Economisch weerbericht (40): Digital Natives Down

17 juli 2009, 07:55

{title}Als het gebeurt, dan heb je het niet in de gaten. Zo ook deze week, terwijl de ophef toch enorm was. Een 15-jarige “Digital Native” typeerde voor investeringsbank Morgan Stanley zijn peers als gemakzuchtig en amusementsgeil. Geld gaat naar de bios, naar concerten en naar game consoles. Helemaal in sync met die andere waarneming, dat streaming audio veel populairder is dan downloaden. Heette dat vroeger geen “radio”?

Gedownloade films, aldus Morgan Stanley-stagiar Matthew Robson, vinden mijn leeftijdsgenoten maar slappe thee ten opzichte van de echte samen-naar-de-cinema-ervaring. Bovenal, en vandaar ook de ophef: Twitter, lieveling van de Digitaal geImmigreerde kinderlokkers, is een veel te anonieme omgeving voor het puberende addergebroed. Broeierig cocoonen en ontdekken is waar die warm voor lopen. Was het ooit anders? Niet voor niks heeft Facebook het intimiseren van real-life vriendschappen tot doel – alleen voor een oudere doelgroep, een groep die haar vleugels al veel meer heeft uitgeslagen. Wauwelen in een zo groot mogelijke cirkel van “intimi” is het: bedaagde broeierigheid. Met Twitter is dat net zo, en daarom vind ik er niks aan. LinkedIn, Plaxo idem dito – mensen wat een arremoe. Lekker de verre periferie, de stipjes op de horizon van je inner circle zogenaamd naar binnen trekken met profielen en waas geneuzel, en daar je “entfremdete” identiteit aan ontlenen. Bahbah.

Het is de in- of deflatie – al naar gelang je er tegenaan kijkt (daarom kan deflatie in de economie nu ook glashard worden ontkend, maar het is maar waar je naar kijkt en hoe je rekent (dit terzij)) – van “vriendschap” en van “volgen”. Gewoon bewijzerig om je heen lopen sprenkelen, omdat dat met internet zo makkelijk kan. Geurvlaggedrag. En dat stinkt. BTW, de geurvlaggen van “merken” op internet vinden Robsons peers zwaar irritant, aldus de jonge analist. Compleet zinloos, die webads van Digitaal geImmigreerde kinderlokkers. Gaat helemaal drie keer nergens over.

Oef, aan gruzelementen is het Digital Natives-beeld van tieners die helemaal wous zijn van de multimediale geneugten van het internet. Mijn conclusie: e-i-n-d-e-l-i-j-k heeft het hijgerige internet bewezen plaats gemaakt voor het eeltige. Als zoiets gebeurt, áls er zo’n kogel door de kerk gaat, dan heb je het eigenlijk niet in de gaten, want het wordt al zo lang geroepen: Netscape, de Friction-Free Economy, Andersons Free en zijn Long Tail. Maar het is wel belangrijk om even bij stil te staan.

Een wiskundig angehaucht kulartikel op een MIT TR-blog onderstreepte deze week mijn conclusie (en Metcalfe’s Law):

“A better distribution pattern has larger influential region and greater clustering factor, which can equip the leaders with the capability of influencing more followers in a given period and strengthening the persuasion power on the followers as well.”

Weet u wat daar staat? “Gebruik het hippe medium, want meer en sterker dan ooit is The Medium The Message”. Meer staat er echt niet. Wie over het internet blèrt, wordt gehoord. Hehe, het hijgerige internet wordt eeltig: het eelt waarop we lopen. Geen kwestie overigens van Abram de Swaans signaal dat ruis is geworden (pdf), maar van allemaal even heldere signalen. En da’s nou juist de pest, je wordt er gek van. Ik zie de jeugd, ik ken mijn tieners, in vele maten en lagen. Net als iedereen en altijd consumeren die waaronder ze worden bedolven,. Tegenwoordig is dat meer dan ooit, en glasheldere signalen – daar sterft het van. Vooral en zoals iedereen hebben ze tijdgebrek, die “Digital Natives”. Dus boven ouwehoeren, spil- en spelziekte torent de gemakzucht uit. Alleen nu digitaal.

