Rdio verovert Amerika, wat vindt Spotify daarvan?

14 augustus 2010, 03:50

Mensen die mij kennen of volgen op Twitter weten hoe enthousiast ik ben over het product Spotify. Bijna alle muziek online beluisteren gratis of als je geen reclame wil horen voor een vast bedrag per maand (uitlegvideo). Geniaal. Achter de schermen is Spotify al sinds 2006 bezig, in de buitenwereld sinds december 2009. In maart werd er gezegd dat ze 320.000 betalende klanten hadden wereldwijd. Eind juli 2010 waren dat er al 500.000. Sinds mei is de dienst gelukkig ook in Nederland te gebruiken. De grootste kracht van Spotify zit in de interface in combinatie met het aanbod van muziek. In Nederland zijn ze druk met het ontsluiten van de platenmaatschappijen. Bijna iedere cd die ik zoek, kan ik vinden.

En nu zijn ze Amerika aan het veroveren. Tenminste dat willen ze. Inmiddels is namelijk ook Rdio in dit gat gesprongen. En niet onverdienstelijk. Wat vindt Spotify daarvan? Tijd voor een interview met Radinck van Vollenhoven, Commercieel Directeur Spotify Nederland. Natuurlijk willen we ook een update van laatste cijfers.

Rdio is net als Spotify een muziekdienst voor online muziek. De mensen die daarachter zitten (Janus Friis and Niklas Zennstrom) werkten voorheen aan Skype en Kazaa. Deze dienst is voor als nog alleen in Amerika gelanceerd in een beta versie.

Eerste indruk van gebruikers: minder muziek en minder gave interface. Maar, tot nu toe wel een groter succes in Amerika dan Spotify, aldus TechCrunch. Volgens TechCrunch komt dat door de houding van Spotify met betrekking tot het toekomstige succes. Het aanbod richting de platenmaatschappijen is voor de Amerikaanse labels minder interessant. Die hebben alternatieven: Rapsody, Mog, Napster en nu Rdio. Alternatieven die er in Europa minder toe doen. Naast de interface en muziekaanbod is er namelijk nog een groot verschil tussen Rdio en Spotify: je mag Rdio maar 3 dagen gratis gebruiken in tegenstelling tot de maandelijkse 20 uur bij Spotify. En daar wringt de schoen. Amerikaanse labels willen alleen abonnementsdiensten volgens het freemium model. In Amerika worden al vergelijkingen gemaakt met VHS/Betamax: ook al was Betamax het beste product, VHS werd de standaard.

Hoe gaat het met Spotify?

Radinck: “We hebben 7 miljoen gebruikers in 7 markten (NL, SE, UK, FR, ES, NO, FI), waarvan 500.000 betalende gebruikers zijn. We hebben 8 miljoen tracks, en dagelijks komen hier 10.000 nieuwe tracks bij. Over onze lancering in de VS : zoals eerder in de pers aangegeven, gaan de onderhandelingen met de labels erg voorspoedig en zitten we nog steeds op koers voor een lancering voor het einde van dit jaar.”

Wat vind je van de concurrentie als Rdio?

Radinck: “Voor wat betreft de concurrentie : wij zijn zeer verheugd om mensen een dienst te kunnen aanbieden die hen de kans geeft om naar muziek te luisteren in een legale omgeving. Ook is deze ervaring van superieure kwaliteit, eenvoudiger en beter dan piraterij. Muziek piraterij is wat ons betreft onze grootste concurrent en dat is misschien ook wel onze grootste uitdaging. Wij zijn van mening dat we ons niet hoeven te vergelijken met andere diensten. We laten de fans zelf beslissen van welke dienst ze gebruik willen maken! We willen ons toeleggen op het ontwikkelen en aanbieden van de best mogelijke dienst aan onze gebruikers.”

Hoe gaat het met Spotify in Nederland? Zijn er al concrete en recente cijfers?

