Ilse Media verder onder label Sanoma Digital: Joris van Heukelom legt uit

1 oktober 2009, 12:25

{title}De merknaam Ilse Media zal per 1 januari verdwijnen. Het bedrijf gaat verder onder de naam Sanoma Digital. Daar waren al geruchten over in de markt, Marco heeft daar maandag een heel klein beetje over gespeculeerd in het bericht over de benoeming van Michiel Buitelaar als Chief Digital Media bij Sanoma Magazines. De geruchten zijn nu bevestigd vanuit Ilse Media: de merknaam Ilse Media verdwijnt.

Er zijn nogal wat reorganisaties geweest de afgelopen periode. Joris van Heukelom is als opvolger van Paul Molenaar pas een dikke anderhalf jaar actief als CEO. De 100 procent dochteronderneming van Sanoma Ilse Media gaat nu onder Sanoma Digital verder en daarmee is de “synergie” die ex-CEO Paul Molenaar in het persbericht naar aanleiding van Van Heukelom’s aantreden bedoelde in ieder geval merkmatig volledig. Vanmorgen sprak ik met Van Heukelom voor een nadere toelichting. Over een mooi merk dat verdwijnt, over het monitizen van bulk bereik, en over samenwerken met een logge papieren uitgever. Van Heukelom: “Zelf heb ik een allergie voor bureaucratie. Dus: ik ben op mijn hoede.”

Joris van Heukelom. Eerst over het verdwijnen van een prachtige merknaam. Internetgeschiedenis wordt om zeep geholpen. Waarom?

‘We gaan vanaf 1 januari, dat is een voorgenomen besluit dat nog langs de OR moet, verder in het leven als Sanoma Digital. Dat is toch wel iets, vind ik. Ilse Media is een bedrijf dat de goede en de minder goede dingen van online uitgeven absoluut ontdekt heeft.’

‘Ilse is absoluut een schitterende merknaam. Als je afgelopen jaren mijn wandel gevolgd hebt, dan zal je hebben gezien dat ik Ilse.nl heb teruggegeven aan Merien ten Houten. Het zou doodzonde zijn als Ilse.nl verloren zou gaan. Ik heb diep respect voor het entrepreneurship van al die mensen die de prachtige dingen waar wij nu op voortbouwen hebben ontwikkeld. Ik hoop geborgd te hebben dat Ilse.nl, dat in het DNA zit van online in Nederland, opnieuw een vlucht krijgt.’

‘Anders is dat, voor Ilse Media. Dat is geen merknaam, maar een corporate naam. Ik denk dat Ilse Media zó groot is geworden en zó professioneel, dat het groter werd dan de merknaam Ilse Media aankon. Voor vele honderdduizenden mensen die Ilse Media de afgelopen jaren hebben ontdekt, ontstond verwarring met de zoekmachine Ilse.nl. Natuurlijk heb ik de commerciële afdeling hier geraadpleegd: zij vinden dit een stap vooruit.’

Wat wordt jouw rol, eigenlijk. En hoe liggen de krachtverhoudingen met Michiel Buitelaar?

‘Ik blijf rapporteren aan Michiel Buitelaar. Ja, er komt wel een functienaamwijziging voor mij. Ik zal directeur Digital Publishting worden. Onder mijn leiding gaan we Ilse Media rebranden naar Sanoma Digital. Michiel Buitelaar heeft er trouwens een grote internationale digitale ambitie bijgekregen. Dat geeft aan dat wat we hebben neergezet ook erg gewaardeerd wordt door Sanoma internationaal. Hoe bouw je website? Hoe doe je dingen performance based? Hoe ga je weg van het louter monitizen van bulk bereik? Want, wat je nu ziet, is dat een bereik van 9 miljoen mensen geen garantie meer is voor commercieel succes.’

‘Als je blijft steken in de banners en de buttons, dan is dat niet meer voldoende om als digitale uitgeverij succesvol te zijn in de toekomst. De banner en de button zullen niet verdwijnen, is mijn overtuiging. Je moet op zoek naar creatieve manieren om samen met de adverteerder het publiek te bereiken.’

Sanoma staat bekend als een trage, logge club. Hoe gaan jullie het ‘meest innovatieve’ mediabedrijf van Nederland te worden?

