Usenet-gemeenschap FTD sleept Brein voor de rechter

15 mei 2009, 04:45

{title}FTD, de Nederlandstalige community van Usenet-liefhebbers, sleept stichting Brein in een bodemprocedure voor de rechter vanwege uitlatingen over de vermeende illegaliteit van FTD in De Volkskrant (januari). Dat meldt FTD vanmorgen in een persbericht (zie: Webwereld).

Stichting Brein beschuldigt FTD van het ‘faciliteren van illegaal uploaden’ en noemt FTD’s activiteiten ‘zonder meer strafbaar’. FTD wil juridische duidelijkheid scheppen over de dienst en eist een publieke rectificatie van de uitlating van Tim Kuik van Stichting Brein. Bovendien wil FTD een verklaring van de rechter dat zij legaal handelt.

Uit het persbericht:

Het FTD platform bestaat sinds 2001 en richt zich op gebruikers van het Usenet-netwerk, ook wel bekend als “nieuwsgroepen”. Leden van de FTD gemeenschap tippen elkaar over wat zij op deze nieuwsgroepen aantreffen, zoals nieuwe films of populaire muziek. Afgelopen januari kondigde stichting Brein aan haar pijlen op dit wereldwijde netwerk te gaan richten. Partijen als FTD zouden illegale verspreiding van muziek en films faciliteren en bevorderen.

FTD is het hiermee niet eens. Directeur Ronald Sievers van FTD is positief over de stap: ‘FTD is een volstrekt legale activiteit. Al sinds de oprichting in 2002 richt FTD zich op het elkaar wijzen op interessante downloads. En dat zou nu volgens Brein ineens verboden of zelfs strafbaar zijn. Dat accepteren wij niet.’

Iets juridisch, op internet. Arnoud Engelfriet kan nooit ver weg zijn. Klopt, Engelfriet doet namens FTD deze zaak. ‘De claims van Brein berusten op juridisch drijfzand. Men spreekt van “faciliteren” en het “structureel gebruik maken van de beschikbaarheid van ongeautoriseerd aanbod”, alsof het een uitgemaakte zaak zou zijn dat dat verboden is. Niets is minder waar. En bovendien faciliteert FTD slechts communicatie tussen mensen die geheel legaal downloaden van Usenet. FTD faciliteert of bevordert nergens uploaden en kan daar dan ook niet voor aansprakelijk gehouden worden.’

Downloaden mag in Nederland, ook als het werk zonder toestemming van de producent op het web gezet is. Het uploaden van muziek en films zonder toestemming is illegaal. Bij p2p netwerken zijn de activiteiten vaak illegaal omdat uploaden en downloaden door elkaar heen lopen. Bij Usenet, zo redeneren FTD en Engelfriet, zijn dit twee volstrekt gescheiden activiteiten ‘zodat downloaden van muziek en films via Usenet zonder juridische risico’s kan gebeuren.’

FTD is in 2001 begonnen en heeft op dit moment bijna een half miljoen geregistreerde gebruikers waarvan er een dikke 130.000 actief zijn. Per dag worden er een kleine duizend ‘spots’ gedaan, die zo’n 10.000 reacties opleveren. Tijdens de spits (18.00 – 22.00) zijn er zo’n 12.000 mensen tegelijk online.

Dit is een kant van het verhaal. Vraag is wat de argumenten van Stichting Brein zijn. Die komen er nog aan, vandaag.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Erik Huisman

    Waarschijnlijk is de reactie van Stichting Brein.. “WE ARE THE LAW!!”


    15 mei 2009 om 05:50
    Pizr

    hoe ironisch.. :)!


    15 mei 2009 om 05:52
    Koen Roumen

    Ik ben absoluut voorstander van het bestrijden van Brein. Net als de RIAA is het een grote instantie die mensen bang maakt met grote claims. Zogenaamd om ‘een voorbeeld te stellen’. Ik walg van die praktijken.

    Neemt niet weg dat mensen die FTD kennen wel weten wat daar gefaciliteerd wordt. Ongeacht of het legaal is of niet, aan die discussie maak ik geen woorden vuil, is het duidelijk dat ze het gebruik van illegale software in de hand werken. Maar wel op een slimme manier…

    Overigens frappant dat in elke juridische internetzaak Arnoud Engelfriet in actie komt. Is er dan geen enkele andere internet jurist? Ik zie een gat in de markt. 😉


    15 mei 2009 om 05:55
    Mark Appel

    @BREIN:

    Om te vermenigvuldigen moet je kunnen delen!