Radinck: “Zoals al eerder besproken, geven we helaas nu nog geen concrete cijfers uit over exacte gebruikersaantallen, maar de groei gaat erg goed – zeker gezien de samenwerkingen met grote adverteerders zoals Grolsch, ANWB, ING, ABN, Vodafone en Saab. We zijn daarom erg blij met hoe het momenteel loopt in het NL. Nederlandse adverteerders zijn geïnteresseerd in de dienst Spotify, wat ons weer in staat stelt om advertenties te richten waardoor ze relevanter zijn voor de juiste doelgroep. We kunnen luisteraars targeten op leeftijd, geslacht en regio, waarbij adverteerders een veel groter rendement uit de investering halen – zeker vergeleken met traditionele web reclame, die veel meer afhankelijk is van de frequentie van reclame om berichten over te brengen.”

Welke plannen liggen er op de plank voor de komende maanden? Heb je een scoop?

Radinck: “Een belangrijke stap voor ons is om de Spotify ervaring te verplaatsen naar de woonkamer. We willen dat onze gebruikers overal en altijd naar hun favoriete muziek kunnen luisteren : all the music, all the time! Voor adverteerders biedt dit een kans om mensen te bereiken wanneer ze ontspannen thuis naar hun muziek luisteren. We werken ook aan een reeks van nieuwe features voor Spotify en zullen je tzt meer laten weten. Stay tuned”

Komen er naast Facebook nog meer ‘social’ campagnes?

Radinck: “Momenteel hebben we koppelingen in de applicatie die het mogelijk maken om muziek te delen op Facebook en Twitter – We zijn altijd op zoek naar interessante partners om muziek op een leuke wijze te integreren in campagnes. In Zweden heeft Volkswagen bijvoorbeeld een campagne genaamd “Auto biechten”. Mensen kunnen op deze website tracks opbiechten aan hun vrienden op Facebook, zie drivingtrackconfessions.com

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

16 Reacties

    venturo

    Fraaie ontwikkelingen, er is een groot initiatief in Nederland dat nog verder gaat en in het najaar uitgerold gaat worden. Nederland als pilot land. Het kan nog steeds.


    14 augustus 2010 om 04:22
    b. ten broeke

    ik snap nog steeds de hele ophef over dat spotify niet. Mensen hyebben zeker nooit gehoord van grooveshark?

    Daar hoef je namelijk Niet voor te betalen en heb je geen gedoe met reclame tussendoor. En ze hebben net zo

    veel muziek.

    Ik heb dat hele spotify achter me gelaten vanaf dat ik grooveshark leerde kennen


    14 augustus 2010 om 04:54
    Richard

    Grooveshark kan niet tippen aan de snelheid en mooie interface van Spotify : bovendien is Grooveshark niet een legale dienst – denk je nou echt dat ze al die muziek zo maar gratis kunnen aanbieden zonder reclame?! Ik zou de gebruikers voorwaarden er nog maar eens op na slaan als ik jou was – ze zijn wel zo slim geweest om de gebruiker op te laten draaien voor het illegaal delen en verspreiden van de muziek die daar staat! Geef mij dan maar een legaal en mooi platform als Spotify.


    14 augustus 2010 om 05:03
    Mark de Bruin

    @Albert: klinkt geheimzinnig 😉 Hoe komen we hier meer over te weten? Is er iets te vinden op internet? Tipje van sluier?

    @b ten broeke: Grooveshark is niet legaal toch?


    14 augustus 2010 om 05:04
    Michiel

    Spotify naar de huiskamer brengen? Klinkt als integratie met het Sonos systeem. Fingers crossed!!


    14 augustus 2010 om 05:17
    Michel H

    Ik ben dol op Spotify, dus ik had hoge verwachtingen van dit interview. Helaas lees ik:

    Wat vind je van de concurrentie als Rdio?

    Zeg ik niet.

    Hoe gaat het met Spotify in Nederland? Zijn er al concrete en recente cijfers?

    Nee.

    Welke plannen liggen er op de plank voor de komende maanden? Heb je een scoop?

    Niks concreets.