‘Zelf heb ik een allergie voor bureaucratie. Dus: ik ben op mijn hoede. Ik kan zeggen dat de afgelopen twee jaar de lusten die we ervaren als onderdeel van Sanoma veel groter zijn dan de last die je hebt als je onderdeel bent van iets groots. Ik ervaar in de operationele dingen geen enkele last van vertraging vanuit welk hoofdkantoor dan ook. De enige vertraging die ik zie, is dat we onze eigen operatie soms beter moeten opschakelen.

‘De aard van het mediumtype online leent zich om innovatief te zijn. We zijn zuiver digitaal. We moeten die innovatiebelofte nu waarmaken in de relatie met de adverteerder. Het media-ecosysteem is op zoek naar een nieuwe werkelijkheid. Daarom is het goed om niet als stand-alone te operen.’

Jullie zetten nu een digitale tak op, duidelijk afgescheiden van de printtak bij Sanoma. Dit, terwijl je juist overal synergie ziet ontstaan tussen print en digital, vooral bij kranten.

‘Door deze beweging wordt de scheiding tussen digital en print inderdaad heel duidelijk aangezet. Over een aantal jaar komen deze zaken verwacht ik weer dichter bij elkaar. Sanoma uitgevers met 88 titels, is marktleider. Dat is een ontzettend grote content generator. Maar ze generen content voor papier, terwijl e-readers nu in opkomst zijn. Je kan voorspellen dat door de voortschrijdende technologie digitaal en papier weer samen komen. Daar hebben we het hier trouwens nog nooit over gehad.

‘Het portfolio van Sanoma Digital is allemaal digitaal. Er zijn een aantal merken die het vanuit print ook utistekend doen, bijvoorbeeld Viva.nl. De afgelopen jaren is het vertalen een magazinen nar online meilijekre gebleken dan het lanceren van een nieuw online merk.’

Hieronder nog twee ‘oude’ interviews met Van Heukelom. Deze is opgenomen op de Nationale Marketingdag 2008:

Interview Joris van Heukelom NMD 2008 from MGvandenBroek on Vimeo.

En deze is opgenomen op Emerce eDay 2008 (Marloes Eshuis draait van Heukelom de duimschroeven aan):

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Wil Withers

    “ik ben alergisch voor bureaucratie”… Nou, dan zou ik alvast maar naar de dokter gaan voor een receptje……


    1 oktober 2009 om 12:50
    Mischa

    En toch jammer dat de naam Ilse verdwijnt…


    1 oktober 2009 om 15:30
    Mischa

    Ilse als in Ilse Media dan…


    2 oktober 2009 om 05:56
    Toon

    curriculum vitae Joris van Heukelom:

    TMF na inmenging van Joris van Heukelom volledig ingestort.

    BNN: Niets gedaan

    KPN TV: Totaal mislukt en verkeerd in de markt gezet

    DAG: Opgeheven

    ILSE: Totaal naar een dieptepunt gebracht.

    Iemand met zo’n verleden moet wel heel goed kunnen ‘praten’ willen mensen hier nog intrappen.


    2 oktober 2009 om 09:55
    Wouter

    “ik ben alergisch voor bureaucratie”

    Zegt de man die zijn hele leven in loondienst zit en als niemand anders met politiek binnen een bedrijf bezig is (kenmerk van bureaucratie)


    2 oktober 2009 om 14:30
    mgvandenbroek

    @Toon/Wouter: Wat is nu jullie punt? Jullie hebben het niet op Van Heukelom, kennelijk. Who cares? Dit interview gaat niet over zijn persoonlijke drijfveren, maar over Ilse Media. Anoniem zeiken en persoonlijk aanvallen: ik vind het maar kinderachtig. Als jullie nog interessante bespiegelingen hebben over het nieuwe Sanoma, de online markt of over de relatie tussen print en online hoor ik het graag.


    3 oktober 2009 om 08:27
    H. van Rijen

    Ben het eens met Matthijs.

    Ilse (het bedrijf) heeft strategisch veel fouten gemaakt de laatste paar jaar. Dat is een kwestie van mis management en dat is niet aan één persoon te wijden. Er zijn meer mensen die beslissen.