“Digital Natives” zijn van binnen helemaal niet anders bedraad. Wat is er nieuw? Johan – Homo Ludens – Huizinga’s gebleekte knoken verkneukelen zich in het knekelveld. Met dank aan Matthew Robson en Morgan Stanley.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

3 Reacties

    JaapBloem

    Eea sluit ook mooi aan bij de vraag die Microsoft Research-er Bill Buxton stelt op zijn website:

    “A Question: How is it that in the so-called information economy, everyone appears to expect information to be free? How is it that the economic foundation for professional journalism and non-mass market books has never been more at risk?”

    Antwoord: Omdat vandaag meer dan ooit het egalitaire medium (Twitter, Facebook, …) als zaligmakende boodschap wordt getolereerd en verheerlijkt, omdat iedereen meekwettert en de boodschap zelf daardoor dus (!) steeds minder voorstelt. Persoonlijke en merk-onzin rondsprenkelen is gratis; steeds meer lui vullen er hun tijd mee en komen nergens anders meer aan toe.

    Maar misschien zijn de so-called Digital Natives van het kaliber Matthew Robson wel degenen die deze geurvlagcult een halt gaan toeroepen.


    19 juli 2009 om 07:07
    Wim Platje

    “Maar misschien zijn de so-called Digital Natives van het kaliber Matthew Robson wel degenen die deze geurvlagcult een halt gaan toeroepen.”

    Jep Jaap, daar kon je wel eens gelijk in hebben. Ik denk wel dat daar nog een aanzienlijke periode aan voorafgaat. We wisten toch allang dat Twitteren, Facebooken en (in mindere mate) Hyvezen door Digital Natives aanzienlijk minder gewaardeerd en gepraktiseerd wordt dan door de gemiddelde nerd/marketeer/oudere jongere die te weinig buiten komt? Die groep is, volgens mij, nog wel heel erg groot. En daarom zie ik bovensstaande bezigheden, en daarmee de geurvlagcult, toch nog niet zo heel snel ten onder gaan.

    (Ik zie vooral voor een platform als Twitter nog wel een andere, meer commerciële i.p.v. sociale, toekomst dan die van ’territoriumafbakening’, maar daar wil ik later nog eens een blogje aan wijden)

    Wederom een leuk stuk trouwens met veel scherpzinnigheden omtrent een ‘item’, waarvan ik vridag nog dacht: ‘Poeh, wat een geschreeuw om niets…’.


    20 juli 2009 om 05:44
    Sytsevliegen

    Leuk geschreven artikel, ik ben het echter niet helemaal met je eens.

    Ten eerste vind ik het erg raar dat zo’n rapport van een 15 jarige zoveel aandacht krijgt, het is alleen gebaseerd op zijn ervaringen en die van zijn omgeving, naar in begrepen heb. En dan gaat het ook nog niet eens over Nederland. Ik wil mijn neefje uit Friesland die op een boerderij woont ook wel een rapport hier over laten schrijven, maar die heeft uiteraard een heel ander referentiekader. Gaan we daar dan ook zo’n hype van maken?

    Wat betreft de digital natives waar je het over hebt, het digital native zijn gaat niet om de tools. Het gaat om hoe ze (/we) zijn opgegroeid en de state of mind. Juist dat nieuws via internet geconsumeerd wordt en veel minder via kranten, juist dat als er een mailtje komt van een onbekende dat die persoon via social networks wordt opgezocht, juist dat als er iets onbekends is dat er ge-Googled wordt. Het gaat om hoe ze op een andere manier met het digitale medialandschap omgaan, omdat ze er mee zijn opgegroeid. Of daarvoor Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn of noem maar op wordt gebruikt is pas secundair.

    Wil je voortaan niet meer zo veel moeilijk woorden gebruiken? Deze digital native moest ze allemaal opzoeken op vandale.nl 😉


    20 juli 2009 om 07:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!