Co-creatie vooral tijdens eerste fases van Product Development – Co-launching blijft veelal uit

29 juli 2011, 03:14

Dit concludeert een onderzoek van Frost & Sullivan van April dit jaar, meldt eMarketer. De essentie van het artikel is dat organisaties en klanten samen waarde co-creëren. Het onderzoek is afgenomen onder veelal B2B technologie organisaties, wat enerzijds de cijfers verklaart. Anderzijds blijft het toch opmerkelijk om deze resultaten te lezen. Onderstaand vind je de vier product ontwikkeling fases en het bijbehorende percentage van respondenten.

Degene die ik opmerkelijk vind, is de laatste fase, slechts 8% maakt gebruik van co-creatie in de Product Launch fase. “Co-launching” samen met klanten kan het verschil zijn tussen een succesvol of onopgemerkt product.

Waarom opmerkelijk?

Omdat de cyclus samen met de klant nauwelijks wordt afgesloten door hen te betrekken bij de lancering. Er wordt veel tijd en energie gestoken in de beginfases van product ontwikkeling, klanten worden betrokken, worden enthousiast en “onderdeel” van het proces en product. Natuurlijkerwijs ontstaan er ambassadeurs voor het product.

Dat wat men creëert, omarmt men en wordt over al het andere verkozen. Juist deze reden maakt co-launching zo krachtig en benut de kracht van co-creatie en de ervaring ten volste.

Waarom co-launching?

Omdat personen de meest krachtige media (lees: Social Media) zijn. Door de volledige cyclus open te stellen door middel van co-creatie, verzekert de organisatie in kwestie zich van een zeer gerichtige buzz. Een buzz die al vanaf het begin van de product ontwikkeling gestart is.

Verhoogde effectiviteit en vooral een unieke en onbemiddelde perceptie van het product worden vermarkt door de ambassadeurs. Het onbemiddelde aspect is belangrijk en wat zich onderscheid ten opzichte van bijvoorbeeld directe advertising.

Voordelen van co-creatie

Het co-creëren met klanten (B2C en B2B) gedurende de hele product ontwikkelingscyclus en waarde keten, brengt de volgende voordelen met zich mee:

• Verlaagde cost-to-market; denk aan minder afhankelijkheid van advertising

• Verhoogde speed-to-market; vermarkting van het product begint al vanaf het eerste moment, organisch en onbemiddeld. In een tijd waar PLC’s korter worden en parallel aan elkaar lopen is tijd/snelheid van belang.

• Verhoogde output-to-market; door klanten te betrekken in het proces worden er producten gecreëerd die beter zijn afgestemd op de doelgroep.

Ervaring, ervaring, ervaring

Ervaring is key en kan die ene onderscheidende factor zijn om loyaliteit te versterken en nieuwe klanten aan te trekken. Het artikel op eMarketer begint ook zo:

In today’s participatory culture, customers want meaningful relationships with the brands they care about. Innovative companies are rising to the challenge, realizing that customer collaboration is vital to keeping a competitive edge.

Volgende stap

De eerste stappen zijn gezet in co-creatie, de volgende en holistische stap is waarde co-creatie waar de organisatie als platform dient, waar de organisatie een Open Business wordt. Dit valt samen met de ervaring die gepaard gaat met de prosumptie (samensmelting van produceren en consumeren) van het product of service.

Daarnaast moet er stil gestaan worden dat business modellen gaan veranderen. Zonder quid-pro-quo heeft “duurzame” co-creatie geen kans van slagen, wat vooral van belang is in B2B.

In welke fase(s) van product ontwikkeling co-creëren jullie met klanten?

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bjorn Franke

    “Co-launching” is erg belangrijk. Je betrekt je klanten dan ook bij het met meer sexy lanceren van het product. Het is een mooie manier om het resultaat terug te geven aan de community. Als je resultaten goed terugkoppelt, dan versterk je de community. Ze zien dat er echt wat met hun ideeën gebeurt en zullen eerder geneigd zijn om in de toekomst mee te denken. Je creëert een vicieuze cirkel omhoog.


    31 juli 2011 om 13:00
    Marcel Pater

    Zie het bij overheden ook vaak. Wel ‘de burger’ betrekken in de eerste fase(s) maar daarna houdt het op maar zoals ik hier ook lees van essentieel belang voor het beklijven van het eindresultaat.


    31 juli 2011 om 16:57
    GianluigiCuccureddu

    @Bjorn en Marcel: Ja, klopt het is een validatie naar zowel de co-creators en de markt.

    Naar de co-creators laat de organisatie zien dat het daadwerkelijk het resultaat van de samenwerking lanceert.

    Naar de markt toe laat het zien dat er een concrete behoefte is naar het product, juist omdat het is ontwikkeld samen met consumenten.


    1 augustus 2011 om 11:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!