Internetmakelaar steeds populairder in teruglopende woningmarkt

4 november 2009, 06:10

{title}In de eerste drie kwartalen van 2009 is het aanbod van woningen via internetmakelaars gestegen met 13%. Dat blijkt uit cijfers van Makelaarsbasis.nl. Dit staat haaks op cijfers van NVM die een daling laten zien van het aantal woningen dat te koop werd aangeboden in dezelfde periode.

Uit de cijfers blijkt tevens dat woningen die worden aangeboden via internetmakelaars even lang te koop staan als huizen die via de traditionele makelaar worden aangeboden. De effectiviteit van een internetmakelaar ten opzichte van de traditionele makelaar lijkt daarmee gelijk te zijn.

Vertrouwd met internet

In de onderdruk staande woningmarkt is het voor de consument meegenomen te besparen op de provisie van de vaak dure traditionele makelaars. Daarnaast raakt de consument steeds vertrouwder met het zelf regelen van zaken via internet waar de internetmakelaars natuurlijk op in spelen.

Geduchte concurrent

Dit is een extra klap voor de traditionele makelaars. Behalve de last die zij ondervinden van een teruglopende woningmarkt hebben ze er hiermee ook een steeds populairder wordende concurrent bij. Zeker nu vrijwel alle woningzoekenden hun zoektocht starten op sites als Funda en Jaap komt de rol van de traditionele makelaar steeds meer onder druk te staan. De vraag is dan ook welke rol de traditionele makelaar nog heeft in het verkoopproces in de nabije toekomst…

Disclaimer: Ik ken de oprichters van Makelaarsbasis.nl en ben betrokken geweest bij de totstandkoming van het persbericht.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

32 Reacties

    JP

    Typisch voor beeld van marketing ‘by research’ door een onbekende speler. Kan je het onderzoek publiceren? Tegenwoordig wordt alles maar verpakt in ‘onderzoekjes’, het lijkt wel of de behoefte aan content van vele sites groter is dan de behoefte aan kwaliteit. De titel tot aan de disclaimer toe alles lijkt op “wacht maar dat regel ik wel even voor je op Marketingfacts”


    4 november 2009 om 07:53
    Arjan van Oosterhout

    Dikke sigaar uit eigen doos dit. N=1, zo leert navraag. Bovendien heeft de NVM, hier afgeschilderd als offline-makelaarsclub, met Funda de grootste huizensite in handen.


    4 november 2009 om 07:56
    Sjoerd

    En toch klopt het verhaal. Het merendeel van de traditionele makelaars geeft aan dat hun klandizie via Funda komt en zij verder niets kunnen doen. Leg mij daarom maar uit waarom er zo’n smak geld betaald moeten worden aan het domweg wachten op geinteresseerden via een website? Daarvoor kan ik zelf ook wel makelaar worden .. 🙂


    4 november 2009 om 08:23
    Ron van Veldhoven

    Bovenstaande artikel is precies de rede dat Zuka met een systeem “van clicks naar bricks” is gekomen, met dit systeem wordt de consument om internet ondersteund met onze eigen kantoren onder de naam “Zukamakelaar” De consument heeft behoefte aan een transparantie in de markt en Zuka kan met zeer nauwkeuring het internet gedrag volgen van de woning koper/verkoper. bovenstaande onderzoek is wel een goed initiatief maar de bronnen zijn niet nauwkeurig genoeg, dit komt naar mijn oordeel door de verschillende belangen in de markt die in stand moeten worden gehouden.


    4 november 2009 om 08:39
    Paul Hottinga

    Kort door de bocht, een makelaar heb je niet alleen om aanbod onder de aandacht te brengen.

    Makelaar gebruik je ook voor bouwkundige zaken en goede juridische afhandeling. Producten die makelaars aanbieden zullen dus zeker veranderen.


    4 november 2009 om 08:50
    nieuwbouw20

    Prachtige verhalen allemaal en gelukkig heeft iedereen gelijk. Echter om een duidelijk beeld te krijgen waarin nu iedereen gelijk heeft moeten de cijfers wel duidelijk zijn. Dus als makelaarsbasis enige achtergronden zou willen verstrekken omtrent die 13% zou dat fijn zijn. Anders is het het zoveelste geblaat van een leuke nieuwe startup.

