Jongeren voor het eerst meer op internet dan voor de TV

Jongeren voor het eerst meer op internet dan voor de TV

JIC STIR heeft deze week nieuwe cijfers bekend gemaakt over de internetpopulatie in Nederland. De groei van die populatie kwam uit op 5%, van 83% in 2009 naar 86,2% in 2010. Dat betekent dat 11,9 miljoen mensen op de één of andere manier online zijn. Naast de groei van de surfpopulatie steeg ook de gemiddelde surftijd. In 2009 was een surfer gemiddeld 8,5 uur per week online. In 2010 is dit opgelopen tot 9,7 uur, oftewel een groei van 14%. De groep 13-34 jarigen is inmiddels meer dan 14 uur online en daarmee heeft internet TV van de eerste plaats verdreven.

De cijfers zijn afkomstig uit de Establishment Survey (n=2.000) van JIC STIR, dat o.a. de samenstelling en groei van de online populatie in kaart brengt. JIC STIR gebruikt dit onderzoek ondermeer om het Webmeterpanel te ijken en te wegen.

Het surfvolume is een samenstelling van het aantal mensen dat surft en de gemiddelde surfduur. In totaal wordt in Nederland wekelijks 115 miljoen uren gesurft. Een jaar geleden was dat nog 96 miljoen uren. De groep 13-34 jarigen heeft het grootste aandeel in dit surfvolume. Zij zijn goed voor 60 miljoen uren. Dat is een aandeel van 52%. Een jaar geleden stond dit aandeel nog op 49%.  De 13-34 jarigen zijn bijna 14 uur per week online. Internet heeft televisie daarmee van de eerste plaats verdreven. De jongeren keken 12,6 uur per week naar televisie in 2010. In 2009 was de gemiddelde kijktijd voor televisie nog net iets langer dan voor internet, maar dat is nu voorbij.

De vijftigplussers hebben met 17% een bescheiden aandeel in het surfvolume. Dit komt vooral door de beperkte surftijd. Gemiddeld zijn de senioren maar 4,4 uren per week online. Wel laten de vijftigplussers met een toename van 9% een bovengemiddelde groei zien in het aantal surfers. Televisie voert bij de senioren nog steeds de boventoon. De gemiddelde kijktijd bedraagt hier 18,2 uren per week.

Internet heeft op basis van de nieuwe cijfers een consumptie-aandeel van 17%. Dat is ruim één procent meer dan een jaar geleden. Radio heeft met 38% het grootste aandeel gevolgd door televisie (33%). De dagbladen en tijdschriften hebben een gezamenlijk aandeel van 11%.

In de Establishment Survey is ook gevraagd naar het gebruik van social media. Hyves blijft hier de onbetwiste nummer één met een participatiegraad van 42,5% (40% in 2009). Facebook en Twitter zagen hun netwerk in een jaar tijd bijna verdubbelen. Facebook ging van 10% naar 20% en Twitter van 4% naar 6%. Dat betekent zo’n 2,4 miljoen particuliere accounts op Facebook en ruim 700.000 twitteraars in 2010.

Het aantal uren dat men op het werk surft in een week is toegenomen en maakt 20% van de totale surftijd uit.

De internetpenetratie onder 50-plussers bedraagt in de eerste helft van 2010 70% en hun gemiddelde surftijd komt uit op 4,1 uur per week. Kijk je alleen naar de surfende 50-plusser, dan bedraagt de gemiddelde surftijd 5,9 uur per week. Bij de groep 13-34 jaar is de internetpenetratie inmiddels op 100% uitgekomen. Zij zijn met 14,5 surfuren per week de meest intensieve gebruikers van internet. 97% van alle 35-49 jarigen behoort inmiddels tot de surfpopulatie en zij surfen gemiddeld genomen 7,6 uur per week.

De Establishment Survey is een populatie-onderzoek onder 2.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder en brengt het gebruik van media en specifiek internet in kaart.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • "De Establishment Survey is een populatie-onderzoek onder 2.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder"

    Een populatieonderzoek is een onderzoek waarbij de gehele populatie wordt onderzocht. Dit is een steekproefonderzoek aangezien niet de hele Nederlandse bevolking me doet aan het onderzoek.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.