Waarom je de contentstrategie van je klant het komende halfjaar moet herzien

2023 is een jaar van drastische veranderingen, uitdagingen en al even mooie kansen op marketinggebied

3 mei 2023, 11:00 3110 x gelezen

95% van alle bedrijven over de hele wereld is bezorgd over een mogelijke recessie, die leidt tot bezuinigingen op onder andere hun marketingbudgetten. Met de snelle technologische vooruitgang van kunstmatige intelligentie op de achtergrond, is dit het perfecte moment om je marketingstrategie te herzien en aan te passen om ervoor te zorgen dat de communicatie van je klant met hun doelgroep(en) blijft werken.

De kunst van effectieve marketing is het genereren van hoogwaardige leads en het stimuleren van klanten om hun uitgaven te herhalen. Een van de zaken om dit doel te bereiken is een contentstrategie. Door de strategie te baseren op de primaire zakelijke doelen van je klant, verbeter je de productiviteit en effectiviteit van je content ontwikkelingsproces. Laten we eens kijken welke aspecten van deze contentstrategie in de komende 6 maanden kunnen worden beoordeeld.

Bekijk je ideale klantprofielen

Om een ​​winnende contentstrategie te ontwikkelen, moet je je doelgroep betrekken bij je product. Naarmate het bedrijf evolueert, kunnen de tone of voice, de beoogde markten, het publiek en de gewoonten van mensen in de loop van de tijd veranderen. Daarom is het belangrijk om de content afgestemd en up-to-date te houden met de bedrijfsdoelstellingen.

Een bedrijf wil bijvoorbeeld uitbreiden naar de Amerikaanse markt, een deel van het bestaande publiek is verhuisd naar een ander social media platform of het bedrijf heeft een opstartfase achter de rug en is een bedrijf geworden met nieuwe aanvullende diensten. Met al deze wijzigingen moet rekening worden gehouden terwijl je team de content maakt.

Dit omvat een herbeoordeling van de behoeften van de klanten, inzicht in wat hun aandacht vasthoudt, hoe zij het merk of het product beoordelen en wat hun besluitvormingsproces beïnvloedt.

Controleer je SEO content

In deze tijden van onzekerheid met verlaagde marketingbudgetten is het belangrijk dat bedrijven een basis leggen voor organische groei. En SEO content past daar perfect bij. Met behulp van geoptimaliseerde content kun je er zeker van zijn dat niet alleen lezers, maar ook de zoekmachines je content vinden, wat betekent dat je website hoog scoort in de zoekresultaten van Google of Bing.

Het punt is dat ongeveer 50% van al het websiteverkeer ontstaat vanuit zoekmachines. Door content te maken die goed scoort, kun je beter presteren dan je concurrenten in de zoekresultaten.

Daarom is het belangrijk om de zoekwoorden van je content te herzien en deze af te stemmen op verschillende stadia van het koopproces (naamsbekendheid, overweging, beslissingsfase en loyaliteitsfase).

Je kunt veel verschillende tools gebruiken om zoekwoord ideeën te vinden, en wat ook nog belangrijk is, ze hebben het extra voordeel dat ze inschatten hoeveel verkeer je kunt verwachten van elk zoekwoord dat je analyseert. Naast het vinden van de zoekwoord ideeën, kun je ook zien op welke zoekwoorden/termen concurrenten hoog scoren, waarbij je ziet wat werkt voor je concurrenten en hun zwakke punten begrijpt, zodat je het nog beter kunt doen dan zij.

Een handig hulpmiddel voor zoekwoordenonderzoek is de zoekwoordplanner van Google. Een mooi voordeel is dat deze helemaal gratis is. Het maakt deel uit van Google Ads, maar je hoeft geen adverteerder te zijn om het te kunnen gebruiken. Door simpelweg een zoekwoord in te voeren, toont de zoekwoordplanner tal van ideeën. Een ander handig instrument hiervoor is SE-Rankings “Concurrentieonderzoek” tool, welke ik zelf makkelijker vind omdat ik net iets meer informatie kan zien dan de keyword planner van Google.

