BNR wil reclamevrije Publieke Omroep
BNR zit in zwaar weer, moest een kwart van het personeel lozen, aan alle kanten snijden op de programmering en zit nu met de handen in het haar. Vorige week pleitte hoofdredacteur Paul van Gessel voor een reclamevrije publieke omroep. In De Volkskrant van dit weekend een groot interview met Van Gessel, waarin hij de PO (met name de NOS) en het hele omroepsysteem zoals dat nu bestaat ervan langs geeft.
Van Gessel: ‘Dit zware weer maakt pas goed duidelijk voor welk raar systeem in dit land is gekozen. De publieke omroep krijgt 700 miljoen euro belastinggeld én haalt ook nog eens 200 miljoen euro binnen aan reclame. Zo wordt de markt verstoord.’
Het interview begint zo (Van Gessel aan het woord):
‘Premier Balkenende riep laatst: in deze tijden is alles bespreekbaar. De hypotheekaftrek, het ontslagrecht. Nou, leg dan ook de publieke omroep maar eens op tafel.’
Over de onmogelijke situatie waarin BNR nu verkeert zegt Van Gessel:
‘Wij zijn een heel normaal bedrijf. Maar we redden het gewoon niet. Onze advertentie-inkomsten lopen terug. Elk bedrijf probeert dan eerst de kosten te reduceren.
Dat hebben we vorige week aan de redactie moeten meedelen.’
‘Het is verschrikkelijk. Uit sociaal oogpunt, maar ook voor de zender. BNR begon steeds meer wortel te schieten. Je voelt dat iets in de kiem wordt gesmoord. Dit is een club van overlevers, maar nu wordt een heel zwaar beroep op ze gedaan.’
Over de cultuurverschillen tussen de NOS, en de vanzelfsprekendheid van de grote zakken geld die ieder jaar stipt op tijd bij de PO worden afgeleverd:
‘Bij de NOS weten ze niet eens waar het STER-gebouw ligt. Het ontgaat ze volslagen dat er een financiering aan de voorkant zit. Op 1 januari staat die zak geld er. Ik vind het ook wel goed, hoor. Laat ze lekker mooie dingen maken. Maar ze moeten zich wel realiseren dat er nog een tweede systeem bestaat waar de wereld buiten het Mediapark erg veel last van heeft.
‘Bij de NOS heerst een grote vanzelfsprekendheid. Je baan is gegarandeerd. Goudgerande cao’s. Je hoeft je nooit zorgen te maken of een project wel door kan gaan. Ik zit hier met de sportredactie te zoeken naar sponsors voor de Olympische Winterspelen, zodat we er volgend jaar met twee of drie redacteuren iets moois van kunnen maken. Daar vindt iedereen het heel normaal dat je met tachtig man die kant op gaat.
Over Sarkozy en opboksen tegen een grote publieke omroep, die wel heel groot is geworden:
‘In dat opzicht is Sarkozy een zeer daadkrachtige man. Ik ben voor een krachtige publieke omroep, maar ik vind wel dat we zo zoetjes aan wel héél veel publieke omroep hebben gekregen, met drie tv-zenders, zes radiozenders en een stuk of 18 themakanalen.
‘
En ook:
‘Het budget van drie themakanalen is hetzelfde als dat van BNR. Ze hebben tientallen websites gecreëerd en ze geven inmiddels magazines uit. Misschien moet de publieke omroep eens wat indikken. Dan hebben ze de reclameinkomsten niet eens meer nodig.’
Lees hier het hele interview: ‘‘Bij BNR heerst een vechtersmentaliteit”.