    Als ik met mensen van het bedrijf praatte verbaasde me het dat ze vooral een gebrek aan inzicht en richting hadden. Veelal kwam Ilse nooit verder dan banners en app. banners aan te raden aan hun klanten.

    Dat is niet gezond voor een online bedrijf.

    Persoonlijk denk ik dat het een goede keus is Ilse onder de merknaam Sanoma door te laten gaan. Wel zou ik aanraden eens goed de bezem door deze tak te halen.

    Er valt veel geld te verdienen met het online verhaal van Sanoma mits de juiste mensen op de juiste plekken.


    4 oktober 2009 om 04:55
    ralph

    Ik begrijp de kritiek van Toon en Wouter wel. Joris heeft geen fraai trackrecord en lijkt zijn langste tijd nu ook wel gehad te hebben bij Sanoma Digital. Ik denk niet dat het strakke keurslijf van Buitelaar (safe my own ass first) hem gaat passen. Daarvoor is Joris te ongedisciplineerd. Misschien een carriere als presentator hem ligt? Interviews bij Het Gesprek doet hij niet slecht.


    6 oktober 2009 om 12:00
    J. Graham

    Who the f**k is Heukelom en what the f**ck is Ilse?

    Geen discussie waard lijkt me.


    13 oktober 2009 om 18:57
    ronnieo

    Hemeltjelief, wat een hoogwaardige reacties op deze posting met een hoogtepunt van vakman/vrouw J. Graham.

    Wat is dat toch met Joris van Heukelom? Al die reacties die deze man steeds oproept…

    Mijn analyse? Tis lastig in onze Nederlandse calvinistische / ‘doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’ / ‘en steek vooral je kop niet boven het maaiveld uit’ cultuur, om lieden als van Heukelom te waarderen.

    Dus in deze reactie van mij geen inhoudelijk commentaar over Ilse Media en de branche, maar een compliment voor van Heukelom (en ja, cynici, slijp de pen maar vast: “Slijmbal Overgoor, omdat Ilse een programma sponsort bij Blue Shots TV, geen wonder dat ie positief is”):

    Intelligent, vakinhoudelijk sterk, visie op de markt en niet bang om zijn mening te geven.

    Ik ken niet gek veel mensen in de branche op zijn niveau.

    En nee, heb ook geen liefdesrelatie met de man, maar zie deze reactie maar als een kleine compensatie op al dat ongefundeerde gezeik. Ugh.


    14 oktober 2009 om 06:07
    Toine van G

    Ronnie Overgoor

    Het valt me wel mee met de negatieve reacties.

    Ik lees dat iedereen wel met het bedrijf ilse iets heeft. Dat van Heukelom kritiek krijgt lijkt me niet geheel ongepast. Iemand op die functie heeft ook een verantwoordelijkheid mee te dragen en daar hoort kritiek bij.

    Maar even puur realistisch bekeken dan. Wat heeft Heukelom voor het bedrijf Ilse gedaan? Niet echt veel. Ilse is enkel verder naar beneden gezakt onder zijn leiding en dit is zeker niet de eerste keer dat dit gebeurt bij een bedrijf waar hij leiding had.

    Joris van Heukelom is ene hele aardige man en kan zichzelf heel goed verkopen maar dat is niet hetzelfde als daadwerkelijk een bedrijf leiden.

    Hij zou meer een pers persoon moeten zijn of een speaker maar als directie lid is hij niet geschikt. Je moet ondernemende mensen aan het hoofd van een bedrijf zetten en dat is Joris totaal niet.

    Ik denk dat hij zijn plek nog niet heeft gevonden en dat hij zichzelf eens eerlijk moet afvragen of hij zichzelf niet te hoog neerzet.

    Maar dit heeft niets met calvinisme te maken. Het heeft enkel met duidelijkheid en bedrijfsveoring te maken.

    Calvinisten houden niet van talent en de kop boven het maaiveld maar geen van deze dingen slaan op van Heukelom.

    Het probleem is juist dat hij nooit met de kop boven het maaiveld kan uitkomen zolang hij leidinggevende functies nastreeft.


    15 oktober 2009 om 09:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!