Betekent voorstel PVV het einde van het surfgemak op internet?

10 juni 2011, 10:41

Eind mei was de deadline voor de cookiewet. Eerder al hadden verschillende branchepartijen (o.a. DDMA, IAB) uit de internetmarkt alternatieven aangedragen op het wetsvoorstel vanuit Brussel.

Met grote verbazing heeft een groot deel van de internetbranche woensdag 8 juni geluisterd naar het Tweede Kamerdebat over de Telecommunicatiewetgeving. Alhoewel de woordvoerders Telecom van PVV, D66 en PvdA zeggen de internetters een warm hart toe te dragen, presenteren zij een amendement dat de surfervaring grote schade toebrengt. Bovendien gaan zij volledig voorbij aan het onlangs gelanceerde volg-me-niet register, een initiatief dat recht doet aan het gebruiksgemak van internet, de privacy van de webbezoeker en de concurrentiepositie van de Nederlandse online industrie in Europa.

Online adverteerders plaatsen reclame cookies om webbezoekers advertenties te tonen op basis van hun surfgedrag. Deze advertenties betalen de ‘gratis’ content op internet. Europa verplicht organisaties die cookies plaatsen nu om internetters hier beter over te informeren en hen te wijzen op de mogelijkheden cookies te weigeren via de beveiliging van de browser. Een goede zaak. Maar Nederland wil nu het beste jongetje van de klas zijn door extra strenge regels voor cookies te introduceren, die hun doel compleet voorbij schieten. PVV, PvdA en D66 willen ondubbelzinnige toestemming voor cookies, waarbij de webgebruiker telkens actief moet aangeven of hij een cookie wil. Een bijzonder slecht idee omdat:

  • Het gebruiksgemak van internet verslechtert: Als een gebruiker in een gemiddelde internetsessie tien internetsites bezoekt, moet hij per site (10x) of per cookie (100x) toestemming geven.
  • Schijnveiligheid ontstaat: de gebruiker klikt de schermen op ‘de automatische piloot’ weg en leest de boodschap niet meer.
  • Meer gegevens worden vastgelegd: Organisaties die cookies plaatsen moeten veel meer gegevens gaan vastleggen in verband met de bewijslast bij eventuele klachten, dit leidt tot een grotere inbreuk op de privacy.
  • Content op internet verschraalt: gratis websites zijn afhankelijk van online advertenties gebaseerd op cookies
  • Betaalde content en pop-ups toenemen: bedrijven moeten andere verdienmodellen zoeken.
  • De concurrentiepositie van Nederland in Europa verslechtert: Het voorstel ondermijnt de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven ten opzichte van andere landen. En het probleem verdwijnt niet: buitenlandse bedrijven kunnen wel cookies plaatsen op pc’s van Nederlandse gebruikers.

Het Europese bedrijfsleven heeft de politiek een oplossing voorgesteld die deze problemen niet kent. Bij deze uitwerking bevat reclame op basis van surfgedrag een icoon. Een klik op het icoon leidt de webbezoeker naar de website (www.youronlinechoices.eu/nl) die op een heldere manier meer informatie geeft over cookiereclame en de bedrijven die hierin actief zijn. Daarnaast bevat de website een volg-me-niet register met een overzicht van cookies op de pc en de mogelijkheid deze met één druk op de knop uit te schakelen. Eurocommissaris Neelie Kroes heeft het proces begeleid en ons omringende landen als Engeland en Frankrijk hebben de regeling omarmt. Ook de Consumentenbond is voorstander.

Het is de branche een raadsel waarom de PVV, PvdA en D66 voorbij gaan aan deze praktische uitwerking van EU regels. Zij voorzien immers ook niet in een alternatieve oplossing. Het amendement van deze partijen zorgt ervoor dat die irritante pop-ups met vragen als ‘wilt u doorgaan’, straks vast onderdeel uitmaken van onze surfervaring. De branchepartijen hopen dat de overige politieke partijen meer affiniteit met en begrip van de online wereld tonen en op dinsdag 14 juni a.s. amendement 14 van PVV, PvdA en D66 niet ondersteunen.

Branchepartijen die het amendement niet ondersteunen zijn:

– Bindinc.

– BVA (Bond van Adverteerders)

– Centrum voor Merk & Communicatie

– DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association),

– De Persgroep NV

– Hearst Magazines Netherlands BV

– IAB (Interactive Advertising Bureau),

– NUV (Nederlands Uitgeversverbond)

– Sanoma Media

– Telegraaf Media Groep NV

– Veronica Uitgeverij B.V.

– VINEX (Verenigde Internet Exploitanten)

– Wegener

– WPG Uitgevers b.v.

To be continued

Bron: IAB

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Rinus

    We leven gewoon in een grote gevangenis,waar je gewoon geleefd wordt.Betutteling kent geen grenzen meer en Orwell,’s Bigbrother is allang realiteit.Je bent een nummer,meer niet,altijd je Legimitatie bij je hebben,camera toezicht en internet spionnen,phones volg gedrag en op tv wordt het gros gehersenspoeld.Spelen gewoon de wel en niet rokers tegen elkaar uit.En zo kan ik nog wel ff doorgaan.Stress is erger dan roken bovendien is er veel meer aan de hand alleen de auto,’s al en de vliegtuigen en als er een bus voor me wegtrekt heb ik al een pakje shag op.Nu dus internet aan de beurt,ik kan me nog goed de intrede van internet heugen,ze zouden er zich zo min mogelijk mee bemoeien,alles was leuk en erg nieuw,wel nu is dat al veel minder maar zal dan nu nog wel minder worden dan.Wanner gaan ze ook nog bepalen hoeveel wipjes we mogen maken per week of dag?

