Realtime leads downloaden op leadcentre.nl van Scoot Media
Scoot Media heeft vandaag Leadcentre.nl gelanceerd. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Op de website: “Meer dan 100.000 respondenten wachten nu op uw aanbieding!” Leadcentre.nl is een nieuwe portal waar bedrijven, hou je vast, realtime leads kunnen downloaden:
“Lead Centre stelt bedrijven in staat om gegevens te downloaden van consumenten die hebben aangegeven telefonisch meer informatie te willen ontvangen over producten en diensten zoals hypotheken, verzekeringen, telefonie en het steunen van goede doelen.”
Overeenstemming Telcowet
Naast het downloaden van de leadgegevens, zo gaat het persbericht verder, kunnen bedrijven er voor kiezen direct via het Lead Centre systeem een e-mail te sturen naar consumenten. Je voelt hem aankomen en daar komt ie:
‘Alle leads in Lead Centre worden beschikbaar gesteld in overeenstemming met de Telecommunicatiewet. […] Bij Lead Centre wordt uitsluitend gebruik gemaakt van double opt-in e-mailadressen. […] Ontdubbeld met Bel-me-niet Register.’
Real time?
De leads in Lead Centre zijn tussen de één en maximaal dertig dagen oud. Bovendien is het mogelijk om verschillende, diepe selecties uit te voeren op het bestand, zodat bedrijven bijvoorbeeld op regionaal en lokaal niveau de juiste potentiële klanten kunnen benaderen.
Ok. Je kunt aangeven wie je wilt benaderen op basis van een aantal criteria. Het gaat dus om redelijk up-to-date bestanden van mensen die opt-in zijn. Kans dat gegevens verouderd zijn is klein, en dat is positief.
Betalen per lead
Bedrijven betalen uitsluitend een bedrag per lead en zitten niet vast aan een abonnement. Over de kwaliteit van de leads wordt verder niets gezegd in het persbericht, dus ik ben heel benieuwd naar toekomstige ervaringen van bedrijven die deze dienst mogelijk gaan gebruiken. Tim Roemer, managing director van Scoot Media:
“Het systeem is uniek in Nederland aangezien het om realtime leads en niet om listbroking gaat. Je kunt dus als assurantiekantoor in Andijk data van consumenten downloaden die bij jou in de buurt wonen en hebben aangegeven interesse te hebben in verzekeringen voor hun auto, reis, zorg et cetera. Ook het online aanmaken van een e-mail template, het selecteren van de juiste doelgroep en het direct versturen van een e-mail is in Nederland nog niet eerder vertoond. We verwachten dan ook dat we de groei die we nu doormaken verder kunnen uitbouwen.”
Opt-in en oldschool
Het zal mijn beperkte visie zijn. Maar een lijst met mensen die telefonisch hebben aangegeven meer informatie te willen ontvangen; en dat bedrijven die dan opt-in mogen benaderen via mail of telefoon. Ik geloof niet in dit systeem. Wie zit hier nu op te wachten? Mogelijk dat de anti-spamwetgeving dit inititiatief van Scoot een impuls geeft, maar of er echt ‘meer dan 100.000 respondenten’ zitten te wachten op aanbiedingen? Wat denken jullie?
Bedoel je met je laatste alinea dat bedrijven hier niet op zitten te wachten of consumenten? Scoot is één van de bedrijven die voorop loopt op het gebied van online leadwerving. Ik ben ook erg benieuwd naar de eerste resultaten en de kwaliteit die adverteerders ervaren, maar geloof zeker in een dergelijk systeem.
Hallo Matthijs,
“Maar een lijst met mensen die telefonisch hebben aangegeven meer informatie te willen ontvangen”
Dat staat volgens mij niet in het bericht, deze mensen hebben op internet aangegeven telefonisch informatie te willen ontvangen.
@Floris V. de Vroe: Ja. Maar je mag ze dus ook e-mailen.
@Stijn: Tja. Ik zou ammenooitnie op zo’n lijst willen staan. Never. Online leadwerven is vast heel belangrijk, en ik geloof best dat Scoot er goed in is, hoor!