    Daarnaast graag enige verduidelijking rondom: “..aangeboden via internetmakelaars even lang te koop staan als huizen die via de traditionele makelaar worden aangeboden..” lijkt mij logisch vanwege het feit dat de meeste huizen (ik heb geen cijfers maar spraak uit ervaring en fingerspitzen…) idd ook via internet aangeboden worden. Kortom een gevalletje omzet per vierkante koevoet..

    Bovendien ben ik benieuwd wat nu precies het grote voordeel is van deze site t.o.v. Funda, Jaap,Beetjehulp, Zuka, etc.

    Kortom, ik ben het helemaal eens met Ron van V. de consument heeft meer behoefte aan transparantie ipv een nieuwe aanbieder. Tenzij deze nieuwe aanbieder meer transparantie biedt en dat kon ik niet snel ontdekken op makelaarsbasis.

    Enlighten me!


    4 november 2009 om 08:54
    JP

    @Remco Bron,

    Waarom plaatst je niet direct een link naar een pdf waar het volledige onderzoek instaat? Of duurt het nog een paar uur omdat je eerst wat degelijks op papier moet krijgen ;-)?!


    4 november 2009 om 09:18
    mgvandenbroek

    @JP: Voordat je verder gaat met anoniem allerlei complottheorieën rond te strooien zou ik eerst Remco even afwachten. Verder zou het mooi zijn als je inhoudelijk zou reageren. Net zoals de meeste anderen.


    4 november 2009 om 09:21
    Me

    En toch heeft JP een goed punt. Laat dat onderzoek maar eens zien!


    4 november 2009 om 09:36
    JP

    @Matthijs, ik ben gewoon benieuwd hoe een blogposting in de rubriek ‘cijfers en feiten’ tot stand komt? Dat is hier mijn punt en niet de inhoud, wil wel wat zinnigs zeggen over de markt ;-),

    Mensen om mij heen schakelen een internetmakelaar in daar ze weinig vertrouwen in de woningmarkt hebben, voorheen kochten ze eerst een huis om daarna hun eigen huis via een traditionele makelaar te verkopen. Nu schakelen ze internetmakelaars in om interesse te peilen, tegen lage kosten, ze wachten met de aankoop van een huis, tot ze het gevoel krijgen dat ze hun huidige huis tegen een redelijke prijs kwijt kunnen. De mensen die daadwerkelijk een huis durven te kopen, schakelen juist in deze markt vaak een traditionelere makelaar in, daar ze alles op alles zetten om juist in deze markt hun huidige huis te verkopen om niet met een dubbele hypotheek te komen te zitten. Ook hier kan je veel conclusies uit trekken ten gunste van de traditionele makelaar … Het zijn maar observaties, vraag 4 het mensen en het zijn feiten …?

    Nogmaals mijn interesse gaat hieruit naar ‘marketing by research’, hoe blijven we kritisch? Wat is toegestaan? Hoe onderbouwen het?


    4 november 2009 om 09:37
    bramkoster

    Sjongejonge, wat een no-no conclusie. Dat heet gedifferentieerd productaanbod: consumenten krijgen een extra keuze aan de onderkant van het makelaarssegment. Logisch dat dat aanbod in de eerste jaren in populariteit toeneemt, zeker omdat hier ’traditionele’ makelaars inderdaad een groot gat lieten vallen én omdat het economisch tij meezit.

    Maar het is te absurd voor woorden om te bedenken dat iederéén dan voortaan z’n zaken zelf wil regelen om daarmee een lagere provisie te behalen. Als dat het geval zou zijn, zouden traiteurs, taxichauffeurs, huisschilders, etc. ook allemaal zonder werk zitten. Kunnen we immers prima zelf tegen een lagere prijs!

    @Matthijs: ik denk dat de reacties van JP logisch zijn gezien het gebrek aan inhoudelijkheid van de blogpost. Als de schrijver dan ook nog aangeeft relaties te hebben met de afzender van de boodschap die daar commercieel belang bij heeft, geeft dat toch te denken…


    4 november 2009 om 10:06
    Remco Bron

    Laat ik beginnen met aan te geven dat – zoals ook in het post en het persbericht staat – het hier niet om een onderzoek gaat maar om interne cijfers van Makelaarsbasis. Dus het onderzoek PDF’je zal er niet komen en mag je wat mij betreft de complot theorieën even aan de kant zetten. Toch vond ik zelf dat deze interne cijfers iets interessants lieten zien dat zeker meerwaarde heeft.

