Pytch Insight 8: Arnoud Haverlag van Marvia – De veranderende grafimedia industrie
In Pytch Insight 8 Arnoud Haverlag van Marvia over de veranderende grafimedia industrie, verschuivingen in de keten en de impact van het internet. Er is op dit moment veel beweging in de communicatie en grafische industrie. De rol van reclamebureaus en grafische bedrijven is sterk aan het veranderen doorverschuivingen in de keten. Een verschuiving waarbij creatie en uitvoering steeds meer verschuift naar de bedrijven zelf. Aan de ene kant omdat het mogelijk wordt gemaakt door de komst van internet en innovatieve concepten. En aan de andere kant omdat de bedrijven wel moeten.
Glocalisation
Marketeers en communicatie medewerkers van bedrijven worden namelijk geconfronteerd met veranderende samenleving en consumenten gedrag. Hun consumenten willen sneller, flexibeler en persoonlijker bediend worden. En het is de verantwoordelijkheid van deze marketing en communicatie mensen om de boodschap daarop af te stemmen, maar zaken als een strakke huisstijl nog steeds in zetten. Het merk van het bedrijf moet in het gehele afzet en groei gebied consequent aanwezig zijn, soms zelfs wereldwijd. En dat kan tegenwoordig met het internet. Maar gelijktijdig moet de consument lokaal en persoonlijk aangesproken worden. Een effect wat men ook wel glokalisering of glocalisation noemt.
Kortom, in deze tijd wordt steeds meer van bedrijven verwacht als het gaat om communicatie en marketing en is controle, flexibiliteit en snelheid over het communicatie proces essentieel om de concurrent voor te blijven. En ook hierbij is de beste prijs/kwaliteit verhouding belangrijk. Deze trend heeft direct gevolg voor de grafimedia industrie.
Drukken of printen?
De afgelopen jaren is het digitale printen bijvoorbeeld in de grafische industrie sterk gegroeid. Tegenwoordig is de kwaliteit van digitale printwerk niet meer te onderscheiden van traditioneel drukwerk. Een innovatie op het gebied van hardware, die de context van de keten niet direct hoeft te beïnvloeden, zou je kunnen denken. Maar het is een hele belangrijke factor geweest die de verschuiving in de keten in gang heeft gezet. Digitaal printen maakt het namelijk mogelijk om volledig gepersonaliseerd in hoog tempo, tegen lage kosten een campagne uit te rollen, waardoor papier ineens weer heel interessant wordt (en zeker niet dood gaat!). En misschien belangrijker, je kunt het helemaal zelf aansturen. Want digitale printers zijn internet machines, die orders volledige geautomatiseerd vanuit de hele wereld kunnen ontvangen, een order die een opdrachtgever zelf activeert zonder enig contact met een drukker. En dat wil het bedrijf ook, meer controle, meer flexibiliteit, snelheid en het liefst voor een scherpe prijs. (Met de grote overcapaciteit in de grafische industrie snel gevonden).
Meer dan uurtje factuurtje
Voor de uitwerking/fulfillment vindt nog altijd creatie plaats, de rol die altijd volledig bij reclamebureaus heeft gelegen. En ik wil niet zeggen dat deze rol volledig verdwijnt, maar er gebeurt wel degelijk iets. In theorie kan een bedrijf de creatieve uitwerking volledig buiten het reclamebureau realiseren. Concepten als Inkd.com (uit de VS) en Pimtim.nl (uit Nederland) maken het mogelijk om volledige huisstijlen te laten ontwikkelen, zonder dat je (fysiek) contact hebt met de vormgever. Het zijn soort marktplaatsen voor huisstijlen waar je werk van (echt hele goeie) designers kunt kopen en aanvragen. En omdat vraag en aanbod efficiënt bij elkaar komen, ben je niet meer de hoofdprijs kwijt. Ondersteund met webapplicaties waarbij je als bedrijf het beheer hebt over zowel de materialen die uit het creatie proces komen, als over de uitvoering en distributie, gaan bedrijven de controle en flexibiliteit over een groot deel van de keten naar zich toe trekken.
Mediabureaus: diamantenhandel van de grafimedia industrie.
Dit wil niet zeggen dat reclamebureaus en drukkerijen zullen verdwijnen. Maar het is wel heel duidelijk dat hun rol verandert. Voor reclamebureaus zal het strategische deel veel belangrijker worden, het proces waar het idee achter de creatie bedacht wordt. De daadwerkelijke uitvoering en onderhoud van eerderde creaties (zoals DTP) zal daarentegen sterk afnemen. Voor drukkerijen geldt hetzelfde. Ze zullen veel meer strategisch aan de slag moeten gaan en als grafisch partner verder dan alleen papier de bedrijven ondersteunen om controle, flexibiliteit en snelheid te krijgen in de keten. En het zal me niks verbazen dat ze dat doen zonder zelf ook maar één machine in huis te hebben. Mediabureaus zijn een apart verhaal. Want wat doen ze nou eigenlijk? In mijn ogen niks anders dan ?dozen? schuiven. Het is dat ze vaak zo?n dominante rol hebben verworven door groot volume in beheer te krijgen, dat bedrijven (vooralsnog) bij ze blijven. De toegevoegde waarde voor de keten of voor de bedrijven is echter al jaren achterhaald. Inkoop kortingen zullen ze onder andere roepen. Gooi die markt maar open en laat de prijzen bepalen door vraag en aanbod. De kans is namelijk groot dat mediabureaus prijzen kunstmatig hoog houden, de diamanthandel van de grafimedia zeg maar.
Ik spreek veel spelers uit de grafimedia die ieder een andere rol spelen ergens in de keten. Allemaal zijn ze het er over eens dat ook deze industrie toe is aan veranderingen. Oude gedachtes, business modellen en rolverdeling zal men moeten laten varen om te overleven. En dat is goed nieuws, want daar gaan de bedrijven, hun klanten, (eindelijk) van profiteren!
Pytch interview
Arnoud Haverlag richtte samen met Jons Janssens en Steven van Wel Marvia op. Tijdens zijn studie economie aan de UvA had Arnoud al een computerbedrijf samen met Jons. Steven had een eigen reclamebedrijf en uiteindelijk besloten ze met elkaar Marvia te starten.