Qash verandert naam in Yunoo, nu in public bèta

4 maart 2009, 18:00

Qash, de start-up waar Erik van Roekel in augustus over schreef (lees: ‘Qash.nl veelbelovend Nederlands banking 2.0 initiatief’) heeft zijn naam veranderd in Yunoo. Omdat er ‘internationale aspiraties’ zijn en Qash een beetje teveel op het Engels woord voor geld lijkt. Het initiatief van Kevin Voges, Willem Spruijt, Dirk Menkveld en Martijn de Kuiper is vanaf nu in public beta en voor iedereen toegankelijk. Yunoo staat tegenwoordig onder leiding van investeerder Patrick van der Tuin (directeur). In bovenstaande video geeft Van der Tuin uitleg over de naamsverandering van Qash naar Yunoo (pdf, zie ook: NOS ).

Maar het gaat in de video ook over privacy-aspecten rondom social finance 2.0, over de internationale aspiraties en de ontwikkeling van Yunoo sinds het interview in augustus, over geld verdienen met een communitysite rondom persoonlijke financiën en over het opboksen tegen de grote Nederlandse banken. Hieronder een uitleg over Yunoo (video) door Kevin Voges en gedeelten van het persbericht waarin de naamsverandering werd aangekondigd.

Dat persbericht kopte: ‘Primeur in Nederland: slimme web-applicatie verhoogt financieel inzicht Nederlanders.’ En verder:

Vanaf vandaag lanceert Yunoo als eerste in Nederland een online Social Personal Finance platform. Yunoo biedt een gratis online applicatie waarmee gebruikers veilig en eenvoudig hun persoonlijke financiën kunnen beheren. Yunoo maakt hiermee alle persoonlijke financiën in één oogopslag inzichtelijk. Aan de hand van de persoonlijke

financiële situatie geeft de online tool bovendien bespaartips. Daarnaast biedt het sociale netwerk volop mogelijkheden tot interactie en uitwisseling van tips met andere

gebruikers.

Het internetbankieren van alle grote Nederlandse banken wordt ondersteund door Yunoo. De site is dan ook bedoeld als een portal, een one-stop-shop voor al je financiën. Maar Yunoo is meer. Genoeg ambitie:

Naast de online applicatie heeft Yunoo een community, waarin gebruikers met dezelfde financiële interesses met elkaar in contact komen. Gebruikers helpen elkaar door middel van tips en discussies om geld te besparen, financiële kennis op te doen en meer waar voor hun geld te krijgen.

Volgens het perbericht heeft Yunoo al een kritische massa bereikt van 5000 gebruikers. En dat aantal is groeiende. Vanavond, vanaf nu (20.00) is de launchparty. Ik denk dat er nog wel wat getwitterd wordt hier en daar 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    radavi

    beetje jammer van de naamsverandering maar wel enigzins begrijpelijk. Qash is betere 2.0 naam dan Yunoo 🙂


    4 maart 2009 om 18:49
    Erwin Sigterman

    Ik vind Yunoo meer passen bij een Social Website, dan bij een financiele site. Jammer…


    4 maart 2009 om 19:19
    Alexander

    Allebei een “web 2.0 onzinsnaam”, dus het maakt niks uit 😉

    Had er nog niet van gehoord, ziet er goed uit. Binnensport maar proberen.

    ps.

    Ik zie advertentiemogelijkheden! “U budget is nu negatief. Bijlenen kan in enkele minuten bij X, klik hier!” en “U betaald nu X voor uw mobiele telefoon bij Y. Dat kan goedkoper, bij Z!”


    4 maart 2009 om 19:38
    mgvandenbroek

    Heb deze

    Update: Bovenstaande video stopt bij aantal mensen na enkele seconden en wordt daaromop dit moment opnieuw geupload naar vimeo.

    Er uit gehaald. Als het goed is doet de video met de uileg het nu wel!


    4 maart 2009 om 19:51
    wouterinho

    Goed initiatief, ze hebben een mooi verhaal in deze tijd. Kan nog zeker wat gaan worden!


    4 maart 2009 om 20:18
    kappenburg

    Ik vind het een mooi initiatief. Ik twijfel nog over het businessmodel: enerzijds is het de vraag of je echt getarget aanbiedingen kan doen op basis van samenvattende gegevens (zoals een totaalbedrag van een mobiel abonnement en dan een betere aanbieding doen) en anderzijds omdat consumenten (nog) niet echt een lekker gevoel krijgen bij toegespitste advertenties op vertrouwelijke informatie (vergelijk met targeted ads op gmail op basis van je emailinhoud).

    Daarbij vind ik het argument om niet te gaan whitelabelen nogal zwakjes. Ik neem aan dat de systemen zo zijn gebouwd dat dit wel kan. Want waarom zou je wachten tot er een concurrent komt in de vorm van een bank of andere commercieel initiatief in plaats van het heft in eigen hand nemen en deze software naadloos laten integreren in een branding van zeg, een SNS bank? Pak die first mover advantage :).

    Als ik naar onszelf kijk dan is whitelabeling een erg belangrijk onderdeel van onze business. (je weet me vast wel te vinden als je advies nodig hebt ;)).


    5 maart 2009 om 06:11
    oli4b

    Yunoo = you know lijkt me toch? Niet zo een onzin naam dan. Dat andere kreeg ik niet uitgesproken.


    5 maart 2009 om 09:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!