    Desalniettemin verwacht ik wel dat jullie ook prima begrijpen dat 98% van alle onderzoeken marketing als doel hebben. Het is hier toch Marketingfacts.nl 😉

    Dan even inhoudelijk… Wat je ziet is dat in een markt waar minder is te verdienen met de verkoop door een slechte conjuctuur de consument op zoek gaat waar ze voordeel kunnen halen. Daarbij wordt de internetmakelaar steeds meer als financieel voordeel gezien en neemt de waarde van een traditionele makelaar in hun ogen af. Het is interessant dat een teruglopende markt wel eens de nekslag kan zijn voor de traditionele makelaar.

    @Boris: Makelaarsbasis is geen huizenzoeker zoals Funda, Jaap, etc. maar een internetmakelaar vergelijkbaar met Makelaarsland maar dan met net een andere invalshoek qua functies en meerwaarde.

    @JP: Ik heb het in de rubriek ‘cijfers en feiten’ geplaatst omdat er geen rubriek was die beter aansloot bij deze posting.

    @Paul: daar heb je een goed punt. De meerwaarde die traditionele makelaars kunnen bieden ziet vooral in juridische en bouwtechnisch advies en daarmee zullen ze altijd een plek behouden in sommige verkoopprocessen. Echter, het vergt wel een aanpassing in een doorgaans conservatieve markt wat het zeer interessant maakt!


    4 november 2009 om 10:19
    JP

    Je schrijft wel degelijk over ‘het aanbod van woningen via internetmakelaars’ . Nu nuanceer je het en gaat het puur om ‘interne cijfers’. Een hoop lucht dus ……..


    4 november 2009 om 10:32
    Remco Bron

    @Bram: het gaat hier denk ik juist niet om een gedifferentieerd productaanbod maar juist hetzelfde productaanbod met een andere invalshoek. Daarmee hebben internetmakelaars een veel directe impact gehad op de traditionele makelaars. Het vergelijk met zelf rijden vs. taxi vind ik hier mank gaan. Ik maak liever de vergelijking van kranten advertenties vs. marktplaats.

    Ik vind persoonlijk de boodschap inhoudelijk interessant voor Marketingfacts. Ik wil met de disclaimer eerlijk zijn over hoe ik hierin sta en hoop ook dat meer mensen dat voorbeeld gaan volgen.


    4 november 2009 om 10:34
    JP

    “Ik hoop dat meer mensen dat voorbeeld gaan volgen”, volgens mij is dit gewoon je laatste blogpost, dit kan toch niet, of zijn de reageerders alleen maar collega bloggers die de hand boven elkaars hoofd houden? Als je dan kritisch bent, krijg je direct het verwijt anoniem te reageren terwijl de redactie gewoon een e-mail adres heeft … Er zijn ook reageerders die niet puur met personal branding bezig zijn en zich bekommeren om de inhoud!


    4 november 2009 om 10:40
    Remco Bron

    @JP: Goed te horen dat je zo persoonlijk betrokken voelt maar wees gerust dat dit niet mijn laatste blogpost was. Daarnaast heb ik nooit gesproken over anonieme reageerders.

    Zullen we het maar eens over de inhoud hebben… Heb jij bijvoorbeeld wel eens een huis verkocht via het internet of zou je dat ooit willen doen? Of maak je liever gebruik van een traditionele makelaar en zo ja waarom?


    4 november 2009 om 10:48
    JP

    @Remco, Niets persoonlijk, ik zorg gewoon dat je het niet zo makkelijk weg wimpelt zoals een marketeer dat betaamt 😉

    Zullen we het inderdaad over de inhoud hebben? Vind jij in deze dat er ‘nieuws’ wordt gecreëerd ten behoeve van een marketingdoel, waarbij de inhoud ondergeschikt is? Onderschat je de lezer wel eens. zo ja waarom?


    4 november 2009 om 11:00
    Remco Bron

    @JP: Als jij daar een Marketingfacts post over schrijft dan zal ik daar inhoudelijk op reageren. Dan is het wat minder off-topic allemaal 😉


    4 november 2009 om 11:05
    JP

    @Remco, geen ambities ;-). Ik denk dat de conclusie simpel is. Als de reacties op een blogpost over de vorm gaan dan is er wat mis met de inhoud. Volgende keer beter ….