    We leven niet meer in jaren ’70 waar we alles proberen voor ons zelf te houden. We leven in de 21e eeuw waarin alles aan verandering onderheving is, verdienmodellen ook in de entertainment industrie. Studio 100 vaart er wel bij, solide concept, heel, heel veel merchandising.

    Twitter, ultiem open platform voor communicatie.

    Industraie: hef BREIN op, hou het geld in de zakken en start innovatieve initiatieven op zoek naar nieuwe modellen!


    15 mei 2009 om 07:03
    Michel

    Frappant dat Brein een wollige omschrijving geeft in haar reactie. Dat ze hierbij weer een ander voorbeeld moeten noemen, het een vertragingstactiek noemen etc. Ook kunnen ze schijnbaar niet schrijven dat ze zijn aangeklaagd, maar ze schrijven over een ‘rechtzaak heen en weer’


    15 mei 2009 om 09:07
    ArnoudEngelfriet

    Uit de titel van Brein’s persbericht maak ik op dat ze een kort geding zouden willen starten tegen FTD. Wij hebben echter geen dagvaarding ontvangen, dus ik heb geen idee of dat klopt en zo ja wat ze in die dagvaarding gaan opnemen als onderbouwing van hun standpunt.

    @Koen Roumen: ik weet niet waarom, maar de meeste ICT-juristen lijken niet erg happig om in het openbaar actief te zijn.


    15 mei 2009 om 10:45
    Nick

    Ik vind brein echt triest handelen. Ze moeten gewoon met het feit leren leven dat het downloaden van illegale content nooit valt te stoppen, er komt altijd wel weer iets anders.


    15 mei 2009 om 12:35
    Peter Bonjernoor

    Goed zo, aanpakken die boeven. Het wordt tijd dat de entertainment industrie zich eens gaat realiseren dat de wereld veranderd is.

    We hebben jaren lang veel en veel te veel geld mogen betalen voor CD’s (meer dan 20 euro – get real!) en het mederendeel daarvan is in de zakken van de platenmaatschappijen verdwenen. Dat is de directe oorzaak geweest van de ontwikkeling dat mensen het online met elkaar gingen uitwisselen. En terecht.

    Als nieuwe CD’s nou gewoon online beschikbaar zouden worden gesteld voor een redelijke prijs, dan zou het merendeel gewoon gekocht worden.


    16 mei 2009 om 10:54
    Anibal do Rosario

    @Peter Derde alinea van jouw reactie is spot-on en ook wat reeeler dan de gedachtengang en bewoording waarmee je opent; ben je soms ook van mening dat we ons brood en benzine proletarisch mogen toe-eigenen omdat je van mening bent dat de prijs te hoog is?


    16 mei 2009 om 14:02
    Rick van Dijk

    Die bakker-vergelijking is best leuk.

    Als in : Oud brood. Hoe lang is de houdbaarheidstermijn van brood en hoe lang mag je er nog geld voor vragen?

    Op zich denk ik dat niemand het onredelijk vindt dat artiesten en aan hen gelieerde partijen als platenmaatschappijen en managers recht hebben op een vergoeding voor door hun gemaakt en gedistribueerd werk. Zij leveren de inspanning en maken de kosten.

    Ik zou me echter kunnen voorstellen dat we eens gaan kijken naar de termijn voor die rechten en vergoeding. Zou het een optie zijn om voor films en muziek de rechten/opbrengsten termijn te beperken tot laten we zeggen 1 tot 3 jaar?

    Wie de muziek of film onmiddellijk wil zien, betaalt daar een premie voor. De rest moet even geduld hebben.


    18 mei 2009 om 07:44
    peggy

    De enige mensen die lastig worden gevallen door deze stichting zijn de mensen die eerlijk hun films kopen. Ik moet verplicht naar een stukje slechte animatie met slechte muziek kijken op mijn gekochte DVD.

    Wat een briljante mensen werken er bij brein.

    Doe dan gewoon een smaakvolle stille waarschuwing zoals die van de FBI. Nee, we zijn Nederlanders, we moeten even ons gevoel voor slechte smaak laten gelden.

    Alsof iemand die een dvd ript deze beelden er niet afhaalt.


    18 mei 2009 om 14:17
    Tom – Estate

    Ben het volledig eens met peggy. Koop je een keer een dvd, dan kun je niet eens even doorzappen naar het menu, maar ben je verplicht te kijken naar de ondermaatse brein animatie…


    19 mei 2009 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief