Toekomst van social media: ontwikkelingen en trends 2012

13 november 2011, 06:30

Sinterklaas (die met zijn mijter achterstevoren) is weer in het land dus het jaar eindigt bijna en een nieuw jaar staat te trappelen. Ieder jaar worden we vanaf deze tijd doodgegooid met jaarlijstjes van het afgelopen jaar en de trends cq ontwikkelingen voor het nieuwe jaar. Inmiddels verschenen de eerste artikelen over de ontwikkelingen en trends voor 2012. Ik heb er een aantal samengevat voor jullie met wat aanvullingen van mijn eigen hand. Het zijn vooral trends en ontwikkelingen die reeds gestart zijn en verder vorm en inhoud krijgen in 2012.

Vorige week was de Mashable Media Summit waar Pete Cashmore (die man die de kekke stukjes schrijft op Mashable) een keynote had met zijn visie op de toekomst van social media. Hij schrijft er veel over, dus hij heeft er verstand van denk je dan. Toch? Belangrijkste trends en ontwikkelingen die hij aanhaalde waren:

• De ontelbare deelmogelijkheden van Facebook met Social Gestures (Social Reader, WSJ Social)

• Nieuwsaggregatie apps (Flipboard, Zite, Pulse, Livestand)

• Tijdschrift apps (Kiosk in iOS5)

• Apparaten na de iPad zoals de Kindle Fire, Nook Color 2

• Overal TV (mobiel met bijvoorbeeld Dish Network)

• Second screen ervaring (Disney, MTV, Bravo)

• TV + Movie Marketing aps (Angry Birds Rio, Super 8)

• Social music (Spotify)

Daarnaast benoemt hij nog een aantal interessant ontwikkelingen:

• HTML5

• Appel iTV

• Apps in de auto / connected cars (MOG app)

• Location-based nieuws en near-field communicatie

• Flexibele schermen en apparaten met buigbare schermen

De keynote van 28 minuten staat ook op YouTube en is zeer de moeite waard om te bekijken. Vanaf 2.44 begint Pete.

Facebook zit in je online DNA

De populairiteit van Facebook lijkt ook in 2012 onstuitbaar te zijn. Ontelbaar partijen combineren hun diensten met de mogelijkheden van Facebook. Onder jongeren is Facebook inmiddels een belangrijkere nieuwsbron dan de krant en zijn er steeds meer bedrijven die de timelines van facebook uitlezen bijvoorbeeld op zoek naar sollicitanten en het verifieren van schadeclaims. In 2012 zullen er 1 miljard mensen op facebook zitten.

Connected cars: auto’s worden slimmer en socialer

Steeds meer auto’s worden connected met internet. Onlangs hield BMW nog een avondsessie voor hun ConnectDrive (verslag) waar ze de nieuwe modellen presenteerden. Ook al staat het nog de uitwerking van de connectiviteit nu nog in de kinderschoenen (het blijft bij het ontsluiten van bestaande diensten in de interface van de auto), het is te verwachten dat er snel nieuwe diensten zullen komen. Helemaal als je GPS, motormanagement, context en connectiviteit aan elkaar koppelt.

Social TV: TV kijken wordt steeds leuker

Andere artikelen laten een vergelijkbaar beeld zien. Meer dan de helft van het gebruik van social media gebeurt middels een mobiele telefoon of tablet. Social TV /second screen wordt veel genoemd als ontwikkeling. Onlangs hield Social Media Club Utrecht een avond over Social TV, waar Bram Koster een mooi verslag van maakte. In zijn artikel staat een zeer mooi Social TV experiment uit Duitsland van SYZYGY Lab. Voor wie hem gemist heeft:

Social Commerce: de kracht van samen

Door de samenwerking tussen eBay en Facebook worden de geluiden rondom social commerce ook sterker. In combinatie met het eerder genoemde Social TV zijn de verwachtingen voor deze ontwikkeling hoog voor 2012. Andere grote namen zijn: Groupon, Lashou en Living Social. Maar ook bestaande namen als GAP en de Bodyshop integreren Facebook en Twitter in hun systemen. In het speelveld van Social Commerce zijn het toevoegen van het speelelement (gamnification), het vergaren van data (social data) en winkelcentra op Facebook (Facebook Commerce) belangrijk in 2012.