    4 november 2009 om 11:21
    Remco Bron

    @JP: Prachtig toch dat iedereen zijn eigen conclusies kan en mag hebben!

    Maar vertel eens want je maakt me nieuwsgierig…internetmakelaars; zou jij er gebruik van maken of juist niet?


    4 november 2009 om 11:27
    JP

    @Remco

    Ik ben een zeer tevreden huurder. Mocht dat veranderen dan zou ik de transparantie van internetmakelaars gebruiken om scherp te onderhandelen met een traditionele makelaar


    4 november 2009 om 11:38
    Remco Bron

    @JP: Dat is een interessante positie. Het is wel een beetje voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar als het lukt dan is dat natuurlijk prima. Wat je ook veel ziet is dat er eerst informatie wordt ingewonnen en vervolgend naar een internetmakelaar wordt gestapt.

    Maar ik geef het je te doen want in mijn ervaring staan de percentages van commissie bij een traditionele makelaar niet echt ter discussie. Maar doordat de markt in beweging is met nieuwe aanbieders moeten ze op een gegeven moment wel buigen.

    Wat ik in mijn eigen omgeving zie is dat mensen eerst een huist te koop zetten via een internetmakelaar en als ze niet binnen een x aantal weken het verkopen toch naar een traditionele makelaar gaan die dat soms wel voor elkaar krijgt.


    4 november 2009 om 12:06
    JP

    @Remco, genoeg gerepareerd zo qua reputatiemanagement :-)! Gaf je het toch nog een beetje inhoud ;-). Over en uit.


    4 november 2009 om 12:19
    GC Smit

    Traditionele makelaar vs internetmakelaar is appels met peren vergelijken en dus geen discussie waard. Ook zogenoemde ‘statistieken’ hieromtrent zeggen niets. Feit is dat het internet in het algemeen over de hele linie de rol van bemiddelaars (dus in zekere mate ook makelaars OG) langzaam maar zeker teniet doet, omdat de markttransparantie kopers en verkopers rechtstreeks met elkaar in contact brengt. Dit zie je bij verzekeringstussenpersonen, bij banken, bij detailhandel elektronica etc.

    Als je simpelweg zou stellen dat dit fenomeen ten gronde zou liggen aan de dalende omzetten bij de traditionele makelaardij, stel je impliciet dat de toegevoegde waarde van de makelaar zich uitsluitend zou beperken tot het bij elkaar brengen van kopers en verkopers, en dus dat het vak van makelaar nu overbodig is geworden.

    De realiteit is natuurlijk anders omdat een huis (ver)kopen niet gaat over een broodje bij de bakker, en er bij de consument altijd behoefte zal blijven aan gedegen vakkennis (juridische aspecten, bouwkundige aspecten, kennis van de lokale markt en omstandigheden etc).

    De ‘internetmakelaars’ zijn er eigenlijk in drie categorieen: De ’toegang tot funda’-makelaars (zie makelaarsland); de portals waar je zelf voor een prikkie je huis te koop kunt zetten (zah.nl, dimo.nl, huislijn.nl, marktplaats, hyves, etc etc); en tot slot de zoekmachines zoals jaap.nl.

    Geen van allen bieden de consument het broodnodige zekerheidsgevoel rondom de aan- of verkoop van een woning, dus wat is dan eigenlijk het probleem?

    Twee zaken wat mij betreft:

    – de houding tot dusver van de meeste traditionele makelaars tav alle innovatie, (zie bijv alle rechtszaken van de NVM en sommige leden tegen zah.nl, jaap.nl etc.) die het imago van de makelaar bij consumenten geen goed hebben gedaan.

    – het uitblijven van een betere en eerlijkere vergoedingsstructuur in de makelaardij. De courtagevergoeding stamt uit de tijd dat de makelaar de markt exclusief in handen had, en is in landen als Frankrijk en Spanje onverminderd. Nederland is in het opzicht van transparantie uniek in de wereld, het is niet voor niets dat de courtage in NL nu rond de 1 a 1,5 % ligt, terwijl in andere landen dit minstens 6 a 7% is.

