Economisch weerbericht (XCIX): Mobiele console als productivity platform

3 september 2010, 07:53

Een van de sterke punten van Windows Phone 7, en van de telefoon- en tabletmodellen die eind 2010 onder dit operating platform op de markt komen, zal de koppeling met Xbox LIVE zijn.

Ongetwijfeld is dit een opmerkelijke doorbraak voor social mobile gaming, maar je kunt het ook omkeren. Met de integratie van Windows Phone 7 en Xbox LIVE zullen spelelement en funfactor eindelijk beginnen aan hun onstuitbare populariteitsblitz, die in de krochten van de game-underground al decennia lang wordt voorbereid.

Recentelijk gaf Adrian Hon, medeoprichter en creatief brein van Six to Start, en initiatiefnemer van Let’s Change the Game, op zijn weblog een staccato overzicht van wat we hebben meegemaakt sinds de lancering van Pong in 1971. Dat is volgend jaar 40 jaar geleden. Momenteel is de innovatiecyclus voor smartphones 12 tot 18 maanden. Voor spelconsoles is die 5 jaar. Volgend jaar hebben we het boekformaat – de tablets/slates/pads – in HD, met een geweldige processorpower eronder en operating platforms met interfaces die er qua snelheid en helderheid afspatten.

“Mobile becomes console” heette het afgelopen juni nog in de woorden van Michael Schade, mede-oprichter en CEO van Fishlabs. Drie maanden later weten we beter. In snel tempo tekenen de nieuwe contouren zich af. Veel betere processoren en beeldschermen, met een laag energieverbruik. En gelikte, responsieve multi-touch interfaces. Een mobiel of liever TAFKAP – The Apparatus Formerly Known As Phone – met zulke gameconsolekwaliteiten is als we even doordenken natuurlijk net zo goed geschikt als next-gen productivity platform. Eigenlijk is dit wat we altijd hebben gewild.

Windows Phone 7 met Xbox LIVE-integratie op goede hardware komt precies op het juiste moment om het avantgardestokje over te nemen. Social mobile gaming wordt zonder twijfel over de hele linie de interactiestandaard: voor educatie, entertainment, professie en alle hybride vormen daarvan. De vraag is alleen wie hier als eerste daadwerkelijk in doorbreekt en dat zou Microsoft dus wel eens kunnen zijn. De corporate slogan is slagvaardig veranderd in “Be What’s Next”. Voor de nieuwe TAFKAP-social-mobile-ballgame staat Microsoft met Windows 7 en Phone 7, met MacAllen, Xbox LIVE en Facebook onder een veelbelovend gesternte.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!