Boekrecensie: Alle 13 goed! (Hospes)
In Alle 13 goed! krijgt de lezer een update van wat je als marketeer op internet kunt doen met je merk. Verschillende manieren om het web te gebruiken, zoals microbloggen, seeding en sociale netwerken, worden gepresenteerd aan de hand van interviews met zogenoemde goeroes uit de praktijk. Zo interviewt de auteur Dagan Cohen over brand utility, Jeroen de Bakker over interactie tussen merk en klant en Paul Aelen over zoekmachinemarketing.
Hij beoogt met de interviews niet de exacte werking van de internettoepassing te geven. Hij geeft ook aan hoe het is om als marketeer en journalist met zo’n goeroe te spreken. Die combinatie maakt dit boek leuk om te lezen. Het bladert lekker en je hapsnapt door de onderwerpen die je liggen of naar de mensen naar wie je benieuwd bent. In een inleiding en een nawoord geeft hij nog een kader aan waarin hij het boek geschreven heeft. Een voorbeeld daarvan is dat marketeers af en toe geneigd zijn om online hetzelfde te doen als offline, namelijk zenden.
Een ander voorbeeld dat hij geeft is dat we sinds de boeken van Pine en het boek The Cluetrain Manifesto inspiratie genoeg hebben om te experimenteren met ons merk en hoe we (online) tot meer relevantie en werkelijk contact met de klant kunnen komen. Alle 13 goed! biedt strategische invalshoeken over hoe je een functionaliteit in kunt zetten als onderdeel van de algehele marketingstrategie, maar ook uitleg over hoe een tool an sich werkt. Een fijne vorm van bijgepraat worden. Hieronder een heuse boektrailer:
Alle 13 goed!
C. Hospes
Haystack 2009
238 pagina’s
ISBN 9789077881453
Ben benieuwd of Hospes ook de muziek rechten aan de Buma betaald van de nummers die hij op zijn website gebruikt. Duur grapje. ze worden namelijk gebruikt voor commerciële doeleinden…
Buiten dat lijkt me dit boek weer net zo’n open-deuren-intrap wedstrijd als z’n vorige boek.
Grappig, dat filmpje. Vond zijn boekje guerillamarketing wel goed, maar deze zal ik niet kopen. Na het filmpje gezien te hebben denk ik dat er veel open-deuren in staan, zeker voor de meeste Marketingfacts lezers. Dit zijn, naar mijn idee, toch de marketingmensen die wèl weten wat online is en hier actief mee bezig zijn.
@David: Blijft moeilijk in te schatten. Trouwens, veel boeken van goeroes staan vol met open deuren. 😉 Heb het boek zelf nog niet gelezen, ga het wel doen denk ik.
Schandalig dat hij illigaal muziek gebruikt om z’n boek te verkopen.
En dan wil zo iemand over internet toepassing praten. Ik denk dat Hospes zelf eerst moet leren hoe dit moet.
@mezelf
haal die ztomme vouten eens weg.
Niet netjes van die Cor.
Muziek stelen voor gebruik op je website en dan anderen gaan vertellen hoe internet toepassingen werken.
Zo niet dus Cor!
GAAP… Weer iemand uit de middelmaat die zich naar voren wil duwen als goeroe maar geen idee heeft waar hij over praat.
Wat een gelul zeg.
Hoe triest ben je als je op deze manier een boek wil verkopen dat de ene open deur na de andere open trapt.
Cor je moet zelf eens wakker worden, jongen!
In reactie op enkele postings wil ik graag benadrukken dat Buma/Stemra keurig is betaald voor het gebruik van de fragmenten op http://www.alledertiengoed.nl.
En @Trabec, @David, @Manfred en @Hr. Giger: neem even telefonisch contact op met de uitgeverij, dan sturen we graag een gratis exemplaar van het boek in ruil voor een recensie.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!