Campaignspotting (9): SEAT World
Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Ard van den Eijnde, Pr Manager SEAT.
SEAT World is ‘Nederlands eerste rich media automerkplatform’. Je vindt hier onder andere muziek, video’s, interviews en prijsvragen. SEAT is, naar eigen zeggen, hiermee het eerste automerk dat op deze wijze zijn multimediale content kwijt kan. Het platform wordt natuurlijk regelmatig geüpdate. Alle onderdelen hebben echter niet allemaal even veel met auto’s te maken. Wat levert deze campagne nu eigenlijk op voor SEAT? Ard van den Eijnde:
“Nouja campagne, het is eigenlijk een permanent platform waarop we al onze activiteiten laten zien. Behalve dat hebben we een aantal onderdelen zoals muziek en racing. Feitelijk vind je hier alles. Daarom is de titel ook SEAT World. Je stapt in de wereld van SEAT,” zegt Ard van den Eijnde, PR Manager SEAT. “We willen verschillende activiteiten laten zien om ons brand image uit te bouwen. We hebben een aantal marketingpijlers gedefinieerd zoals jong, vernieuwend en sportief om de merkwaarden lading te geven. Onder andere door informatie over autosport en extreme sporten te geven.”
En, worden er door de site al meer auto’s verkocht?
“Dat is niet de primaire doelstelling van SEAT World. Dat is meer om traffic naar SEAT.nl te genereren. Met SEAT World willen we een omgeving creëren waar huidige en toekomstige SEAT-rijders zich prettig voelen of informatie vandaan halen. Het is entertainment waarmee we op een alternatieve manier willen laten zien waar SEAT voor staat.”
Op wie richt SEAT zich met deze site?
“Het platform richt zich op een relatief jonge doelgroep van ‘trendy’ mensen. We zijn meer trance dan BZN. DJ Armin van Buuren, wiens muziek centraal staat op het platform, past perfect in het plaatje. Onze doel- en rijdersgroep is niet aan leeftijd gebonden maar is jong van geest. Bij concerten zie je ook mensen van vijftig die staan te swingen.”
Muziek en interviews vind je overal op internet. Waarom zou je als bezoeker hiervoor speciaal naar SEAT World gaan?
“Het platform onderscheidt zich door haar exclusieve samenwerkingsverbanden. Zo heeft SEAT een sponsorovereenkomst met DJ Armin van Buuren. Op het platform maak je kans op kaarten voor concerten van Armin en exclusieve meet and greets. Ook krijg je bijvoorbeeld exclusieve informatie over Tom Coronel en maak je kans op een ritje met deze top autocoureur.”
Het platform wordt niet ondersteund door een mediacampagne. Hoe komen mensen op de site terecht?
“Een mediacampagne wordt wel overwogen, maar er zijn ook andere manieren om mensen naar SEAT World te leiden. Bij modelcampagnes, bijvoorbeeld voor de nieuwe SEAT Exeo, zetten we wel online in. Via die bannering sluizen we uiteindelijk mensen naar SEAT.nl. Daar zie je verwijzingen naar SEAT World.”
Het lijkt nu wel een beetje een omslachtig traject. Waarom staat SEAT World niet gewoon binnen SEAT.nl?
“SEAT.nl houden we zo basic mogelijk, zodat mensen daar heel snel product georiënteerde informatie vinden. SEAT World zit in de belevingshoek. We kunnen hier uitstekend nieuwe initiatieven introduceren. We zijn nu bijvoorbeeld bij een aantal tv-formats betrokken, ‘Fight for you ride’ van RTL bijvoorbeeld. Stel dat we met iets nieuws komen, dan kunnen we dat op SEAT World introduceren. Maar uiteindelijk moeten SEAT.nl en SEAT World elkaar versterken.”
Toch vraag ik me af hoeveel auto’s SEAT moet verkopen om dit initiatief terug te verdienen…
“Haha, zoveel mogelijk natuurlijk. Maar het is natuurlijk geen hard sales site. Belangrijk vind ik dat we, zeker binnen de automotive sector, enorm vernieuwend zijn. Het platform ziet er keurig uit. En bij mijn weten zijn we pionier op dit gebied.”
Dit artikel is geschreven door Margriet Privee
Credits
Merk: SEAT
Bureau: Readershouse Brand Media (RHBM)
Hoofdredactie: Ron de Bruijn
Bureauredactie:Martine Antonissen
Account manager: Ellen Rijntjes
Projectmanagement: Michel Binkhorst
Art direction & Design: Rob van Hazendonk