Moviq: Jaap giechelt als tweede, Rabo adverteert op Funda

Moviq: Jaap giechelt als tweede, Rabo adverteert op Funda

Het gonsde al een tijdje in het circuit dat de aandelen Moviq in de verkoop gingen (zie: Emerce). Niet omdat het slecht met ze ging, maar omdat de Rabobank zich op zijn core-business ging concentreren. Gezien de grote belangstelling in de markt en het feit dat deze aandelen nog steeds niet verkocht zijn, lijkt het mij logisch om te aan te nemen dat het allemaal helemaal niet zo heel goed gaat met Moviq.

{title}

Moviq is destijds grootschalig geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Bijna een jaar geleden heb ik via Nieuwbouw20 daar al een tweetal artikelen over geschreven: Giechelt Jaap en Moviq als gebruiker en ondanks deze grootschalige lancering (10 miljoen reclamebudget) lijkt het erop dat Moviq nooit de consument aan zich heeft weten te binden. Funda en Jaap blijven Moviq nog altijd voor.

Reactie Jaap.nl en Funda.nl
Ik sprak met Hans Voorn van (Jaap.nl): “Stiekum zijn wij er hartstikke trots op dat, ondanks het budget van Moviq, zij nooit in staat zijn geweest ons voorbij te streven…”

Jeroen Wilhelm van (Funda):“Moviq is, denk ik, te weinig toegankelijk gebleken voor de consument, qua design en zoekstructuren te hoogdrempelig. De kracht van het merk en de positie van Funda is door hen onderschat en blijkt niet op te lossen door ettelijke miljoenen. Uiteindelijk kregen ze problemen met makelaars om een goed aanbod op de website te krijgen.”

Bijzaken van Moviq
Hieruit zou afgeleid kunnen worden dat vooral de user interface in combinatie met een “gewoon” huizenaanbod, doorslaggevend is in de huizenzoekmarkt. Alle extra huizeninformatie die Moviq bood, lijkt niet interessant voor de huizenzoeker. Deze zoeker is alleen geïnteresseerd in een huis en richt zich nog niet op allerlei bijzaken die op Moviq aangeboden werden. Sterker nog: de kracht van Moviq zat hem wellicht in de fase na de koop, maar zolang hebben ze de huizenzoeker dus, naar het nu lijkt, niet weten vast te houden.

De woorden van Bob Kuijs van Jaap.nl, destijds over Moviq in het AD blijken toch enige profetische waarde te hebben gehad: “Ik wens de bank sterkte, ik geloof dat zo’n brede site met alles over wonen niet gaat werken. De consument gaat eerst zoeken en kiest daarvoor gewoon de beste site.’’

Wie is de beste?
Wat op dit moment de beste site is? Funda staat in ieder geval nog altijd bovenaan en Jaap volgt. Omdat alle partijen op dit moment wel te maken hebben met een neergang van de advertentie-inkomsten, zullen de komende maanden spannend worden: blijft Funda marktleider ondanks hun makelaarsoptiek? Gaat Jaap inlopen omdat ze steeds meer de dialoog aangaan met de huizenzoekers? Wordt syndication het toverwoord of blijkt dat Twitter, Facebook en Hyves te zijn? Of gaat Moviq een glansrijke doorstart maken met een revolutionaire social media interaction customer profiling 2.0 huizenzoeksite concept?

Saillant detail…op de dag dat Emerce en Hyped met het nieuws komen, start de Rabobank een grote advertentiecampagne op ....Funda!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ook de relatief onbekende huizensite Huislijn.nl staat boven Moviq en zah. Zij zijn volgens Spacemakers al de 3de huizensite, nog maar net achter Jaap. Huislijn.nl is niet verbonden aan een bank maar werkt samen met 4200 makelaars, als makelaar ben ik hierover zeer te spreken. Ook mijn klanten waarderen het dat het aanbod compleet en actueel wordt gepresenteerd. Ik verwacht dat Huislijn een grote kans maakt om de nummer 2 huizensite te worden.

    geplaatst op
  • @Frank: Nog nooit van gehoord. Jij werkt daar?

    geplaatst op
  • Wij hebben in de tijd van de lancering van nieuwe initiatieven als Moviq (en wie kent Brixter nog?) een onderzoek gedaan naar de behoeften van de woningzoeker op internet. En ook toen bleek al dat nieuwe functionaliteiten en design voor de consument nog te weinig toegevoegde waarde bieden in hun zoektocht naar het perfecte huis. Denk zeker dat dit meegespeeld heeft....

    Meer info over het onderzoek van juni 2008

    geplaatst op
  • Als je de Google trends kijkt van de overige "niet funda" sites zie je dat de bezoekers van Jaap sinds de lancering in 2007 fors zijn teruggelopen. De relatief nieuwe site Huizenzoeker.nl heeft ze bovendien al bijna ingehaald als tweede huizen zoekmachine...

    Ik denk dus ook niet dat er bij Jaap veel valt te giechelen!

    geplaatst op
  • Boris, ik kan het linkje naar Google trends niet vinden.

    Zelf vind ik de alexa vergelijking iets beter. Hier, waarbij ik ook miljoenhuizen erbij heb gezet, aangezien deze van de Ned. websites met de laagste kosten werkt (1 personeelslid in NL, 4 in Colombia).

    Huislijn is ook goed bezig. Door hun goede contacten met makelaars hebben ze echt eigen content. En relatief lage kosten.

    geplaatst op
  • @nico ik heb ook geen linkje geplaatst (moet je voor inloggen via je google account..). Dank voor de Alexa link.

    Hoe staat het met de rechtzaak tegen 1000000huizen?

    Boris

    geplaatst op
  • Toch spijtig, de intenties waren goed. Ik denk dat gebruiksvriendelijkheid en aanbod de grootste problemen zijn voor Moviq. Wat ik wel zou willen zien is een site die zich toelegt op bijv. alleen (particuliere) huurwoningen.

    geplaatst op
  • @Matthijs: hahaha nee ik ben een makelaar uit eindhoven. En plaats ons aanbod op huislijn.nl. Een groot voordeel van deze site is dat zij niet spideren en dus het aanbod altijd netjes en actueel presenteren. Van Jaap en Moviq had ik grote verwachtingen maar helaas valt het erg tegen. Consumenenten kiezen toch voor kwaliteit en dat valt bij de spider sites dus tegen. Je ziet dat ook trouwens op Funda daar klopt het gespiderde aanbod vaak ook niet.

    geplaatst op
  • Huizenmarkt wordt alleen maar ingewikkelder. Maakt het onmogelijk om te verhuizen. Zonde.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.