ReclameReview: Fristi

12 mei 2010, 12:49

FrieslandCampina wil Fristi positioneren als gezond drankje. Er zit net zoveel calcium in Fristi als in melk. In de commercial wordt dit verbeeld in de vorm van druppels die zodra ze in de maag zitten aan het werk moeten met die calcium. De animatie is leuk gemaakt en Edwin Rutten doet met zijn meest kindvriendelijke stem flink zijn best om me te overtuigen, maar ik geloof gewoon niet dat Fristi goed voor je is.

Credits:

Bureau: DDB

Account: Iris Minnema

Animatie: Remi Tjong Ajong

Art: Stef Jongenelen

Concept: Sanne Braam

Copy: Yona Hummels

Creative director: Sikko Gerkema

Editor: Teun Rietveld

Geluid: Michiel Mullink

Klant: Roos Verpalen, Ron Brautigam

RTV: Petra Leddy

Strategie: Merel de Boer

Productie: Artcore, The Ambassadors

De doelstelling:

FrieslandCampina wil Fristi positioneren als gezond drankje.

De uitwerking:

Er zit net zoveel calcium in Fristi als in melk. In de commercial wordt dit verbeeld in de vorm van druppels die zodra ze in de maag zitten aan het werk moeten met die calcium. ‘Fristi. Goed en lekker is tie.’

Het oordeel:

De animatie is leuk gemaakt en Edwin Rutten doet met zijn meest kindvriendelijke stem flink zijn best om me te overtuigen, maar ik geloof gewoon niet dat Fristi goed voor je is. Dat er evenveel melk en calcium in Fristi zit als in melk, dat geloof ik meteen. Maar er zijn natuurlijk meer factoren die bepalen of iets goed voor je is. Misschien komt het door het beeld dat ik al jarenlang in mijn hoofd heb van Fristi: mierzoete, plakkerige drinkyoghurt. Misschien moet er nu eerst jarenlang in commercials tegen me gezegd worden dat het juist wél goed voor je is en dan ga ik het vanzelf geloven…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

13 Reacties

    N. Seitzinger

    Inderdaad. Calcium is leuk, maar wat vertellen ze over suikers en calorieën? Veel suikers is slecht voor de gezondheid, een veel calorieën is ook niet altijd even handig. Heeft iemand hier meer info over?


    12 mei 2010 om 14:05
    Lieke

    Grappig, ik had precies dezelfde reactie. De redenatie “calcium is goed, in Fristi zit calcium dus Fristi is goed” gaat niet op. Puur en alleen het feit dat Fristi calcium bevat maak thet niet automatsch goed voor je. Denk inderdaad aan alle suikers, kleur-, geur- en smaakstoffen (dat roze blijft toch chemisch aandoen) in Fristi die toch minder goed voor je zijn. De zoveelste gezondheidsclaim die zich in grijs gebied bevindt wat mij betreft…


    12 mei 2010 om 14:14
    Josst

    Dit is een product bennifit uitvergroten en vervolgens zo

    rond draaien dat een zoet zuikerdrankje een gezonde

    dorstlesser waar van je geweldig gaat voetballen wordt.

    Dit is een slechte briefing van de klant geweest met een zwakke strateeg,

    wat er uit komt is een middelmatige spot met een laag waarheidsgehalte.

    Hoe kan zoiets gemaakt worden door een geronomeerd bureau?


    12 mei 2010 om 16:50
    Krijn

    @ N Seitzinger: Ze geven wel degelijk aan dat er ook evenveel calorien inzitten als halvolle melk. over suikers wordt niet gesproken


    12 mei 2010 om 17:27
    Jozef

    Je moet als reclamebureau ook zelf een beetje slim zijn hoor, al was het het maar om je klant te beschermen. Dit verhaal is onzin, hoe dan ook.


    12 mei 2010 om 20:08
    Kim

    Goed dat je hier over blogt!

    Toen ik de reclame zag rolde ik geergerd met mijn ogen. Weer zo’n kunstmatig gefabriekt product dat het stempel ‘gezond’ krijgt omdat er iets aan toe is gevoegd. Brrr…


    13 mei 2010 om 04:07
    Patrick

    Het zal niet “echt” goed voor je zijn, maar laten we eerlijk zijn, wat is dat nu wel?

    Was wel tijd dat Fristi zich weer even in de markt neer zet, dat doen ze in mijn ogen wel goed.


    13 mei 2010 om 04:56
    Josst

    @Patrick. Dat fristi zich in de markt moet neerzetten is natuurlijk niet een

    excuus om te liegen en om slecht creatief werk te maken. Laten we de

    doelstelling en de boodschap niet doorelkaar halen.

    “Het zal niet “echt” goed voor je zijn, maar laten we eerlijk zijn, wat is dat nu wel? ”

    Ik hoop dat je niet in een positie zit waar je beslissingen mag maken, door dit soort

    opvattingen heeft ons vak een slechte naam.


    13 mei 2010 om 05:15
    Sebas

    Dit doet mij denken aan die reclame voor lolly’s : ” er zit glucose in en dat heb je nodig om goed na te denken” :’)


    13 mei 2010 om 05:44
    ijsbrand velzeboer

    Fristi is voor mij favoriet cursusmateriaal:

    De inhoud van Fristi zit bijna net zo dom inelkaar als de inhoud van de marketing campagnes.

