Economisch weerbericht (45): Conversatie & Collaboratie 2020
Terwijl de ene helft van de digitaal revolutionairen zich bezighoudt met hoe de Retweet (RT) zich ontwikkelt, valt er om de drommel wel wat beters te doen. Sinds gisteren weten we dat Nederland er in 2009 en 2010 ondanks de Grote Recessie gemiddeld op vooruitgaat. Maar dat betekent voor volgend jaar en rond Prinsjesdag de nodige commotie. Dit terzijde.
Behalve RT en wat dies meer zij in onze huidige “Conversatiemaatschappij”, bestaat er ook nog zoiets als de “Collaboratie-economie”. Ze horen bij elkaar, die twee, maar de serieuze kant van de laatste begint zich eigenlijk nu pas een beetje af te tekenen. Dat is niet zo maar een beetje belangrijk – de belofte van een nieuwe People-Planet-Profit in sociale en productiezin, en van duurzame groei op basis van een nieuwe techno-boost (Kondratieff), is in essentie waar het de komende jaren/decennia om zal draaien. Kijk bijvoorbeeld naar wat Carlota Perez er afgelopen juni over zei in haar presentatie (pdf) “Growth after the Financial Crisis”. Perez heeft het over een komend tijdperk van Biotech, Nanotech, Bio-elektronica en nieuwe materialen (slide 6), maar in de volksmond heet dat gewoon NBIC: van Nano/Bio/Info/Cogni-Tech&Science.
Vergeleken met NBIC en de uitdagingen aan de huidige maakindustrieën om CO2-neutraal en liefst -negatief te worden valt de Conversatiemaatschappij, culminerend in haar aandacht voor de Retweet, natuurlijk volstrekt in het niet. Het grote risico van al dat geConverseer in plaats van economisch geCollaboreer is wat Maggie Jackson en IORG, de Information Overload Research Group van Intel, Microsoft, Google, Basex en vele anderen betitelen als “Distraction & Digital ADHD”. 12 augustus 2009 was trouwens de eerste internationale InformatieOverlastDag – dat u het maar even weet.
Het aardige van dit al is de centrale rol van persoonlijke online multimedia en het zinvolle gebruik daarvan, ofte wel van “Me the Media”. Dat gaat vele malen verder dan McLuhans “Extensions of Man”; het betekent dat zich een identiteitsequivalentie aan het ontwikkelen is tussen “media” en het individu, “me”. De echte stoere voorbeelden daarvan vinden we tegenwoordig niet bij LinkedIn, Facebook, Twitter, Second Life etcetera, maar in de “lifelike” 3D productlifecycle-omgevingen van de maakindustrie (pdf).
De Virtualisering van de Wereld, zeg ik de laatste tijd, begint bij bedrijven als VW. Augmented Reality? Ja, daar waren ze daar in 2000 al volop mee bezig. Wat dacht u van crash test dummies? Die zijn tegenwoordig helemaal digitaal hoor, van binnen en buiten, zodat we bij een digitale klap van 75 km per uur precies kunnen zien als u links voor in een Touareg zit, hoe erg de whiplash is en waar uw organen een optater hebben gehad.
Het gelukkige huwelijk – laten we hopen dat het dat wordt – van de Conversatiemaatschappij en de Colaboratie-economie speelt zich vanuit een zich nog sterk ontwikkelende “Me the Media”-situatie af tussen de “polen” NBIC, Hyperrealiteit en de Webwetenschap die Tim Berners-Lee voorstaat. Dat huwelijk heeft ook alles te maken met Open Innovatie, Open Source, Crowdsourcing, Human Intelligence Tasks (HITs) enzovoort. Een prachtig nieuw voorbeeld van dat laatste aan de Prediction markets-kant is CrowdCast.
Enfin, het bovenstaande heb ik maar even in een plaatje gezet, dat de zaak in 1 klap visualiseert. De verwachting is dat we uiterlijk 2020 hier de vruchten van kunnen plukken. Maar dan moeten we wel ons best (blijven/gaan) doen.
Ha Jaap,
Dit jaar gaan we er inderdaad op vooruit. In 2010 zullen we er volgens de huidige prognoses gemiddeld op achteruit gaan. Zoals het er nu uitziet, zal het kabinet geen koopkrachtreparatie toepassen. Zie: http://www.fd.nl/artikel/12543027/kabinet-niet-plan-dalende-koopkracht-2010-repareren .
Ik hoop dat we ten aanzien van de CO2-uitstoot vooruitgang boeken, maar ik vraag me af of we dit ook zullen realiseren omdat we als gevolg van de economische krimp vermoedelijk wereldwijd langer met onze (vervuilende) spullen (zullen moeten) doen en misschien wel moeten bezuinigen op eventuele onderhoudswerkzaamheden. Anderzijds zal een nieuw tijdperk met economische groei ook de CO2-problematiek in eerste instantie verergeren omdat het energieverbruik in Azië, mede als gevolg van sterk een stijgende verkoop van auto’s en scooters, de CO2-ambities zal bemoeilijken.
De tijd lijkt te dringen. Zie : http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/36/0902_1545_Dooi_Noordpool_bedreigt_kwart_wereldbevolking.xml .