Crowdsourcing door Lincoln: Consumenten zijn een dagje designer

30 augustus 2011, 02:55

Ford Motor’s Lincoln gebruikt crowdsourcing om consumenten mee te laten beslissen welke ‘design features’ er in de volgende auto moeten komen. Tijdens het Concours D’Elegance in Pebble Beach, Californië (20-21 Augustus j.l.), heeft Lincoln hun nieuwe tool de “Virtual Voice of the Customer” geïntroduceerd. Lincoln biedt via deze tool meerdere designs aan waar de ‘crowd’ feedback over geeft. Lees verder over het proces, resultaten en hoe co-creatie het naar een volgende niveau kan tillen.

Lincoln’s crowdsourcing proces

De “Virtual Voice of the Customer” is een iPad applicatie, waarmee consumenten hun voorkeur kunnen aangeven. Deze voorkeuren in combinatie met demografische data geven inzicht hoe de verschillende doelgroepen denken over de verschillende ontwerpen. Na het evenement wordt een selecte groep aan bezoekers uitgenodigd om meer feedback te geven via een online panel. De resultaten van het panel zullen gepubliceerd worden tijdens de Los Angeles autoshow in November.

Resultaten

Lincoln gebruikt deze technologie om een dialoog te starten met consumenten. De gegeven feedback is op een kosten-effectieve manier verkregen. Crowdsourcing maakt versnelling van de ontwerpfase mogelijk en uiteindelijk de productie van de auto.

Translogic over Lincoln’s experiment en snelheid van design:

Not every car design flies with the public. Designers today have an ever increasing challenge to design a car to be different, but not too different. And the rapid speed that car models are being envisioned certainly adds to the stress. But that doesn’t mean the industry can’t change; in fact, they have, they are, and what they are doing now is surprising.

Daarbij is het een nieuwe ervaring voor de consument wat voor merkbinding zorgt, ook al hebben er vele slechts van gehoord. Ze hadden namelijk de kans gehad om te kunnen participeren.

Co-creatie: volgende stap na crowdsourcing

Lincoln’s crowdsourcing is een interessant experiment, wanneer het een succes wordt ben ik benieuwd of ze de volgende stap zetten, namelijk co-creatie. Bij co-creatie worden de partners uitgezocht, daar waar bij crowdsourcing, de gehele en willekeurige ‘crowd’ kan deelnemen. Dit is enigszins ineffectief, omdat niet iedere persoon over de kwaliteiten beschikt die nodig zijn. Daarentegen, bij co-creatie wordt er -door het gehele proces- gezocht naar partners die de gewenste kwaliteiten hebben. Bijv. de ‘creatieve consument”/expert voor de conceptfase, de kritische consument/stakeholder voor validatie en testing, en de connectors voor de co-lancering. Naast het co-creëren van waarde, neemt de effectiviteit toe doordat de juiste personen op het juiste moment met de juiste kwaliteiten worden ingezet (deze partners in het co-creatie proces hoeven niet één en dezelfde te zijn).

De resultaten van co-creatie zijn:

* Versnelde productlanceringen; naast de waarde creatie zorgen de continue feedback loops voor een versnelling van de product ontwikkeling.

* Betere output-to-market; de doelgroep, experts e.a. co-creëren mee, daarnaast dient het als controle tijdens de go-to-market fase.

* Lagere cost-to-market: denk aan advertentie kosten, maar ook de merkbinding en de kracht van communities voor viraliteit voor de promotie.

Een leuk voorbeeld van co-creatie is de ontwikkeling van Del Monte haar Snausages:

Natuurlijk zijn auto’s en hondensnoepjes twee zeer verschillende dingen, maar de gezamenlijke waarde creatie blijft staan, de uitwerking is verschillend.

Welke andere crowdsourcing (of co-creatie) initiatieven kennen jullie uit de automotive branche?

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!