Social Games worden steeds interessanter voor marketeers

Games als CityVille, FarmVille, Mafia Wars en MyTown zijn immens populair en bieden interessante mogelijkheden voor marketeers om je merk te verwerken in het spel. Ook partijen als Spil Games uit Hilversum blijven innovatief en ontwikkelen steeds meer mogelijkheden.

Zoals eerder gezegd, op zich geen spannende ontwikkelingen vergeleken met 2011. Wat wel iedere dag verandert zijn de technologische mogelijkheden waarmee de inhoud van deze ontwikkelingen wordt bepaald en de partijen die er mee aan de slag gaan.

Dit is natuurlijk geen uitputtend lijstje. Welke belangrijke ontwikkelingen missen jullie die belangrijk worden in 2012?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Het grappige van al die lijstjes vind ik vaak dat er zoveel lijstjes worden gemaakt dat aan het eind van het jaar 2012 de ene helft zegt, zie je wel. De andere, ja maar.

    Van mij mag alle webtrends doorgaan in 2012. Wij kunnen alles namelijk optimaliseren en hebben dus werk genoeg ;-).


    13 november 2011 om 10:23
    Eline Walda

    Mooi overzicht. Niet heel verrassend, maar wel redelijk compleet. Twee dingen die ik mis: hoe zal het aflopen met Google+? Ik denk dat het te vroeg is om het af te schrijven. Maar echt omarmd wordt het ook nog niet. En dan vraag ik me nog af of er in 2012 misschien sprake zal zijn van social media moeheid. Wanneer is het topje van die berg bereikt? Of blijft alles maar doorgaan?


    13 november 2011 om 12:10
    RnyM

    Soc media is in al z’n aspiraties, beland in een vrij zinloze tijd nu. Van wat je op dit moment aan het eten bent tot aan advertentiefuiken, is nooit de opzet geweest en kan nooit een lang leven hebben.

    Ik wacht op het delen en aanvullen(!) van zinvolle ervaringen/ideeen, waar een ander weer iets mee kan in zijn/haar leven. Ok, een reviewtje past daar ook in, maar denk meer aan wat jouw bestaan kan bijdragen aan een beter bestaan bij een ander. Soc media kan daarin een rol spelen als wereldverbinder, echter het blijft jij


    13 november 2011 om 12:35
    mcoster

    Ik verwacht eigenlijk ook een consolidatie: wat is nu social en wat niet. En dat we er dan achter komen dat eigenlijk alles wat we online doen social is en dat de term ‘social media’ dus eigenlijk steeds vager wordt. Eind 2012 of begin 2013 afschaffen, hebben we het gewoon weer over ‘online’ 🙂


    13 november 2011 om 18:59
    Peter Minkjan

    Handig artikel, je bent er lekker vroeg bij. De ongeschreven regel is dat je voorspellingen over het komende jaar pas mag doen na de intocht van Sinterklaas dus qua timing ben je goed bezig;)

    Wat ik nog wil aanvullen is de opkomst van ”social advertising’. Waar het in het verleden vooral ouderwets banneren was binnen de sociale netwerken komen er nu veel meer mogelijkheden om advertenties een sociaal component te geven over het gehele internet. Denk hierbij aan de integratie Google + in AdWords (search en display), Facebook die sponsored stories steeds verder ontwikkelt en ook LinkedIn nieuwe advertentievormen aan het ontwikkelen is.


    14 november 2011 om 07:28
    Abel van de Meulder

    Altijd interessant om te zien hoe er gedacht wordt over de toekomst van deze media. Houd mij er ook graag mee bezig. Volgens mij zijn we er nog lang niet. Er blijven steeds nieuwe concepten bijkomen, dus het is gewoon wachten totdat er een nieuwe Facebook is.


    18 november 2011 om 12:24
    Flora van Stek

    Wat ik mis is de toch ook zeer legitieme overweging om NIET aan sociale media mee te doen. Nu lijkt het alsof er absoluut geen ontkomen aan is. Of is dat alleen uit marketing-overwegingen? Maar we zijn toch ook mensen? Wat is nog de waarde van de naam ‘sociale media’? Wat is er sociaal aan een medium dat werkt met lidmaatschappen? Je MOET lid worden, anders kan je de foto’s van je vrienden niet bekijken. Het komt op mij nogal dwangmatig over, en nu Coca Cola nummer 1 staat op Facebook, vraag ik me helemaal af hoe gezond deze ontwikkelingen zijn. Coca Cola is een van de meest ongezonde dranken die er bestaan!


    9 december 2011 om 13:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!