@Matthijs: Scoot vraagt mensen ook niet sec: hey, wil jij op zo’n lijst staan.. dat jij nooit toestemming zou geven om telefonisch of per e-mail benaderd zou willen worden voor het een of ander, wil natuurlijk niet heel veel zeggen. Jij kijkt waarschijnlijk ook niet elke dag naar Shownieuws, 700.000 anderen doen dat wel.
Ik ben wel benieuwd of als consumenten aangeven interesse te hebben in bijvoorbeeld een goedkoper mobiel abonnement, of deze leads dan in Leadcentre eenmalig worden afgenomen, of meerdere keren benaderd kunnen worden.
Matthijs,
Lead Centre heeft twee opties:
1: “real time” leads, ontdubbeld met bel-me-niet, max 30 dagen oud, te benaderen via tel, post
2: e-mail database, te benaderen via de in Lead Centre gebouwde e-mail module
Twee separate databases dus.
En je raad vast al waar ik werk 😉
@Stijn
Max 1 keer per categorie en twee keer in totaal. Dus als je interesse hebt in een betere hypotheekaanbieding, telecom en een uitvaartverzekering kan je voor maximaal 2 van die categorieen benaderd worden.
Hier is veel vraag naar. Inderdaad ook benieuwd hoe vaak de gegegevens worden verkocht. Een model met een hoger bedrag om andere contacten af te kopen lijkt logisch. Eventueel terugverkopen na niet converteren ook. Of de vraag net zo groot is vanuit bedrijven (voor afname van leads) als voor mensen op zoek naar een aabieding: ik vermoed van wel. Voor werven zullen er m.i. snel afspraken worden gemaakt met vergelijkings sites e.d. Dit initiatief kan uitgroeien naar een platform functie waarbij iedereen leads kan werven en aanbieden en anderen leads kunnen kopen… Op twitter wordt er ook al druk getest met het omzetten van vragen van twitteraars naar leads. Ben benieuwd hoe leadcentre gaat lopen. Het is in ieder geval een concept waarin ik zelf zou investeren. Benieuwd ook naar de volgende stappen van scoot / de heus / telefoongids.
Wat ik van Tim gezien heb bij De Heus geeft mij voldoende vertrouwen in een goede afloop van dit avontuur. En over die 100.000 respondenten Matthijs: enig idee hoeveel deelnemers initiatieven als geldrace, surfrace etc. hebben?
Ik weet (o.a. als publisher bij Affiliatepartners) dat Scoot Media erg sterk is in leadgeneratie.
Je kunt je afvragen of mensen die hun interesses opgeven zich er wel altijd van bewust zijn dat dit het doel is dat achter enquêtes en prijsvragen zit, maar als Scoot aangeeft dat het allemaal aan de wet voldoet en dat leads relevant zijn en de mensen erachter niet overspoeld worden met reclame, zijn de matches die Scoot maakt denk ik erg waardevol voor hun klanten en ook voor consumenten.
De term ‘real time’ vind ik een beetje verwarrend, in feite is daarvan geen sprake als leads tot 30 dagen oud kunnen zijn. Misschien is er een duidelijkere formulering mogelijk om actualiteit en relevantie van de leads uit te drukken?
Mooi initiatief, ben benieuwd naar de eerste resultaten.
Wat ik me wel afvraag bij de opmerking dat de data van het Bel-Me-Niet register gecheckt wordt, is het feit dat ik me als consument ook per bedrijf kan afmelden voor verdere communicatie (bijvoorbeeld: KPN mag mij nooit meer telefonisch benaderen). Stel dat KPN nu data koopt bij Lead Centre, hoe werkt dat dan? Scoot kan omogelijk de data van alle bedrijven bij het register hebben verkregen (daar moeten alle bedrijven, in dit voorbeeld KPN, toestemming voor geven)…
@Barry: Het lijkt me dat KPN in dit geval er zelf verantwoordelijk voor is om jou eruit te filteren, Leadcentre.nl kan volgens mij nooit zien welke voorkeuren de persoon achter een lead precies heeft opgegeven. Ben wel benieuwd naar wat Leadcentre hierover communiceert…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!