Nationale Marketingdag 2009: Interview Richard van Hooijdonk
Tijdens de Nationale Marketingdag van 25 juni hadden wij een interview met Richard van Hooijdonk van Marketing Monday. “Het wordt hoog tijd dat bedrijven aan de slag gaan met Marketing 2.0,” aldus Van Hooijdonk. “Juist nu tijdens de crisis staat het businessmodel dat bedrijven gewend zijn onder druk en als gevolg daarvan moet men gaan innoveren. Maar dan moet het management wel geïnspireerd raken.” Daarnaast zijn er volgens Van Hooijdonk over 5 tot 10 jaar geen massamedia meer, bestaan er in grote lijnen 2 soorten communities en gaat het niet om “bereiken” maar om “beraken”.
Dit is de eerste in een serie interviews die DigiRedo in samenwerking met Marketingfacts heeft afgenomen tijdens de Nationale Marketingdag. We spraken verder nog met Reineke Reitsma van Forrester Research, een duo-interview met Polle de Maagt (Cafe del Marketing) en Ernst-Jan Pfauth (Dutchproblogger) en met Maarten Timmers Verhoeven, directeur van Lenthe Publishers.
Al deze interviews worden in de komende tijd via Marketingfacts gepubliceerd. Hou het in de gaten!
Toch wel interessant, dat Van Hooijdonk een onderscheid maakt tussen een communicatie community en een creatie community (2:28). Creatie community gaat daadwerkelijk helpen, mee creëren met jou. De communicatie community zou het leuk vinden om naar je te kijken, maar draagt verder niet veel bij.
Volgens mij doelt Van Hooijdonk op de verschillende rollen die mensen binnen een community kunnen vervullen?
@Matthijs. Dat klopt. Niet iedereen is geschikt voor iedere rol. En daarnaast kun je als organisatie invloed uitoefenen op de rol van deze consument in jouw community. Geef ‘m ‘co-creatie’ tools, kennis, vaardigheden. Als je dat goed doet, kun je ‘communicatie-community-leden’ laten ‘promoveren’ naar de rol van creator. Erg interessant inderdaad 🙂
@Richard: DRIE dingen.
1) Over “consumenten” praten vind ik niet heel 2.0 😉
2) Verder is het dus zo, dat er geen sprake is van APARTE communities, maar dat iedereen verschillende rollen vervult binnen een community en dat je daar (in potentie, mogelijk, allemaal in transparante dialoog) als communitymanager/oprichter van de community samen met de members stappen in kunt zetten. Het verschil dat jij maakt bestaat dus eigenlijk niet.
3) Je benaderingen van ‘co-creatie tools geven’ en ‘laten promoveren’ en ‘jouw community’ lijkt mij teveel op een bedachte topdown benadering. En daar geloof ik niet meer in.
@ Richard @ Matthijs: Ik denk dat Richard een punt heeft in zijn onderscheid, simpelweg omdat je die twee verschillende groepen wellicht anders wil benaderen. De communicatiecommunity heeft mogelijk andere input/brandstof nodig om enthousiast te blijven over het merk dan de creatiecommunity. Communicatiecommunity heeft meer baat bij emotionele branding die zij eenvoudig kunnen verspreiden binnen hun sociale netwerk. De creatiecommunity zit dan meer te wachten op tools en kennis waarmee zij deze tools actief en goed kunnen inzetten voor het merk. Ik denk dat het belangrijk is dat je hiervan op de hoogte bent zodat je beide groepen voldoende aanbiedt en niet per ongeluk links laat liggen. Maar inderdaad een hard onderscheid is wellicht overbodig. Je wilt immers wel iedereen binnen de complete community met alle uitingen in contact brengen.
Daarbij denk ik dat je nooit onder een bepaalde mate van topdown uit komt. Als merk ben je naar mijn menig verantwoordelijk voor het aanbieden van de tools en het organiseren/mobiliseren van de community. Bedrijven krijgen hier dus een faciliterende rol in. Zij moeten simpelweg de omgeving creeren waarbinnen enthousiastelingen actief aan de slag kunnen met het merk. Daarna verdwijnen ze naar de zijlijn en houden ze overzicht/sturing. Zonder topdown aan het begin van het proces wordt het ongestructureerd en inefficiënt.
Matthijs, gewaardeerde colllega en dagvoorzitter 🙂
Het gaat hier om een ‘semantische discussie’. Of je nu praat over ‘aparte’ communities of rollen binnen in een community. Je het ‘creators’ en ‘communicators’. Zo heb ik ze ingedeeld. En een ‘creator-community’ stuur je volledig anders aan dat de ‘communicatie-community’.
Over topdown gesproken. In veel branches zijn ‘prosumenten’ niet in staat om simpelweg nuttige zaken uit zichzelf te creeeren. Die hoop heb ik allang opgegeven (vanuit ervaring geboren). Daarom ben ik in sommige gevallen voorstander van ‘geholpen co-creatie’, waarbij je met ‘inputmodellen’ de klant tot een (uniek) hoger niveau probeert te brengen. Maar dat is per groep, per product en segment weer anders.
Wie geloofd deze onzin?
Eindelijk iemand die begrijpt dat marketing 2.0 een sprookje is >
Sterkte mister 2.0 dit gaat niet lang meer lukken.
Rich het valt nu wel op dat jouw vrienden ook met je mee lullen.
Ga anders in de politiek, dat past beter bij je gelul. !
Interessante anonieme reacties, hierboven. Of nee, toch niet.
@Martin, Jim, Babetje: Hebben jullie ook inhoudelijk iets te melden?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!