Spotify update: 10 miljoen gebruikers in 7 landen

17 september 2010, 12:51

Spotify, de online muziekdienst uit Zweden, liet eerder deze week weer van zich horen. Naast de op de IFA aangekondigde samenwerking met Sonos staat de teller bijna op 10 miljoen gebruikers. Later deze maand is er in London een groot feest waarbij deze mijlpijl gevierd gaat worden, aldus Music Ally

Spotify kent verschillende abonnementen en de meeste gebruikers kiezen voor de gratis variant waarbij je maandelijks 20 uur muziek kunt luisteren met reclame. Eind juli werd bekend dat ze 500.000 betalende gebruikers hebben. Laten dat er nu dus 550.000 tot 600.000 zijn, dan heb je het over 5,5% tot 6% conversie. Is dat nou goed of slecht?

Spotify is momenteel in slechts 7 landen actief: Engeland, Zweden, Noorwegen, Finland, Frankrijk, Nederland en Spanje. Ze maken officieel weinig cijfers bekend. Logisch ook, want de concurrentie luistert mee en de kaarten in hun branche zijn zeker nog niet geschud. De feiten die nu bekend zijn:

• Maart 2010 – 320.000 betalende gebruikers

• Juli 2010 – 500.000 betalende gebruikers

• Augustus – 7.000.000 gebruikers in totaal

• September 2010 – 10.000.000 gebruikers in totaal

Op TechCrunch was het sentiment op de bekendmaking van de 10 miljoenste gebruiker in relatie tot de conversatie negatief. De groei van totaal aantal klanten gaat in ieder geval in rap tempo als je bovenstaande cijfers bekijkt. Spotify zal in de nabije toekomst slimme marketing moeten bedrijven om niet-betalende klanten betaalde klanten te maken. Persoonlijk vind ik het iets te vroeg, maar ook te bekrompen om alleen over conversie te praten. TechCrunch vergeet een belangrijke inkomsten bron van Spotify mee te nemen: de grote groep niet-betalende klanten zorgen we voor klantcontacten voor adverteerders en artiesten. De muziekindustrie heeft daarnaast in het eerste kwartaal van 2010 alleen al 10 miljoen euro uitbetaald gekregen. Topprestatie lijkt mij!

Mark de Bruin
Online specialist (app/web/ai) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en inzicht nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

2 Reacties

    sequence

    Lijkt me toch prima zo, laat ze maar lekker groeien. Het aanbod aan muziek blijft toenemen en ik vind het heerlijk dat ik legaal m’n muziek kan luisteren, en 10 euro per maand is een prima prijs voor wat je krijgt.

    En voor de muziekindustrie is dat toch mooi 10 euro die anders niet uitgegeven zouden zijn, omdat voorheen het ‘illegaal downloaden’ de makkelijkere weg was…

    Ga zo door Spotify!

    Alleen nog even iets bedenken om de platenlabels ook te laten verdienen aan de gratis abonnees, omdat Spotify die zelf natuurlijk ook ten gelde maakt met advertenties. Enkel op die manier kan het draagvlak vanuit de industrie ook groter ook worden/blijven.


    20 september 2010 om 13:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!