    De jongeren weten niet beter en groeien er mee op,maar ik heb nog een redelijke vrijheid gekend,ik kon heerlijk vissen zonder tientallen controleurs van allerlei rassen en even verveeld gedrag te zien en als er toen nog wel is iemand kwam was er nog tijd voor een leuk praatje ook.Nu willen ze je een visvergunnig aansmeren waar niets meer mee mag.Er is nog veel meer maar ik stop want hier raak ik ook gestrest van,dus nu even een lekker sigaretje roken.


    10 juni 2011 om 11:37
    Stefan

    Het is ongelofelijk dat mensen zonder enige kennis van zaken op deze manier wetten kunnen maken welke hun doel totaal voorbij streven!

    Hoe zit het eigenlijk met cookies welke worden gebruikt om sessies bij te houden in bijvoorbeeld webwinkels?


    10 juni 2011 om 13:20
    Cookiemonster

    Hebben ze ook bedacht hoe ze gaan vastleggen of een consument wel of geen cookies wil?

    Met een cookie misschien?


    10 juni 2011 om 16:14
    Rene

    Je kan het ook zo zien: het wordt de hoogste tijd om eens een lobby op te zetten in Den Haag en ook richting media. De verantwoordelijken in Den Haag begrijpen de problematiek duidelijk niet en als ik de reacties in de diverse kranten lees, dan wordt het publiek hoe langer hoe banger gemaakt voor cookies. Het gaat om onwetendheid en die moet aangepakt worden. We kunnen hier wel lopen roepen dat niemand het begrijpt, maar ik geloof niet dat dit enige zin heeft.


    11 juni 2011 om 07:34
    Ron

    Het blijft lastig aangezien het om 2 verschilende soorten cookies gaat. De coookies van de site zelf zijn meestal gene probleem maar de derde partij cookies wel. Ik hoef geen google analytics cookies van de Telegraaf of Veronica, ze hoeven niet te verzamelen welke sites ik bezoek om advertenties af te stemmen op m’n surf gedrag.

    Een verbod op cookies hoeft helemala geen nadelige gevolgen te hebben, je kunt tijdelijke info ook opslaan in session variables, informatie hoeft niet bewaard te blijven nadat de sessie beeindigd is. Bij webshops moet je je meestal toch al aanmelden voor je ook maar een schroef kan kopen dus je tijdelijke mandje kan ook gewoon daar opgeslagen worden.


    12 juni 2011 om 07:17
    Rene

    Ik stel voor dat de heren en dames van PVV, PVDA en D66 hun browser zo instellen dat ze handmatig akkoord moeten geven om cookies wel of niet te accepeteren. Dan zullen ze zien dat het onmogelijk is om hun eigen website te bekijken . . . . .


    14 juni 2011 om 08:12
    wilph

    Misschien vanuit IAB een standaard pop-up ontwikkelen die iedere sitebeheerder kan plaatsen. Een tekst daarin waarin staat dat de overheid dit eist. Vindt u dit ook irritant en onnodig? Vul hier uw gegevens in en wij zorgen ervoor dat de betrokken partijen per e-mail worden geïnformeerd. En vervolgens een script dat het bezwaar de bezoeker naar de onkundigen van de betrokken politieke partijen gemaild wordt. Heb je er al snel een paar honderdduizend per dag als een redelijk aantal grote partijen meewerkt.


    14 juni 2011 om 08:28
    jeroenmirck

    Dit is toch wel een beetje “Wij van WC-eend adviseren WC-eend.” Laat ik er even een relativerende opmerking van internetjournalist Peter Olsthoorn tegenover zetten, die in een comment op Adformatie.nl zegt:

    “Dit hele verhaal gaat er van uit dat er een plicht is om reclamecookies te plaatsen. Niet dus, er ontstaat wellicht veel betere en slimmere marketing zonder de gemakzucht van cookies. Dit stuk is een onjuiste voorstelling van zaken. Juist de cookies voor surfgemak blijven buiten schot.”


    14 juni 2011 om 12:37
    Stefan

    Het grootste misverstand is dat dit de privacy verbetert. Nu worden veel gegevens nog in cookies opgeslagen, een cookies is echter één van de vele opties om dit te doen. Het probleem zal zich alleen maar gaan verplaatsen. Een wet welke het delen van informatie onderling van websites en adverteerders zou minimaliseren en volgens bepaalde regels zou laten gaan lijkt mij veel effectiever.

    Daarnaast wordt er voor het gemak vanuit gegaan dat cookies enkel worden gebruikt voor advertising. Voor de duidelijkheid is dit maar een klein onderdeel van de functies van cookies, deze worden namelijk vooral gebruikt voor het opslaan van sessie gegevens op een website. Dit is vooral functioneel en hierbij zijn weinig privacy bezwaren.


    14 juni 2011 om 12:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief