Mediasector meer moeite met digitalisering dan met recessie

26 mei 2010, 04:46

Bedrijven in de mediasector slagen niet goed in het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. Dat geldt zowel voor reclamebureaus als producenten en uitgeverijen. Mediabureaus en radiostations vormen hierop een positieve uitzondering. Het blijkt allemaal uit de jaarlijkse publicatie ‘Visie op Media en Technologie’ (pdf, hieronder op SlideShare) die ABN AMRO gisteren heeft uitgegeven. Na een forse krimp in 2009 verwacht de bank dit jaar licht herstel van de sector. In 2011 zullen de groeicijfers substantieel herstel laten zien, volgens ABN AMRO. 2010 wordt een “cruciaal overgangsjaar”.

“Wil je een goede groeistrategie uitzetten voor het komende decennium, dan moet je daar nu over nadenken, in het overgangsjaar 2010”, zegt Martijn Hamann, die namens Van den Ende & Deitmers, aan het onderzoek meewerkte.

Door toenemende convergentie van advertentieplatforms komen media- en reclamebureaus steeds vaker in elkaars vaarwater. Omgaan met de toegenomen digitalisering en het toepassen van nieuwe mogelijkheden blijven de belangrijkste uitdagingen voor beide. Mediabureaus zijn beter in staat klanten te binden doordat zij (kunnen) worden afgerekend op harde resultaten (accountability). Reclamebureaus hebben moeite om met hun kernproduct creativiteit in te spelen op het steeds veranderende speelveld en de behoefte aan meetbaarheid.

Adverteerders wisselen daardoor steeds vaker van reclamebureau. Hoewel ABN AMRO voor 2010 een voorzichtig herstel van de markt verwacht, is er ook reden voor optimisme. Menno van Leeuwen, sector banker Media en Technologie bij ABN AMRO:

“Veel bedrijven in deze sector zijn in staat geweest zich op korte termijn aan te passen aan de krimpende markt. Ging de aanpassing naar online verdienmodellen ook maar zo snel! Online marketing gaat dit jaar weer bovengemiddeld groeien en in 2011 zullen de communicatiebureaus volgen.”

Drukkerijen

Ook voor drukkerijen geldt dat zij zich sneller zullen moeten aanpassen aan de marktontwikkelingen. Multimediale drukkerijen met een full service concept en hoogwaardig aanbod hebben, zo stelt ABN, de toekomst. Daarmee komen, naast mediabureaus, ook drukkerijen steeds vaker in het vaarwater van (grafische) reclamebureaus.

Radio

De uitdaging voor televisiezenders- en producenten is het ontwikkelen van hoogwaardige content. Hiervoor zullen zij meer moeten samenwerken om de kosten te kunnen blijven beheersen. Voor radiostations geldt dat productie en uitzending al bijna volledig geïntegreerd zijn. Zij profiteren daarnaast van internet: online radio luisteren wint aan populariteit. Dit kan een dure etherfrequentie in de toekomst overbodig maken.

Verdienmodellen

Uitgeverijen zijn er ook in het afgelopen jaar niet goed in geslaagd om levensvatbare verdienmodellen te ontwikkelen. Oorzaak is met name het ontbreken van een sterke merkpropositie in combinatie met unieke content. Daarnaast staan de hoge abonnementstarieven van wetenschappelijke mediatitels onder druk. Opvallend is dat de (oertraditionele) huis-aan-huisbladen terrein winnen ten koste van publiekstijdschriften waar het gaat om advertentiegelden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!