    Fristi gebruik ik een paar keer per jaar in mijn lessen voedingsmiddelentechnologie .Er zitten drie missers in dit product:

    1. Marketing

    2. Technologisch

    3. Inhoud

    1. Marketing mensen zitten soms vol met blah, blah. De gemiddelde consument weet niet eens dat Fristi en Chocomel allang niet meer door Nutricia in Zoetermeer gemaakt wordt maar door Friesland Campina. De overname van deze twee merken (die stammen uit 1932 en 1986) is in 2001 door de toenmalige Friesland foods beklonken. Communicatie met de consument is er nauwelijks over dit feit. Sterker nog, de kratten waarin deze producten verpakt worden zijn anno 2010 nog steeds dezelfde bruine kratten waar de naam ‘Nutricia’ op prijkt. Dommere marketing is bijna niet mogelijk. Overal vind je nog deze kratten, groothandel en in de horeca. Vraag je eigen buurvrouw maar: Wie maakt Chocomel?

    2. Technologie

    In mijn lessen laat ik zien dat deze drank na ruim een jaar uitzakt op de bodem tot een stopverf-achtige massa. Het is niet bedorven maar de receptuur is redelijk zwak om maar mild uit te drukken. De gesuspendeerde eiwitten slaan neer naar de bodem. Men moet eens een goede stabilisator gaan gebruiken en eens een fatsoenlijke homogenisatiedruk toepassen. Dit is technische praat, nu de inhoud.

    3. De inhoud (Bron: NEVO tabel 2006)

    Er zit bijna 13% suiker in! Net zoveel als in de cola’s overigens.

    Suiker mag best lekker zijn maar dit drankje op de nuchtere maag ‘s-ochtends drinken is vragen om problemen. Je lichaam krijgt een glucose piek te verwerken en de kans is groot dat er insuline resistentie gaat optreden. Met andere woorden: De suikerregeling in jouw bloed raakt verstoord. Dit noemen wij Diabetes. Een veel voorkomende en zeer ernstige ziekte.

    Het vetgehalte is gelijk aan dat van magere yoghurt, dus maar even een vergelijking daarmee gemaakt.

    Het eiwitgehalte bedraagt een miezerige 2,6% terwijl magere yoghurt 4,1% eiwit bevat.

    Eiwitten zijn de bouwstoffen die jouw lichaam uit de voeding moet halen.

    Het calciumgehalte is 20% lager in vergelijking met magere yoghurt.

    Het foliumzuurgehalte ligt bij Fristi ook zo’n 40% lager.

    Kortom, laat je niet in de luren leggen door het nuttigen van een geknutseld product.

    Neem gewoon een bakje naturel yoghurt en roer je eigengemaakte jam er door heen.

    Eet smakelijk.

    IJsbrand Velzeboer – curatief Voedingsmiddelentechnoloog


    13 mei 2010 om 06:59
    Maikel de Maertelaere

    @Ijsbrand Velzeboer. Vanuit uw perspectief als voedingsmiddelentechnoloog (leuk scabblewoord overigens) zal zowel de campagne als het product misschien slecht zijn. Maar, hoeveel van dit soort zaken is bekend bij de gemiddelde Nederlander of consument? En een tweede vraag is; wie van deze groep boeit het?

    Ik denk dat de meeste mensen producten kopen met hun gevoel en niet met hun verstand. Ik drink veel koffie. Gezond? Nee! Stop ik, of drink ik minder? Nee! Zou ik beter moeten weten? Ja! Mijn gedrag en verstand spreken elkaar dus tegen. Dat zal bij het kopen van producten als RedBull, cola of Fristi niet anders zijn.

    Zo’n reclame en product worden in elkaar gezet om het aantrekkelijk(er) te maken en zich anders te positioneren dan (goedkopere) alternatieven. De gemiddelde mama zal denken; Pietje drinkt altijd yoghurtdrink; laat ik Fristi maar nemen, dan is dat toch nog een beetje goed voor Pietje. Pietje op zijn beurt snapt niets van de technische praat over de inhoud van Fristi, maar ziet dat er een voordeel is t.o.v. andere yoghurtdrink en prijst deze daarom aan bij mama. Ik denk dus dat de blije uitstraling van de reclame voor de irrationele consument geslaagd is.

    Of het ethisch verantwoord is, is een andere vraag. En op dat punt ben ik het met de kritiek eens dat dit soort reclames misleidend zijn. Helaas is dit echter bij veel producten en reclames het geval.


    13 mei 2010 om 08:10
    Noturban

    @ijsbrand : ik ga volledig met je mee.Fijn dat je uitleg geeft, niet alleen maar prietpraat maar ook inhoudelijke uitleg. ik denk juist in deze tijd waarin de consument mondiger wordt, meer inzicht wilt je als merk transparanter mag zijn over je product. Friesland food heeft idd een flinke uitdaging! Je slaat in mijn ogen de plank volledig mis als je claimt dat ‘fristi heel erg goed voor je is’ . Interessant dat ze de vergelijking aangaan met halfvolle melk (claim:evenveel calcium & calorieën) @Maikel:. Red Bull/Cola’s zitten volgens mij op een andere claims en zitten niet op gezondheid. Geen pretenties! Ben erg benieuwd of deze getest is.


    14 mei 2010 om 05:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief