Economisch weerbericht (52): Hoe “Googly” bent u zelf?
Zappa-fans kennen de uitdrukking: “Great Googly Moogly!”. Over de vraag hoe “Googly” uw organisatie is, hebben we het hier al eens gehad in het kader van Jeff Jarvis’ boek WWGD?
Verleden week, op onze wereldwijde Executive Summit, stelde kennismanagement- en proces-goeroe Thomas Davenport hetzelfde onderwerp aan de orde naar aanleiding van zijn onderzoekje “Reverse Engineering Google’s Innovation Machine”, gepubliceerd in het april 2008-nummer [pdf] van Harvard Business Review.
Het verhaal is dat Brin en Page het niet zo’n goed idee vonden, wanneer Davenport ter plekke op de Googleplex zou gaan rondneuzen, op zoek naar het geheim achter het succes van Google. Onverrichter zake afgedropen vatte Tom het plan op om de “innovatiemachine” die Google is dan maar gewoon via het web te “reverse-engineeren”, onder het motto: Google is het web, dus moet ik er op die manier ook wel uit kunnen komen.
Uiteindelijk concludeerden Tom Davenport en Bala Iyer dat “every piece of the business plays a part, every part is indispensable, every failure breeds success, and every success demands improvement”, en tilden ze 7 lessen/principes boven water. Het leuke is nu dat Oom Tom daar een quiz van heeft gemaakt, die ik met zijn toestemming met u mag delen. Eerst de lessen, daarna de bijbehorende quizvragen en natuurlijk uw score . . .
- Practice Strategic Patience
- Exploit a “Built to Build” Infrastructure
- Rule Your Own Ecosystem / Exercise Architectural Control
- Build Innovation into Organizational Design
- Innovate Incrementally and Constantly
- Support Inspiration with Data and Analytics
- Make Your Knowledge Workers Productive
How Googly is Your Company? Take the Survey Now
Where is your company on the strategic patience scale?
- Big, ambitious mission over very long time horizon
- Somewhat inspiring non-financial goals to be achieved over 5-10 years
- A few pedestrian non-financial goals along with financial—one year horizon
- Individual managers set largely financial goals—annual or quarterly horizon
- No planning process—we live day-to-day with only financial goals
Where is your company on the “built to build” infrastructure scale?
- Flexible, scalable infrastructure—IT or otherwise—extends into suppliers and customers and acts as platform
- Strong, flexible infrastructure, but internal only
- Infrastructure is adequate but not well understood internally
- Infrastructure is just a collection of technologies and is a barrier to growth
- What is infrastructure?
How much control do you have over partner relationships and business models?
- We run the show, even when we partner—interactions dynamically metered
- We have a good handle on what partners do with us
- Emerging links with partners, periodic reports
- We have controls, but they are internally focused
- We’re lucky to control ourselves
How Innovation-Oriented Is Your Organizational Design?
- Everyone’s an innovator, and it’s built into the structure and roles
- Lots of innovation from all over the organization, whether defined or not
- Innovation is a defined function (R&D), but not pervasive
- Some innovation, but only in narrow functions and roles
- Even the R&D function isn’t innovative
How Innovative Are Your Product and Service Offerings?
- So many new offerings it’s hard to keep up with them all; offerings offered early for customer feedback
- Small and large product innovations tumble out frequently
- New offerings appear at regular intervals and are tested internally
- Products are getting long in the tooth and are incrementally innovative at best
- Can’t remember the last time we had a new product or service
How Analytical Is Your Company?
- Every decision is made in scientific context based on data, analysis, and formal experiments
- A solid fact-based culture, with analytics when needed
- Generally fact-based decisions, with some intuition too
- Poor-quality data, or many versions of the truth
- We have little data about our business, and don’t much care
How Productive Are Your Knowledge Workers?
- We have our own principles for managing knowledge workers, and they work well
- Knowledge workers are happy, productive, and engaged
- We don’t have any major obstacles to productivity
- Knowledge workers face lots of bureaucracy and rules
- What are knowledge workers?
Now Add Your Scores
40 to 32 — you’re a Google clone
31 to 24 — you’re innovative, but not exotic
24 to 17 — you like the Old Economy just fine
16 to 8 — you’re probably hoping Google fails
Benieuwd naar jullie score! Tot besluit: lees ook de HBR-blogpost “Google – The 21st Century Company” van Tom Davenport.
Beste Jaap,
Gefeliciteerd! Een jaar Economisch Weerbericht (EW). Het was in economisch opzicht een stormachtige periode. Ik hoop dat je zelf, ‘weer of geen weer’, ook hebt genoten van deze wekelijkse bezigheid:-).
(Vervolg). Nadat de schuldenberg begon te schuiven was het gedaan met het bankwezen omdat al het eigen vermogen en het oorspronkelijk verdiende geld (het fundament van de bank) verdween als sneeuw voor de zon. De kredietcrisis was geboren. Als gevolg hiervan is de consument voor de tweede keer de klos. Eerst omdat zij enorm hoge provisies hebben betaald en nu omdat zij als belastingbetaler voor de eventuele kosten kunnen opdraaien van de overheidssteun, omdat het bankwezen blijkbaar onvoldoende in staat is om krediet te verstrekken aan gezonde ondernemingen, en omdat de volgende melkkoe zich alweer aandient, namelijk een hoge renteopslag ten opzichte van de Euribor rente waarmee het eigen vermogen kan worden gespekt.
De rol en positie van Dirk Scheringa is als gewone jongen van het volk bijzonder te noemen. Is hij het slachtoffer geworden van zijn eigen gedrag, van de politiek of van de toezichthouder of van de algemeen aanvaardbare cultuur in de financiële wereld die hij heel goed heeft weten uit te buiten? Of is hij gewoon verantwoordelijk voor zijn gedrag en krijgt degene die het onderste uit de kan willen hebben de deksel op zijn neus? Vermoedelijk gaat het hierbij om een samenspel van processen.
Volgens mij maakt het publieke geen duidelijke keuze. Het oordeel over hem kantelt. Frappant is het feit dat Dirk het beeld over hem de laatste week behoorlijk heeft weten te kantelen. Aanvankelijk werd onder andere door consumentenprogramma’s voor dader aangezien. Naarmate de week vorderde wist hij het voor elkaar te krijgen, tot woede van Pieter Laakeman, om een mengeling van gevoelens op te roepen die het best omschreven kunnen worden als een mix tussen gevoelens van medelijden, respect en bewondering. De consument bleef verwonderd aan de buis gekluisterd om te horen of onze nieuwe Tijl Uilenspiegel (www.beleven.org/deugniet/overzichtspaginas/tijl.html ) door het oog van de naald kan kruipen.
Jaap, er valt nog veel over te zeggen. Ik was er inderdaad als de kippen bij omdat ik dit hele proces gadesla met behulp vanuit psychologische theorieën zoals: – het S.G.G-model, de cognitieve dissonantie en de Rationele Emotieve therapie. Een bijzondere maar o zo leuke invalshoek! Op dit moment schijnt men te broeden op een nieuwe geheime mogelijkheid waardoor Dirk Tijl nog meer tijd nodig heeft. Zelfs belangenbehartiger Jelle Hendriks roept iedereen op om maandag te komen demonstreren. Komt er dan toch een cultuuromslag die
het volgende revolutionaire plan behelst?
“De DSB Bank maakt een beursgang, waarbij zowel gedupeerden en medewerkers een aandeel in nemen. De claim wordt omgezet in aandelen die een jaarlijks dividend vertegenwoordigen. Dirk heeft gezegd dat hij 10 jaar van zijn winst opzij wil zetten om de bank te redden en de gedupeerden te helpen. De DSB Bank wordt een echte volksbank – VAN HET VOLK, DOOR HET VOLK’
VVD coryfeeën in crises?
Zelfs Hans Wiegel lijkt de dans niet te kunnen ontspringen. Nu is het vastgoedfonds waar hij zich aan heeft verbonden ‘Bouwhuis Vastgoed ( http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=449#body )’ in opspraak. Het is toch geen bouwval?
Hoe is het toch mogelijk? Nu oud-minister Zalm, de leiding heeft over ABN, lijkt hij me ook verantwoordelijk te zijn voor de gang van zaken bij dochter ‘Florius’. Het consumentenprogramma Kassa meldde vanavond dat Florius eveneens zeer hoge provisies berekent op het gebied van koopsompolissen.
De druk op een cultuuromslag wordt steeds groter. Het publiek accepteert het niet meer, de media springt erop in en marketeers kunnen onvoldoende uitleggen waarom deze producten in de huidige vorm nog wel in een behoefte voorziet. Zijn er alternatieven?
Jazeker, wellicht dan men kan nadenken over een simpel en transparant (wereldwijd) beleggingsfonds. Lage kosten en een belastingvrij rendement. De 4 procent vermogensbelasting die je moet betalen is nog altijd stukken goedkoper dan de 80 procent aan provisiekosten die sommigen rekenen. Hoe simpel kan het zijn.
Nova bevestigt mijn vermoedens. De eerste stap op weg naar een beursgang is in gang gezet. De menigte wordt gemasseerd om zich aan te sluiten. Dirk lijkt op weg te zijn om een volksheld te worden (Rondom 10, 17/10/2009). Ik denk dat hij ALLEEN kans van slagen heeft als hij van meet af aan tot een echte consumentenbank wil uitgroeien. Een volksbank die tevreden is met acceptabele en relatief lage winstmarges, cursusavonden organiseert op het gebied van budgettering, sparen, lenen en beleggen. Met simpele spaar- en beleggingsproducten kun je mensen rijker laten worden dan zij al zijn. Zo moeilijk is dat niet. De volgende slagzin doet de rest: ‘Ook rijk geworden door Dirk?’.
Ik denk dat er sprake kan zijn van een ware trendomkeer. Het is aan de politiek en aan de DNB of zij dit initiatief willen steunen en hen enige tijd gunnen om deze mogelijkheid te onderzoeken. Het is aan Dirk om te laten zien dat het hem menens is. Als er sprake is van een listige overlevingstruc, ja dan kan Dirk voor eeuwig worden verguisd. Maar dat zal hem zelf ook wel duidelijk zijn.
Jaap, dit was mijn bijdrage weer. Op naar een nieuw EW-jaar. De wind kon wel eens vanuit een andere hoek waaien.
Ja Jaap, we naderden een zinderende (anti)climax waarbij we het hele proces van interacties tussen alle partijen in enkele woorden kunnen samenvatten, namelijk: gunnen, misgunnen en vergunnen. Het is aan de rechter om te bepalen: wat, hoe, wanneer, (met) wie en waar!
Morgen, na de uitspraak zal het schouwspel van gunnen, misgunnen en vergunnen een vervolg krijgen. Het tactische (eind)spel is nog niet gespeeld. Alle partijen zullen met volle inzet aan het werk moeten om eventuele reputatieschade te voorkomen, te repareren of te minimaliseren. Dit gaat altijd ten koste van iets of iemand. Dat kan niet anders.
De oorzaken van de problemen met de DSB Bank zijn een afspiegeling van vrijwel alle ingrediënten van de wereldwijde kredietcrisis in een notendop. Hoewel er nog een harde noot gekraakt moet worden, zullen de problemen met de DSB Bank in een later stadium, in de context van onze financiële geschiedenis, als een keerpunt worden gezien. Zover is het nog niet. Het strijdtoneel zal zich waarschijnlijk eerst nog verplaatsen naar andere fronten.
De DSB Bank zal naar mijn stellige overtuiging worden beschouwd als een ware bliksemafleider van alle opgebouwde negatieve energie. Voordat deze energie wordt gekanaliseerd zal het eerst nog donderen en bliksemen. Zodra de kruiddampen zijn opgetrokken, zijn we de DSB Bank (in oude vorm) misschien allang vergeten.
Geen ster voor DSB helaas, omdat Lone Star zich niet aan de eisen van de rechter wilde houden. Plan B(os) leek mij al erg raar, gegeven de opstelling van overheid en DNB voordat de rechter DS het weekend nog respijt gaf. Jammer. Het laatste woord is vast nog niet gezegd, zoals in elke oersoap. Geen cliff hanger is misschien wel de ultieme cliff hanger, want het einde van een fase. Hoe nu verder?
‘Hoe nu verder?’. Stel dat Geert Wilders ervan overtuigd is dat Dirk goede bedoelingen heeft, en hij Dirk ook om andere (politieke) redenen in de partij wil opnemen, dan kan er een nieuw scenario ontstaan, namelijk dat Dirk Scheringa binnen enkele jaren onze nieuwe minister van Financiën wordt. Een ding weet ik zeker, namelijk dit: ‘Woede hakt een pad, zelfs door onbegaanbaar terrein’. Ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over :-).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!