    Waarom niet veel meer gaan factureren naar prestatie in de vorm van deeldiensten. Dit geeft de consument volledige transparantie en herstelt het vertrouwen. Vervolgens moet je als makelaar zoveel mogelijk alle innovatie omarmen en in je voordeel gebruiken. Hoe beter het huis wordt gevonden via welk portal dan ook, hoe groter de kans dat het huis verkocht wordt en zowel verkoper als makelaar tevreden kunnen zijn. Meld je aan bij de zoekmachines en geef ze volledig toegang, zorg dat je aanbod op zoveel mogelijk plaatsen verschijnt, open een twitteraccount waar huizenzoekers je meest actuele aanbod en wijzigingen kunnen volgen, open een makelaarshyves etc etc.

    Tot slot niet vergeten dat de kopers vrijwel uitsluitend nog zoeken via het web, en dat het dus van essentieel belang is om de presentatie op internet zo compleet en efficient mogelijk te maken. Je krijgt immers maar 1 kans om een eerste indruk te maken, en de internetconsumenten zijn erg verwend waar het gaat om beeldmateriaal. Daarbij voorkom je met een goede presentatie zinloze bezichtigingen die tot stand komen door juist een gebrek hieraan.

    Met een woningfilm van woningfilms.nl zorg je dat gegadigden eerst op internet ‘bezichtigen’. Wie zich dan meldt voor een echte bezichtiging is dan ook een echt serieuze kandidaat.

    mvg

    GC Smit

    http://www.woningfilms.nl, elke dag open huis!


    4 november 2009 om 14:40
    Marco

    Als we de schrijver Jeff Jarvis (Wat zou Google doen) mogen geloven, dan zijn alle intermediairs (waaronder makelaars) in de toekomst overbodig.


    4 november 2009 om 14:59
    JP

    @GC Smit,

    Je hebt veel woorden nodig om je site te pluggen.


    4 november 2009 om 14:59
    bramkoster

    Maar eigenlijk bedoelt Jeff Jarvis: Google is de nieuwe intermediair…


    4 november 2009 om 15:03
    GC Smit

    @Marco

    Dat ligt natuurlijk aan de toegevoegde waarde van de intermediair in kwestie en zoals ik hierboven reeds stelde, dat ligt bij een makelaar niet zo simpel. Een flatscreen van Philips kan zo langzamerhand wel rechtstreeks uit de fabriek aan de consument geleverd worden en zo zijn er meer vakgebieden die of inderdaad zullen verdwijnen, of ingrijpend zullen (moeten) veranderen.

    @JP

    Je hebt relatief veel woorden nodig om helemaal niets te zeggen. Volgens mij gaan alleen de laatste 2 zinnen over mijn site.


    4 november 2009 om 15:17
    JP

    @GC Smit, sorry hoor maar je hele artikel is een aanloop naar het pluggen van je site, dat is wat mij betreft vandaag het thema op marketingplug.nl, laat dat facts maar weg voortaan …


    4 november 2009 om 15:22
    GC Smit

    @JP, geen sprake van een aanloop naar. Ik ben al sinds 2003 actief in de online huizenmarkt, ken de spelers en heb hier simpelweg een eigen mening over die ik bij deze ventileer. vwb woningfilms, die spelen nu eenmaal een rol van betekenis in de veranderingen in de huizenmarkt, en bieden zowel makelaar als verkoper toegevoegde waarde in de vorm van kostenbesparingen etc.

    Verder zou het je sieren om inhoudelijk op de materie in te gaan in plaats van je pijlen op jan en alleman te richten. Zo langzamerhand ben jij mijn site meer aan het pluggen dan ikzelf.

    Einde discussie.


    4 november 2009 om 16:31
    Hans Voorn

    Op JAAP.NL zien we nog geen stijging van het percentage huizen dat in de verkoop staat bij internet makelaars. Het heeft ons wel verbaasd, maar naast Makelaarsland (6000 huizen in de verkoop) hebben we nog geen makelaar gezien die dat kan evenaren, terwijl al veel het hebben geprobeerd (Makelaarsbasis 250 huizen, Koophuis.nl 1000 huizen, Beetjehulp.nl 200 huizen).

    Over de tijd dat een huis in de verkoop staat kan een NVM geen uitspraak doen, dan daar mag je een huis uit de verkoop nemen en weer als nieuw aanmelden. Dat is geen juiste data.


    4 november 2009 om 19:32
    Hans Voorn

    Ook het aantal huizen in de veiling die bij ons op JAAP.NL staan is procentueel dit jaar niet gestegen, ondanks dat veel makelaars daar hard over roepen…


    5 november 2009 om 11:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!