Adobe User Group XL 2010: Terugblik op een succes
Woensdag 17 november vond de tweede editie van Adobe User Group XL 2010 plaats in de Amsterdamse Meervaart, een groot succes met 1000 bezoekers, ook gezien de vele positieve reacties, tweets en blogposts. Na de keynote met de excentrieke Russell Brown barstte het programma in negen zalen los, met als eindklapper de presentatie van Pixar Animation Studios, gevolgd door een drukbezochte netwerkborrel. In dit stuk een korte terugblik vanuit de organisatie (daar zit ik in) en een selectie van de reportages van het event voor creatieve professionals.
Als je erbij was dan weet je het: het was een dag met dijk van een programma vol inspiratie, onder de vlag van het thema ‘Celebrate Creativity’, met sprekers als Pixar Animation Studios, Achtung, KONG, North Kingdom, Microsoft en uiteraard Adobe zelf. En ook buiten de sessies in de zalen was er genoegs creatiefs te beleven.
Tablets, gamen en designers
Tijdens de openingskeynote gaven Niels de Keizer en ik namens het bestuur een korte update over het ledenaantal van de snelgroeiende Adobe User Group community van creatieve professionals: inmiddels meer dan 4000 leden. De crew van Adobe nam het stokje over, met een spetterende show van Photoshop goeroe Russell Brown, die op bijzondere wijze de evolutie van Photoshop visueel maakte. Daarna starten de sessies in de negen zalen, waaronder naast eerdergenomende sprekers presentaties door ondermeer BBC, MediaMonks, Mobypicture, Little Miss Robot, Thomas Milo, Away 3D en Woodwing. In de tussenruimte konden bezoekers onder andere de nieuwste tablets en mobiele devices uitproberen bij de Adobe Device Bar, gamen de Kinect en de vorderingen van de designers van Shop Around checken. Alles was deze editie in de stijl van het event vormgegeven, van een doek boven de entree tot de stands en grote hangende banieren in de ruimtes zelf, naar een design door bureau Momkai. Het droeg bij aan de visuele en inhoudelijke eenduidigheid van het event.
Inspiratie voor creatieve proces
Wat ons het meest opviel was de positieve sfeer die op het event hing. Er was genoeg te beleven en tegelijk een uitgelezen moment om bureaus, sprekers. pers, sponsoren en andere creatieven te ontmoeten. Een van de mooiste reacties die je kunt krijgen als organisatie, is als bezoekers aangeven dat ze echt dingen gezien hebben die ze hebben geïnspireerd. Dat ze opgeladen weer naar huis gaan, vol ideeen om los te laten op het eigen creatieve proces. Overweldigd waren we niet allleen door de vele positieve reacties op het event zelf, maar ook zeker door de aandacht die het event kreeg op blogs en de vele fotoreportages. Naast alle Facebook en twitterberichten (meer dan 2000 tweets met #augxl), zijn er talloze reports online gezet de afgelopen week. Hieronder een selectie daarvan:
Foto’s
Joel Frijhoff (Adobe User Group)
Hans Frederiks (Dzone magazine)
Reports
De volgende stap
Kennisuitwisseling, het bieden van inspiratie en netwerken. Dat zijn de pijlers uit de missie van de vereniging Adobe User Group Nederland, de community voor creatieve professionals. Een aantal keer per jaar worden bijeenkomsten gegeven in Pakhuis de Zwijger, elke keer met een ander thema, met en aantal sprekers die laten zien wat ze kunnen en vertellen hoe ze dat gemaakt hebben. Sinds vorig jaar wordt daarnaast een keer per jaar een extra groot event georganiseerd, en dat is het Adobe User Group XL event. Dit jaar heeft de organisatie met een groter aantal bezoekers, een uitgebreider en sterker programma en things to do buiten de zalen meer toegevoegde waarde op weten te leveren voor de bezoeker. En daarmee de volgende stap weten te zetten in de bijeenkomsten die het geeft voor deze community.
Ook in Rotterdam
Tijdens de keynote werd aangekondigd dat de organisatie, naast bijeenkomsten in Amsterdam, ook regular meetings in Rotterdam gaat organiseren. Het is een lang gekoesterde wens van de organisatie om dit te doen, en daarmee de bijeenkomsten dichterbij te brengen voor creatieve professionals voor wie Amsterdam een te lange reistijd met zich meebrengt. De meetings en daaraan gekoppelde thema’s voor het komende jaar zullen binnenkort bekend gemaakt worden. De organisatie wil graag deze laatste regels gebruiken om alle bezoekers, sponsoren, Live Solutions, Momkai, mediapartners, supporters, vrijwilligers en medewerkers te bedanken. Tot het komende event!