Eyetracking onderzoek laat zien dat ‘live’ resultaten in Google weinig worden bekeken

23 maart 2010, 05:59

Het online marketing bureau OneUpWeb heeft onlangs een eyetracking onderzoek (pdf) uitgevoerd naar de impact van real-time resultaten in de zoekresultaten van Google. De nieuwe zoekfunctie geeft bij bepaalde ‘hot topics’ live-zoekresultaten weer. Daaronder vallen onder meer berichten van Twitter en Facebook; in oktober werd bekend dat zowel Google als Microsoft berichten van de microbloggingdienst doorzoekbaar zal maken. De real-time zoekresultaten zijn ook via een aparte pagina te benaderen.

In het onderzoek zijn 44 respondenten betrokken. Op basis van dit aantal kunnen we er vanuit gaan dat het kijkgedrag betrouwbaar is. De groep is verdeeld in zogeheten ‘consumenten’ en ‘informatiezoekers’. De groep consumenten is gevraagd te zoeken naar een product om te kopen. De informatiezoekers is gevraagd te zoeken naar informatie over een product.

Het onderzoek moest antwoord geven op de volgende vragen:

1. Ziet en begrijpt de gemiddelde internetgebruiker de real-time resultaten?

2. Vinden de consumenten de real-time resultaten en klikken ze erop?

3. Wat vinden de consumenten van de real-time resultaten?

In de heatmaps is het verschil te zien tussen de twee groepen. De groep willen een product kopen en de informatiezoekers zoeken naar informatie. De ‘live’ resultaten zijn aan de onderkant van de webpage te zien.

Het blijkt dat de groep consumenten gemiddeld 9 seconden nodig hadden om de ‘live’-resultaten te zien en de groep informatiezoekers gemiddeld zelfs 14 seconden. Dit is relatief lang. De groep consumenten heeft 10% minder geklikt op de ‘live’-resultaten dan de groep informatiezoekers. Maar 55% van alle respondenten hebben de ‘live’-resultaten kunnen vinden.

Nadat de respondenten de resultaten van een zoekopdracht gepresenteerd kregen op hun beeldscherm, is hen gevraagd wat zij vervolgens deden. 73% van de respondenten had nog nooit van ‘live’ resultaten gehoord voordat ze aan het onderzoek hadden meegedaan. Een kwart van de groep consumenten en bijna de helft van de informatiezoekers schonken aandacht aan de ‘live’ resultaten.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!