Vol verwachting klopt ons hart… 5 tips van de sint voor je webwinkel

Vol verwachting klopt ons hart… 5 tips van de sint voor je webwinkel

Chocoladeletters, banketstaven en pepernoten, ze zijn niet aan te slepen. Sinterklaasavond komt steeds dichterbij, dus dat betekent drukke tijden voor de meeste winkeliers. Maar nog voordat de Sint goed en wel vertrokken is, zijn de voorbereidingen rondom kerst al in volle gang. De afgelopen jaren is het aantal online aankopen in december aanzienlijk gestegen. December is dan ook een belangrijke maand voor online adverteerders en daarom wil je als webwinkelier natuurlijk goed beslagen ten ijs komen.

Cyber Monday

Maandag 28 november jl. stond in de Verenigde Staten ook wel bekend als Cyber Monday. Op Cyber Monday, de online shop variant van Black Friday, wordt het online shoppen door webshops gestimuleerd middels aanbiedingen en kortingsacties. Cyber Monday wordt beschouwd als een van de belangrijkste online shopping dagen van het jaar. Dat blijkt ook wel uit de resultaten van dit jaar. Volgens IBM is er afgelopen maandag ruim 33% meer gespendeerd dan in dezelfde periode vorig jaar. De stijging van het aantal online verkopen zal de komende weken verder oplopen in verband met het naderen van het kerstseizoen. Als Cyber Monday een voorbode is voor de groei die ons mogelijk in december te wachten staat, dan ziet het er goed uit voor de Nederlandse retailmarkt.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Om als online marketeer maximaal te profiteren van de feestdagen is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan uw AdWords campagnes. Het begint uiteraard allemaal met een goede voorbereiding. Daarom volgen hieronder een aantal tips om uw (online) advertentiecampagnes klaar te stomen voor het kerstseizoen.

1. ‘Wees relevant’
Om zoveel mogelijk verkeer naar uw website te trekken rondom de kerstperiode, is het belangrijk om nieuwe zoekwoorden toe te voegen die gerelateerd zijn aan de feestdagen. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als ‘boek voor kerst’, ‘kerstcadeau’ of ‘kerstgeschenk’. Maak hiervoor een aparte advertentiegroep aan, zodat zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina’s nauwkeurig op elkaar worden afgestemd. Gebruik Google Insights for Search om inzicht te krijgen in het zoekvolume en pas uw CPC biedingen hierop aan. Maak daarnaast gebruik van de Keyword Tool om nieuwe zoekwoorden te vinden. Denk daarbij ook aan het toevoegen van ‘negatieve’ zoekwoorden om te voorkomen dat clicks onnodig verloren gaan zoals, kerstvakantie en kerstboom.

2. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’
Bedenk nieuwe advertentieteksten die specifiek gerelateerd zijn aan de feestdagen. Tijdens de decembermaand stunten veel aanbieders met prijzen en kortingen. Vermeld deze aanbiedingen duidelijk in uw advertentieteksten en sitelinks. Zorg ervoor dat deze aanbiedingen ook duidelijk zichtbaar zijn op de landingspagina. Test verschillende advertentieteksten en sitelinks om het optimale resultaat uit uw campagnes te behalen.
Vergeet niet om een duidelijke call-to-action toe te voegen. Voorbeelden als ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ of ‘Gratis verzending’ werken altijd goed tijdens de kerstperiode.

3. ‘Vergroot je bereik’
Het is bekend dat het aankoopproces voor de feestdagen langer duurt dan normaal. Consumenten beginnen al ruime tijd van tevoren met het zoeken naar een cadeau voor op het verlanglijstje. Vlak voor de kerstdagen is er een duidelijke piek zichtbaar waarop de last-minute aankopen worden gedaan. Zorg ervoor dat je in alle fasen van het aankoopproces zichtbaar bent. De inzet van het Google Display Netwerk biedt hiervoor uitkomst.

Remarketing
Maak gebruik van Remarketing. Wanneer bezoekers zich nog aan het oriënteren zijn op mogelijke aankopen is het belangrijk om met consumenten in contact te blijven die al te kennen hebben gegeven dat ze geïnteresseerd zijn in uw producten. Via Remarketing is het mogelijk om vele combinaties te maken (bijvoorbeeld met interesse categorieën, zie hieronder), maar zorg ervoor dat je advertenties zo specifiek mogelijk zijn en maak aparte Remarketing campagnes per productcategorie.

Interest Based Advertising
Met behulp van Interest Based Advertising is het mogelijk om bezoekers te targeten op basis van interessecategorieën. Rond kerst zullen veel consumenten websites bezoeken die iets met kerst of kerstcadeaus te maken hebben. Target deze bezoekers via AdWords. Er zijn verschillende relevante interessecategorieën (audiences) die geselecteerd kunnen worden waaronder ‘Christmas’ en ‘Gifts’. Deze bezoekers zijn uitermate relevant voor webshops die kerstartikelen en cadeaus aanbieden.

4. Budget en Biedingen
Het spreekt voor zich dat het belangrijk is om uw advertentiecampagnes regelmatig te monitoren en te optimaliseren. Houd daarbij de gemiddelde CPA en de CPC biedingen nauwlettend in de gaten, maar kijk ook regelmatig of uw budget nog toereikend is. Zoals eerder besproken loopt het een aantal dagen voor de kerst storm bij de webwinkels. Zorg ervoor dat u ook tijdens deze last-minute zoekopdrachten zichtbaar bent.

5. ‘Een nieuw jaar, een nieuw begin’
Na afloop van de feestdagen is het voor online marketeers nog niet afgelopen. In januari is normaliter een enorme verkeerspiek zichtbaar vanwege de uitverkoop in januari. Houd daarom de campagnes ook na de feestdagen goed in de gaten om in het nieuwe jaar een goede start te maken!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.