Nederlanders zijn dynamische innovatieve teamplayers op LinkedIn

22 december 2010, 07:01

In navolging van alle andere partijen in het social media speelveld, gebruikt LinkedIn nu ook datamining om publiciteit op te zoeken. Een oud pr-middeltje dat steeds vaker gebruikt wordt, maar wat nou eenmaal goed werkt want we willen het allemaal weten. LinkedIn heeft op haar volledige profielen database een paar zoekopdrachten losgelaten om te tellen welke woorden het meest voorkomen in profielen. Als jij je wilt onderscheiden op LinkedIn, moet je deze dus niet gebruiken, aldus LinkedIn.

Meest gebruikte termen in Nederland

  1. Innovative
  2. Dynamic
  3. Team player
  4. Extensive experience
  5. Motivated
  6. Entrepreneurial
  7. Proven track record
  8. Out-of-the box
  9. Proactive
  10. Value Add

Dus kortweg samengevat zijn de meeste mensen op LinkedIn in Nederland: Gemotiveerde, ondernemende, innovatieve, dynamisch teamplayers met uitgebreide ervaring en bewezen kwaliteiten die waarde toevoegen door pro-actief en out-of-the-box te denken. Volgens Katy Ledger, BrandYou-merkenexpert, moet je heel goed opletten dat je niet teveel algemene termen overneemt in je profiel, maar dat je concreter wordt in je tekst.

“Omschrijvingen zoals ‘extensive experience’ en ‘proven track record’ zeggen een potentiële werkgever weinig en kunnen soms zelfs meer kwaad dan goed wanneer ze in iemands profielomschrijving of curriculum staan. Als je een van deze termen in je profiel hebt staan, adviseer ik deze direct weg te halen en te vervangen door een duidelijke omschrijving zoals bijvoorbeeld ‘8 tot 10 jaar werkervaring’ of ‘ik heb een omzetverhoging van 300 procent gerealiseerd’. Beschrijf de hoogtepunten die je in je carrière bereikt hebt in pakkende omschrijvingen. Onthoud dat potentiële werkgevers en toekomstige collega’s meer zijn geïnteresseerd in wat je echt hebt gedaan dan in wat er op je visitekaartje staat.”

Doe wat nuttigs met kerst

Nu het toch wat rustiger is voor de meeste werkende en werkzoekenden in Nederland is het volgens LinkedIn een mooie tijd om je LinkedIn profiel eens te optimaliseren.

Optimaliseer je Profiel

Zorg ervoor dat je profiel compleet is en al je werkervaring erin staat. Je hebt 12 keer meer kans te worden gezien door potentiële werkgevers als je meer dan één functie noemt.

Zet een duidelijke foto op je profiel

Voeg ook een profielfoto toe. Mensen vergeten nooit een gezicht.

Bouw je netwerk uit

Verbind je met tenminste 35 betrouwbare connecties. Vind je connecties simpelweg via de import your contacts tool en je komt eerste, tweede en derdegraads contacten tegen bij bedrijven waar je graag mee in contact zou willen komen.

Vergroot je vindbaarheid op Google

Heb je jezelf wel eens gegoogled? Jouw (potentiële) relaties googlen jou ook voorafgaand aan bijvoorbeeld een vergadering of een gesprek. Vergroot daarom met je LinkedIn-profiel je zichtbaarheid op Google door middel van de customizing your profile URL tool.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

2 Reacties

    josgovaart

    Waarom trekken dergelijke woorden in een tweet me tóch naar deze blogpost. Kan ik niet uitstaan! Maar goede tips Jan Willem!


    22 december 2010 om 08:19
    mgvandenbroek

    @ Jos: Ja, die JW moet eens koppen gaan schrijven die de lading dekken 😉 😉


    22 december 2010 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!