ReclameReview: Eneco
In de nieuwe commercial van Eneco komen een heleboel grappig vertaalde spreekwoorden over de wind terug.
Credits:
Bureau: RAPP, Tribal DDB
Account: Iris Minnema, Miriam van Dijk
Concept: Joris Kuijpers, Dylan de Backer
D.O.P.: Lex Brand
Editor: Annelien van Wijnbergen
Klant: Erik van Engelen, Natasja Huffmeijer
Producer: Hein Scheffer
RTV: Vanessa Jansen
Regie: Bart Timmer
Productie: Code D’Azur, Czar, Revolver Media
Geluid: The Ambassadors
De doelstelling:
Eneco wil in 2030 volledig schoon produceren. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Eneco de keuze gemaakt voor windkracht als speerpunt. ‘Wind’ zal dus op termijn het belangrijkste bewijs worden onder de duurzaamheidclaim van Eneco.
De uitwerking:
Nederland en wind. Twee begrippen die sterk met elkaar verbonden zijn. Immers, we hebben in Nederland veel wind door onze geologische ligging. We gebruiken van origine veel wind, met onze molens en activiteiten als zeilen. En we zéggen veel wind, in onze uitdrukkingen, spreekwoorden en gezegdes. Dit typisch Nederlandse aspect van wind vormt ons uitgangspunt voor de campagne van Eneco.
Het oordeel:
De eerste keer dat ik deze commercial zag, moest ik hardop lachen. Maar ook de keren daarna blijven de fout vertaalde spreekwoorden grappig. Bovendien is het ook goed dat er zo veel over wind gepraat wordt in de commercial, want zo wordt vanzelf de associatie met Eneco gelegd door de kijker. Maar het mooiste aspect van het filmpje zijn natuurlijk de grappen. Waar ze de vorige keer nog van matig niveau waren, is het nu gewoon echt leuk. Engels/Nederlandse uitspraken van het niveau ‘I always get my sin’… heerlijk!
Persoonlijk vind ik het een commercial waarin creatie het van de boodschap wint. Het filmpje blijft hangen, het merk niet. Ik heb hem al enkele keren gezien maar vind in dit artikel uit dat het van Eneco is. Het is een persoonlijke mening en ik vraag me echt af of ik de enige ben.
wat Martijn zegt
Ja creatie ‘wind’ (haha, flauw!) in dit filmpje. Maar toch geestig, springt eruit en maakt vrolijk. Dat het een commercial voor Eneco was, was me wel opgevallen, maar ik kan niet echt zeggen dat energiebedrijven een warme plek hebben in mijn persoonlijke merkbeleving.
Vind dit toch wel echt Eneco. Daar spat de duurzaamheid van af, wind en zon en fietsen, met deze commercial zie je dat weer. Eneco staat duidelijk voor iets. De grappen zijn misschien wel zo leuk omdat het van die inkoppers zijn. Ook de casting is briljant, let eens op de chauffeur die niets zegt en dan de bekken die het Amerikaanse stel trekt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!