    14 augustus 2010 om 05:58
    Hans Schepers

    Vorige week een boel euro’s uitgegeven aan apps die de audio van mn pc naar de huiskamer/ipad streamen. Na ongeveer drie uur kwam ik tot de conclusie dat Spotify, waar ik vanaf het begin een premium abo op heb, eigenlijk toch een stuk gemakkelijker werkt (en uiteraard veel vollediger is). Ik vind de social functies nog wel wat beperkt; die zouden ze wat mij betreft (ook op de iPhone) flink uit mogen breiden. Niks is zo leuk als muziek ontdekken via mensen die echt naar dezelfde nummers als jij luisteren. Ook mag er best wat meer dance in de catalogus worden opgenomen (zouden ze niet kunnen teamen met Beatport?)


    14 augustus 2010 om 06:08
    Niels

    Ik zeg een samenwerking aangaan met Sonos! Dat zou echt perfect zijn en een goede reden om mijn Spotify Free account te upgraden.


    14 augustus 2010 om 06:26
    Michel H

    @Mark: Ahh kom op nou. Lees het interview nog es door, geeft hij antwoord op de vragen die je stelt? Welnee.

    Over Rdio zegt ie niets, in plaats daarvan zegt hij dat muziekpiraterij de concurrentie is. Dat klopt maar voor de helft natuurlijk, Spotify moet ontzettend balen van de voorsprong die Rdio heeft in de VS, dat had dan ook absoluut je vervolgvraag moeten zijn.

    Concrete cijfers over NL geeft ie ook niet, in plaats daarvan begint hij over hoe goed ze adverteerders van dienst kunnen zijn. Dat geloof ik allemaal best, maar hoe zit het met de gebruikers? En hoe staat het met Nederlandse muziek in Spotify?

    Scoops krijg je ook niet, in plaats daarvan zegt ie dat je in de huiskamer zult kunnen gaan genieten (dat doe ik nu al, al kan dat altijd beter), weer iets over adverteerders (gaap) en “we werken aan nieuwe features” (dat mag ik toch hopen, er is ruimte genoeg voor verbetering).

    Ik weet, ik ben een zeikerd, maar het lijkt wel een interview met iemand uit de Tweede Kamer.


    14 augustus 2010 om 12:47
    Richard

    Wat kunnen sommige mensen soms ontzettende zeikerds zijn zeg! In plaats van een keer een mooi initiatief erkennen, alleen maar zuur zijn over wat er niet is – het is dat je het zelf zegt…BAH!


    14 augustus 2010 om 13:06
    Michel H

    @Richard als je mij daarmee bedoelt, ik ben Spotify Premium lid en helemaal fan. Het interview vind ik echter des te magerder. Er wordt niet doorgevraagd, en op de vragen die wel zijn gesteld komt geen fatsoenlijk antwoord. Geef dan gewoon geen interview, toch? Maar dit alles heeft niets met het initiatief te maken, ik luister ondertussen vrolijk naar Fleetwood Mac, via Spotify 🙂


    14 augustus 2010 om 13:21
    Thomas

    Ze doen het toch goed met al die betalende klanten. Maar ik zie het grote voordeel er nou niet van in t.o.v. gratis downloaden. Het is alleen legaal en krijg je geen stichting Brein achter je aan :).

    Ik zie het voordeel er eerlijk gezegd niet zo in.


    14 augustus 2010 om 15:26
    JeroenSipke

    Sonos lijkt mij nou niet de manier om de markt open te breken. Dit systeem is heel mooi, maar voor weinig mensen betaalbaar. Logischer zou het zijn om bv. samen met een partij als Logitech een eigen stukje hardware te ontwikkelen of het te integreren in de squeezebox-serie. Maar om overzichtelijk een

    muziekcollectie te kunnen beheren heb je eigenlijk een app op een tablet pc nodig.


    15 augustus 2010 om 03:46
    MarkV

    Ik zou het geweldig vinden als ze komen met een online client. Ik vind het installeren van een locale client niet van deze tijd en het werkt restricties op.

    Zo is er geen Spotify voor een PS3 om maar eens wat te noemen. Daarnaast moet Spotify nu tig platformen ondersteunen (Osx, Linux, Windows en mobile: iOs, Android, Symbian, Blackberry os etc). Dat kost veel tijd en maakt het snel uitrollen van nieuwe features lastig.

    Hup naar de cloud met dat spul 😉


    15 augustus 2010 om 07:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!