‘Alles wat gespecialiseerde content is, zal betaald worden’
Hij wist Het Parool al winstgevend te maken, en voorspelt nu een oplagestijging voor het AD. Christian van Thillo, CEO van De Persgroep, dicht de krant als medium nog steeds een enorme kracht toe, en ziet deze niet bedreigd door het internet. In het eergisteren gepubliceerde interview met MarketingTribune spreekt Van Thillo over advertentiemedia, betaalde online content en het verschil tussen Nederland en zijn thuisland België.
Terwijl de kranten in Nederland lijden onder dalende oplagecijfers, verkocht Van Thillo in België nooit eerder zo veel kranten. Als CEO van De Persgroep is hij in Nederland uitgever van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Laatstgenoemde wist zijn organisatie na 25 jaar van verliezen binnen twee jaar winstgevend te maken. ‘Dat had niets te maken met de Belgen, (…) het zijn Nederlanders die het geleid hebben.’ Van Thillo benadrukt dat de krant ook in Nederland weer kan floreren.
‘De kracht van een krant is gigantisch; ik weet niet hoeveel sectoren er kunnen zeggen dat ze elke dag 70 procent van de Nederlandse bevolking bereiken.’
Door ervoor te zorgen dat een lezer zich identificeert met een krant, en door efficiënt te werk te gaan, zal het medium volgens Van Thillo in zowel Nederland als België een prominente plaats kunnen blijven innemen. Met betrekking tot de krant als advertentiemedium ziet hij echter een verschil tussen de twee landen.
‘Nederland heeft de neiging om nogal Angelsaksisch te zijn in advertentiebestedingen. Als het goed gaat dan vliegt alles omhoog en als het moeilijker gaat, gaat de kraan onverbiddelijk dicht.’
Van Thillo verwacht dan ook nog enkele moeilijke jaren op dit gebied. De uitdaging is vervolgens om geld te gaan verdienen met de online content. ‘De grote nieuwssites als Telegraaf.nl, Nu.nl en AD.nl zullen gratis blijven, maar alles wat gespecialiseerde content is, gewoon de krant online kunnen lezen, archieven raadplegen, financiële media: het zal allemaal betaald worden.’ Van Thillo gaat er zelf ook voor, met betaalde financiële sites vanaf mei, zonder de opgave te onderschatten:
‘Er is nog nooit zo veel gepraat over een medium dat zo weinig geld verdiend heeft, dat is ongelooflijk nietwaar? Dat mooie online verhaal moet nog geschreven worden. Ik denk dat we in alle bescheidenheid nu maar eens moeten gaan bewijzen wat we kunnen.’
Lees het volledige interview in de papieren MarketingTribune.