SXSW 2010: De toekomst van Corporate Culture met Southwest Airlines
‘Our employees are our number 1 customers’. Hoeveel CEO’s zeggen dat niet over hun werknemers. Vraag is, hoeveel organisaties menen het werkelijk? En kunnen het waarmaken? “Southwest Airlines”, aldus Mallory Messina, Culture Ambassador bij Southwest. “Bij SWA doen we dingen net even wat anders. En dat merk je aan alle 35.000 werknemers. Onze cultuur is wat ons onderscheidt van onze concurrenten”. SWA vertrouwt zijn mensen en ‘empowered’ ze. Transparantie, authenticiteit en open. En dat al lang voor de opkomst van Nieuwe Media. ‘We’re happy people, and happy people make happy passengers”. En dat dingen anders gedaan worden blijkt onder andere uit de SWA manier van ‘Safety Instructions’.
Een enthousiast verhaal. Voor sommigen zelfs een beetje te enthousiast, gelet op een tweet van LampaGJ: Abandoned Southwest Airlines cheerleadering #beyondbbqs panel for “how not to be a douchebag at sxsw.” Maar wel effectief, want SWA heeft inderdaad enthousiaste en gedreven werknemers, die beloond worden voor hun inzet en toewijding. De kern van de cultuur: ‘A Servant Heart, A Warrior spirit and a Fun-Luving Attitude’ gecombineerd met een Employees Recognition Program. En het blijkt te werken. Ook voor de passagiers. SWA is zeer actief via een blog, middels Facebook (met meer dan 720.000 fans) en Twitter (met meer dan 1 miljoen volgers). En grappig detail, nu pas gaat SWA ook intern aan de slag met Social Media. Binnenkort wordt swalife gelanceerd, een intern employees blog. Terwijl diezelfde werknemers ook al actief meedoen aan de externe activiteiten. Zonder ‘corporate guidelines’, verrassend genoeg. “Why hide if people had a bad day at work? Because that still happens at Southwest Airlines”, aldus Mallory.
Na afloop van haar presentatie hadden we een kort interview met Mallory, dat zie je hierboven in de video.