Bij het kiezen van zoekwoorden is het belangrijk om populaire zoekwoorden te selecteren waarnaar vaak op Google wordt gezocht, maar die niet zo sterk concurrerend zijn dat het onmogelijk is om in de top 10 van zoekresultaten te komen. Dit wordt een ‘zoekwoord moeilijkheid’ genoemd, hoe makkelijk of moeilijk het is om een hoge positie in de zoekmachines te krijgen voor een specifiek zoekwoord – hoe hoger het getal, hoe moeilijker.

Als je website minimaal verkeer uit de zoekmachines ontvangt, kun je met behulp van SE Ranking overwegen om zoekwoorden te selecteren die als groen of geel zijn gemarkeerd, omdat deze voor de meeste haalbaarder zijn om te scoren in de zoekmachines. Als je website echter is gevestigd en al scoort voor meer concurrerende zoekwoorden, dan zou je je bijvoorbeeld kunnen richten op de oranje zoekwoorden.

Dit, naast optimalisatie van titeltags, metabeschrijvingen, koppen, links en afbeeldingen, zal helpen om de juiste zoekwoorden voor je content te kiezen en meer verkeer naar je site te genereren. Maar om verder te komen, dien je altijd rekening te houden met de zoekintentie van de klant en daar je content op af te stemmen.

Maak op zoekintentie gebaseerde content

De AI-race van 2023 heeft ons kennis laten maken met de revolutionaire technologie achter chat GPT, die al is opgenomen in de Bing-zoekmachine, terwijl Google Bard heeft gelanceerd. Deze AI-services transformeren de manier waarop zoekmachines zoekopdrachten “begrijpen” die van invloed zijn op de zoekresultaten.

Het punt is dat ChatGPT al bedreven is in het goed detecteren van zoekintenties en het clusteren van zoekwoorden eromheen. Dit betekent dat de kwaliteit van de zoekresultaten van Bing en Google (in termen van relevantie en website kwaliteit) verbetert. En dat is een reden waarom SEO-specialisten de verschuiving moeten blijven volgen van zoekwoord optimalisatie naar bredere, op intentie gebaseerde content creatie en optimalisatie strategieën.

De zoekintentie is de reden waarom een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Welke verwachting heeft de zoeker? Er zijn 4 soorten zoekintenties:

  • Transactionele intentie betekent dat een persoon overweegt iets te kopen, zoals “pizza bezorging in de buurt”
  • Navigatie-intentie is wanneer een gebruiker op zoek is naar een specifieke webpagina, bijvoorbeeld “Forbes-nieuws”
  • Commerciële intentie verwijst naar het vergelijken en onderzoeken van de producten of merken voordat een aankoop wordt gedaan
  • Informatieve intentie betekent dat een persoon op zoek is naar (specifieke) informatie, zoals “wat is chat-gpt”

Een van de tools die informatie geeft over waar mensen naar op zoek zijn, is questionDB, met op vragen gebaseerde zoekwoorden/zoekopdrachten vanuit Google, Bing en zelfs van Reddit. Je kunt kosteloos tot 50 resultaten per zoekopdracht krijgen. Een andere eenvoudige methode om de intentie van een zoekwoord te bepalen, is het rapport met organische resultaten voor een bepaalde zoekopdracht met behulp van de tool voor zoekwoordonderzoek van SE Ranking. Je kunt websites vinden die voor dat trefwoord scoren en door ze te bekijken, kun je snel de zoekintentie bepalen.

Met behulp van deze tools via de op zoekintentie gebaseerde content vergroot je je kansen om de top van zoekmachines te bereiken. Daarom moet de content op de pagina’s van je site nuttig zijn, strikt gericht op de intentie van de gebruiker en effectief gestructureerd. Kortom, het is uiterst belangrijk voor jouw bedrijf om de zich ontwikkelende doelen af ​​te stemmen op de content productieprocessen. Daarom zijn de updates en reviews van je contentstrategie cruciaal op weg naar het behalen van bedrijfsdoelstellingen.

Patrick Heijmans
Online Marketing Specialist bij WebwinkelCommunity

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft daarnaast ook de website OutdoorOnly opgezet. Een compleet outdoor platform waar hij ook zijn andere passie: Outdoors kan laten zien.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!