Consumententrends 2011: Het individu centraal, altijd verbonden en offline en online smelten samen

Consumententrends 2011: Het individu centraal, altijd verbonden en offline en online smelten samen

Op 11 en 12 oktober kwamen in Sanadome Nijmegen trendwatchers, innovators, analisten, marketeers en journalisten samen voor de 16e editie van Consumententrends. Sprekers waren onder andere Goos Eilander, Carl Rohde, Jim Stolze, Farid Tabarki, Fransisco van Jole, Steven van Belleghum, Eric Shriber en Rob Adams. In rap tempo toonden de sprekers ontwikkelingen met sprekende voorbeelden en voorspellingen. Om een indruk te geven schets ik hier kort en bondig de hoogtepunten van deze twee dagen.

Way-of-life

Steeds vaker en steeds meer spelen bedrijven (in het Westen) in op toeristen uit de opkomende grote economieën. Ze rollen de ‘red carpet’ uit en maken gebruik van taal en rites om klanten zich op hun gemak te laten voelen. Merken die ook indruk maken op voornamelijk stedelingen zijn diegenen die durf hebben uit de comfort-zone te stappen door opmerkelijk gedrag te vertonen, het zogenaamde ‘emerging maturialism’. En, 2012 zal het jaar worden waarin ‘on & off’ zich (eindelijk) seamless gaan verenigen. Waar vroeger koopjesjagen voor veel mensen een ‘no-go-area’ was wordt het een way-of-live, het geeft je soms zelfs een status. Apps maken het eindelijk mogelijk voor consumenten om op elke plek, op elk moment alle info te krijgen die zij wensen.

Human we need

Via ‘recommerce’ krijgen we als klant de mogelijkheid om tegen korting nieuwe producten te kopen door oude terug te brengen. ‘Eco-cycology’ gaat over merken die klanten faciliteren in het recyclen van materiaal. ‘Cash-less’ is hoe we binnenkort steeds vaker op pad kunnen gaan. Winkeliers maken het in 2012, de ‘Year-of-the-mobile-wallet’, steeds vaker mogelijk om bijvoorbeeld met je telefoon te betalen. Merken krijgen in tegenstelling tot alle technologische ontwikkelingen ook steeds beter door hoe belangrijk het is om ‘menselijk’ te zijn. En, meer dan ooit misschien, is de ‘F-factor’ (friends, fans & followers) de bepalende factor bij aankoopbeslissingen.

Always on

Een trend bekeken vanuit een ander (economisch) perspectief is de ‘double-dip’ die er vast en zeker dreigt aan te komen. Daarentegen neemt het gebruik van de tablet alleen maar toe. De tablet is het mobiele device dat makkelijk wordt gedeeld met anderen, waarbij de telefoon toch iets is wat je dicht bij je houdt. Internet kent nog steeds een serieuze toename in gebruik, en dan met name mobiel. Vanaf deze maand is het mobiel gebruik van internet zelfs groter. Een trend die hier op inspeelt is crowdfunding. Dit raakt steeds meer ingeburgerd. Belangrijkste factoren om als platform te slagen zijn daarbij kwaliteit, potentie, eenvoud en vertrouwen. Wie hyperdistributie weet te benutten kan binnen no-time duizenden, zo niet miljoenen relevante mensen bereiken.

ROA

Meer vrouwen (32%) dan mannen (22%) zouden inkomen willen inleveren als ze daar meer vrije tijd mee winnen. En meer vrije tijd zou betekenen dat merken nu serieus het belang van aandacht in moeten zien. Korting geven is een afkoopsom van die aandacht. En waar Facebook & Google heel veel aandacht hebben voor jouw gegevens, weten wij nog niet hoe wij deze grootmachten klein kunnen krijgen.

In tijden van crisis

De huidige tijd is mooi te typeren met een citaat van de Spaanse socioloog Manuel Castells over de crisis: “People are trying to change their lives without going through the mediation of politics. It’s a new economic culture, a culture of Do-It-Yourself, Organize-It-Yourself and don’t give up the value of your life for the value of your stocks, because the value of your life you control, the value of your stocks you don’t control and is highly uncertain. So this is the new process of change emerging in societies around the world.”

De link met marketing: merken doen hun best menselijk te zijn, mensen nemen het heft in eigen handen en nieuwe technologie wordt (eindelijk) meer middel dan doel. Ook wordt de vraag naar maatschappelijk verbonden ondernemingen groter. En, misschien wel het belangrijkste: consument zijn (nog steeds) ‘mensen’, en bedrijven hebben dat langzaam maar zeker echt door!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Bedoelen jullie niet consumententrends 2012 (ipv 2011)?

    geplaatst op
  • 2011-2012 inderdaad!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.