Nieuws van Webanalisten (116): congresverslagen van Emetrics, Fusion Marketing Experience en Emerce
Het congresseizoen is in volle gang en daarom dit keer aandacht voor 3 congressen van de afgelopen weken. Martijn van Vreeden was aanwezig op Emetrics in Londen. Ton Wesseling bezocht Fusion Marketing Experience in Antwerpen en een verslag van een presentatie van Bart Schutz op Emerce Performance 2011 in Amsterdam.
Emetrics 2011 – Webanalytics over de grens
Emetrics. Voor veel webanalisten toch een beetje het summum van webanalytics congressen zoals die nu bestaan. Het soort congres dat iedere zelfrespecterende webanalist minimaal een keer bezocht moet hebben. Martijn van Vreeden bezocht dit jaarlijkse congres in Londen,
Op het congres waren enkele bekende sprekers aanwezig, waaronder conversie-optimalisatie guru Brian Eisenberg en bekende webanalisten als Stephane Hamel en Jim Sterne. Een paar opmerkelijke uitspraken van de eerste dag passeren de revue.
Emetrics oprichter Jim Sterne: “It’s not about offering numbers and reports, but about telling stories.”
Veel webanalisten lijken zich te realiseren dat ze een groot gedeelte van hun tijd bezig zijn met het produceren van rapporten,zonder dat ze de tijd hebben om die rapporten te verrijken met toelichting, of een vertaling van cijfers naar verhalen rondom gebruikers.
Head web analytics Financial Times – Tom Betts: “Turning around our mirror for looking back into a cristal ball for looking into the future has made web analytics substantially more important within our organisation.”
Met dank aan webanalyse werd aangetoond dat bepaalde type bezoekers op een specifieke manier beïnvloed konden worden om eerder betaalde klant te worden.
Vice president analytics,RAPP New York – Ross Jenkins: “Don’t confuse interaction with customer behavior.”
Door beter te begrijpen hoe online behavior tot stand komt, is het mogelijk om uiteindelijk de voice of customer inzichtelijk te maken.
Het complete verslag van Martijns bezoek aan Emetrics Londen 2011 lees je op webanalisten.nl.
20 conversie inzichten van Bryan Eisenberg en Gerry McGovern
Op 2 december jl. werd in Antwerpen de 2e Fusion Marketing Experience gehouden.
Voor wie met online optimalisatie bezig is, zijn Bryan Eisenberg en Gerry McGovern 2 zeer goede sprekers die met veel passie kunnen vertellen over dit vakgebied. Op #fusionmex kregen ze beiden tijd voor een theoretische ochtendsessie en praktijkvoorbeelden in de middag. Tijdens deze 4 presentaties schreef Ton Wesseling alle rake quotes op die hij in zijn artikel terugbracht tot een inspirerende top 20 (10 tips van Bryan, 10 tips van Gerry).
In deze samenvatting op Marketingfacts geven we een overzicht van 3 tips van beide heren.
Bryan Eisenberg:
- “There’s no VP of online sales (or conversion)” – Bryan begrijpt er niets van dat er binnen bedrijven nog steeds geen verantwoordelijke is voor online verkopen / conversie op hoog hierarchisch niveau.
- “What does your team do when a dashboard KPI drops 20% overnight?”-> Bryan vraagt of iedereen in je huidige online team wel begrijpt wat er moet gebeuren wanneer een KPI opeens daalt?
- “Don’t test variations that tell the same story” – Bryan geeft aan dat het onzinnig is om variaties te testen die inhoudelijk dezelfde boodschap geven. Het gaat om het veranderen van de communicatie.
Gerry McGovern:
- “Your website is not a murder mystery, tell them who did it in the first sentence” – Gerry vindt dat je van je website geen zoektocht moet maken. Wat kun je hier doen, moet je binnen een seconde begrijpen.
- “People think the marketer’s task is to lie” – Gerry geeft aan dat bezoekers marketing taal direct doorprikken, ze denken dat marketeers worden betaald om te liegen…
- “Stop asking for attention on your own website” – Gerry legt met grote gebaren uit dat het geen zin heeft om de aandacht te vragen als je al in gesprek bent met een klant. Dat zorgt er alleen maar voor dat ze weer afhaken!
Benieuwd naar de overige tips van Bryan Eisenberg en Gerry McGovern? Lees meer op webanalisten.nl. Daar vind je ook de slides van beide heren.
Superformance – persuasion van advertentie tot bedankpagina
Vanuit zijn vakgebied heeft economisch psycholoog Bart Schutz zich verdiept in de werking van ons brein. De uitkomsten van vele tests en hersenonderzoeken heeft hij vervolgens getest in online psychologische experimenten (AB-tests). Wat blijkt: psychologische inzichten uit het laboratorium gelden ook online en kunnen toegepast worden om online klanten te verleiden. Tijdens Emerce Performance 2011 nam Bart ons mee in de wereld van de psychologie, de neurologie en conversieoptimalisatie.
Arend Zwaneveld was aanwezig tijdens dit congres en schreef er een artikel over. Hierin onder andere antwoord op de volgende vragen:
- Wat maakt een goed converterende website?
- Klant verleiden of klantbrein verleiden?
- Echte conversieoptimalisatie vraagt om psychologisch inzicht
Maar ook aandacht voor de overwaardering van ons bewustzijn en het inzicht dat ons onderbewuste voor 85% verantwoordelijk is voor onze keuzes. Daarnaast ook heel veel praktische tips over hoe je deze kennis kunt gebruiken om je website te optimaliseren en je conversie kunt laten stijgen.
Een boeiend, interessant en praktisch artikel over Persuasion van het Menselijk Brein. Op webanalisten.nl lees je het volledige artikel inclusief de slides die Bart Schutz gebruikte tijdens zijn presentatie.
but it is also the most imnartopt part of the job. Refer to the Jacks Paint & Hardware article Prepare, Prepare, Prepare then Paint, Paint, Paint for hints and tips on perfectly prepared