Alessandro Coppo (CEO Marktplaats) en de Nederlandse handelsgeest

12 juli 2010, 07:23

Hij komt uit Milaan, werkte zes jaar bij eBay Italië en was in mei 2010 een jaar aan de slag als CEO van Marktplaats. Alessandro Coppo kijkt in onderstaand video-interview terug op een jaar in Amsterdam. Daarin legt hij uit waar het naartoe moet en gaat met Marktplaats en vertelt wat de komende stappen zijn in mobile en social media. Natuurlijk hebben we het ook over de concurrentie, over de Nederlandse handelsgeest tijdens Koninginnedag, over het hart willen zijn van de e-commerce en over specifieke platformen zoals eBay Fashion en Hippas.nl.

Een jaar

Hij staat nu een jaar aan het roer (voor een halfjaar Coppo bij Marktplaats: zie Emerce). Terugkijkend vindt Coppo dat hij er aardig in geslaagd is om Marktplaats geliefd te houden bij de gebruikers. Met de “Slimme Deal” die iedere dag vers op de homepage komt denkt hij leuke aanbiedingen met lage prijzen aan het Marktplaats publiek voor te schotelen. Op die manier moet er meerwaarde geboden worden voor de gebruikers. “Mensen houden van Markplaats zoals het is, omdat het simpel is. We willen geen dingen veranderen alleen om dingen te veranderen, ” zegt Coppo. Toch is er de laatste jaren en ook in het jaar dat Coppo aan het roer staat, natuurlijk wel veel veranderd. Meer en meer nieuwe producten vinden hun weg tussen de aangeboden tweedehands goederen.

Cultuurverschillen

Coppo zat meer dan zes jaar bij eBay in Italië, Marktplaats is gekocht door eBay en ik gokte erop dat Coppo wel wat culturele verschillen tussen de twee bedrijven en landen zou bespeuren. Coppo: “Dit is een geweldige kans om te zien hoe de Nederlandse handelsgeest is ingebed in de cultuur. Ik heb onlangs voor het eerst Koninginnedag gevierd in Nederland. Wat een geweldige ervaring. Je ziet dat iedereen er trots op is om te handelen. Dat zegt een heleboel over het succes van Marktplaats. Kopen, handelen, het zit echt in de cultuur ingebakken. Dat kennen we in Italië totaal niet.” Coppo’s dochter van zes kocht een fiets van een ander kind op de vrijmarkt: “Ik denk dat we daar een goede prijs voor hebben betaald. Erg Nederlands. ”

Social media

De ‘volgende stap’ in social media heeft Marktplaats onlangs genomen met de lancering van de Marktplaats widget die te integreren is in o.a. Hyves. Coppo: “Je kunt hiermee je activiteit op Marktplaats op Hyves laten zien. Het geeft ook je vrienden de kans om te stemmen op de goederen die je aanbiedt op Marktplaats. We zijn nu nog in de experimentele fase.”

Gaat allemaal wel een beetje langzaam, vond ik. Coppo vindt van niet. “We move fast. We hebben een paar maanden geleden de buttons gelanceerd, en nu de widget. Social media wordt onderdeel van het dagelijks leven van mensen. Dus we lanceren, experimenteren en zetten daarna de volgende stappen.”

Mobile

De nieuwe iPhone app voor Marktplaats is inmiddels gelanceerd. Samen met de gebruikers moet de app verder doorontwikkeld gaan worden. Een nieuwe release staat voor volgende week gepland. Coppo: “Het coole daaraan is, dat je in ieder geval de basic dingen kunt doen op Marktplaats. Maar met mobile kun je ook een aantal bottle necks in de user experience oplossen. Denk aan onderlinge communicatie: het wordt gemakkelijker om de dialoog tussen kopers en verkopers te faciliteren, bijvoorbeeld via sms- of belintegratie. Het verkoopprocces gaat sneller met directere communicatie via mobiel.”

Mobiel brengt kopers en verkopers dus dichter bij elkaar: dat is een interessante constatering voor de ontwikkeling van mobile commerce.

Concurrentie

Coppo: “E-commerce is een van de meest competitieve industrieën die je je kunt voorstellen. Speurders is een geweldige horizontale classifieds site. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld heel veel verticals waar je auto’s kunt kopen. En duizenden websites waar je nieuwe spullen kunt kopen. Kortom er zijn veel verschillende vormen van concurrentie. De behoefte die Markplaats vervult, kan in potentie ook op andere sites vervuld worden.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!