Nieuws van Webanalisten (113): 4 Pijlers voor data gedreven werk en Tag Management voor klein budget
Vorige week werd door ons op marketingfacts.nl al aandacht besteed aan TMS: Tag Management Systemen. Een zeer handig maar veelal duur systeem. Deze week gaat Martijn van Vreeden verder in op de mogelijkheden van een TMS tegen lage kosten. In het artikel ‘4 Pijlers voor data gedreven werk’ bespreekt Jan de Vries wat je als organisatie nodig hebt om data gedreven te werken. Tot slot wordt deze week een onderzoeksrapport over het effect van het gebruik van online kortingsbonnen en –vouchercodes besproken.
4 Pijlers voor data gedreven werken
Het zijn momenteel onzekere tijden. De beslissingen die je neemt staan onder druk. Data gedreven gaan werken kan je hierbij uitkomst bieden. Maar hoe zorg je er nu voor dat er in de organisatie meer data gedreven wordt gewerkt? Hiervoor zijn volgens Jan de Vries vier pijlers bepalend.
Data
Door het simpel installeren van een survey op je website krijg je al waardevolle inzichten van je klant aangereikt. Ze vertellen je waarvoor ze op je website kwamen en waarom het wel of niet gelukt is.
Tagets
Zonder targets kom je geen stap verder. Weet wat je moet verbeteren en waarom. Wanneer je een target hebt bepaald, vraag je dan af welke KPI van de website hier de grootste impact op heeft.
Draagvlak
Data gedreven werken werkt alleen als de organisatie zich committeert aan de resultaten.
Mensen
Zorg ervoor dat je genoeg mensen hebt die zich hierop kunnen storten. Dit hoeven niet allemaal Senior Analisten te zijn. Een variatie in je team is prima en zorgt voor goede balans.
Als je geïnteresseerd bent in een uitgebreider verslag over data gedreven werken kun je verder lezen op webanalisten.nl
Tag management voor een klein budget
Webanalisten en online marketeers die bekend zijn met de werking van tag management systemen (TMS) zijn zich vaak wel bewust van de vele voordelen die er aan het gebruik van een TMS zitten. Vorige week heb ik kort uitgelegd wat de voor- en nadelen van een TMS zijn. De kosten zijn echter vaak een struikelblok voor kleine bedrijven om iets met een TMS te doen. In dit artikel bespreekt Martijn van Vreeden twee tools die voor minder dan 50 euro in de maand ingezet kunnen worden als TMS.
Hier lees je het complete artikel over Tag management voor een klein budget.
Het effect van het gebruik van online kortingsbonnen en –vouchercodes
In september publiceerde onderzoeksbureau Forrester een rapport over het gebruik en succes van online kortingscodes of –vouchers.
In 2005 maakte 12% van de Amerikaanse huishoudens wel eens gebruik van online kortingscodes. In 2011 is dat aantal gestegen naar 22%. Online kortingsvouchers worden steeds vaker ingezet als verkooptool. De vraag is echter: zorgen online kortingscodes voor stijgende verkopen?
Forrester deed onderzoek onder ruim 500 US-georiënteerde coupon-gebruikers en interviewde 5 eCommerce managers van grote Amerikaanse bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het inzetten van coupon-acties.
De onderzoeksvragen waren erop gericht om te achterhalen of het gebruik van online kortingscodes zorgde voor een stijging in de conversie, voor afname in het ‘achterlaten van een gevulde winkelwagen’ en of er effect zichtbaar was in de klantloyaliteit en het bedrijfsimago.
Het volledige onderzoek naar Het effect van het gebruik van online kortingsbonnen en –vouchercodes kun je downloaden op de site van webanalisten.nl.