Ik vind het slap van BNR om pas te gaan klagen als de boel op instorten staat. Heel de dag hoor ik Kees de Kort vertellen hoe ondernemers moeten investeren, hoe banken staande kunnen blijven, etc. En dan is het juist BNR dat op een moment als deze begint te piepen.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun BNR haar bestaansrecht, vind het een hele goede radiozender en luister er graag naar. Echter lijkt het mij dat juist een zender als deze haar zaakjes toch wel iets beter voor elkaar had kunnen hebben. Natuurlijk dalen de mediabudgetten van bedrijven die bij BNR adverteren. Maar kom, als -iemand- dat aan had kunnen zien komen, is BNR het wel…
tja..sorry BNR… is je ondernemersrisico…men heeft de Sterinkomsten (overigens meer dan 200 miljoen -we hebben een mooi jaar achter de rug ;-)) hard nodig. Ster draagt bovendien al ruim 40 jaar bij aan de mediabegroting. Aan de andere kant kunnen commerciele partijen veel meer inkomsten genereren uit non-spot, banners met overlayers etc etc. Ga daar dan je energie en creativiteit met adverteerders in stoppen ipv in de Ster ter discussie stellen. En het gaat gewoon goed met de publieke omroep en dat is iets dat je terug ziet in de kijk en luistercijfers dus dat belastinggeld wordt goed besteed. Denk dat dat ook wel commerciele partijen jaloers maakt maar ja je kende de markt toen je toetrad op vrijwillige basis. Die markt is niet veranderd
De reclamegelden gaan naar het ministerie van OC&W; door deze inkomsten hoeft er minder geld door de belastingbetaler te worden bijgedragen. Met het afschaffen van Ster zal de belastingbetaler meer moeten bijdragen aan de mediabegroting, en dat zal nu niet gebeuren in deze tijden. Buiten dat Ster geld blijft in Nederland goed voor onze Economie..geld dat naar commerciele partijen gaat verdwijnt naar het Buitenland omdat deze in buitenlandse handen zijn..ben je daar blij mee dan?
Nou paulo,
Met een PO zonder reclame, hoeven ook geen programma’s meer gemaakt te worden om hoge kijkcijfers te halen (sport, amusement, verstrooing, kunst in cadeaverpakking, educatie in porno). Met één zender kun je dan makkelijk toe. Kunnen we van 700 miljoen (ik lees ook weleens 1,2 miljard, weet iemand wat de PO echt kost?) misschien 300 miljoen maken en houden we per saldo meer belastinggeld over. Dat zou ik zelf weer investeren in de kranten, of in ieder geval een beetje.
Ik zeg: LINGO.
Ik zeg: Lingo kost geen drol, Schaep met de vijf poten, Spoorloos, Felderhof of Mooi weer de Leeuw wel. Kunnen zonder pijn zo naar SBS6
BNR moet niet los worden gezien van het FD. Het is een geïntegreerde ‘nieuws’ onderneming. FD kan aanzienlijke kosten besparen indien zij besluiten niet meer te drukken, maar content te leveren via een eReader. Berekeningen in de US wijzen uit dat vele tientallen procenten op de vaste productie- en distributiekosten kunnen worden bespaard. Dat vermindert de druk op de noodzakelijke advertentie inkomsten. Crossmediale benadering geldt dus ook in deze crisistijd.
@ Luuk
ik weet niet of je weleens naar spaanse, italiaanse, franse, belgische publieke omroep kijkt? Daar hebben ze dat gedaan of ooit gedaan..moet zeggen dat dat niet echt zijn vruchten heeft afgeworpen. Nederland heeft misschien wel de beste publieke omroep van Europa als je kijkt naar de innovatieve projecten van o.a. de NOS met de registratie van de Olympische Spelen..kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Daarmee inspireer je commerciele partijen en stimuleer je nieuwe programmamakers..Veel die nu bij commerciele partijen zitten zijn ooit bij publieke omroep begonnen dus het is ook nog eens een kweekvijver voor talent dat zich zonder commerciele doelstelling en/of druk kan ontwikkelen.
Een goede publieke omroep is voor een commerciele TV Radio partij ook nodig want dat zorgt voor dat mensen over het algemeen meer naar TV en Radio kijken en luisteren en dus meer potentiele kijkers en luisteraars voor Commerciele partijen..
Wat toch weer jammer is is de opmerking: “én haalt ook nog eens 200 miljoen euro binnen aan reclame.” Van iemand die ingevoerd is in de materie mag je verwachten dat hij weet dat al het advertentiegeld dat de Ster binnenhaalt er niets naar de Publieke Omroep gaat. Dat geld gaat regelrecht weer terug naar de overheid (ministerie van OCW) en kan niet worden besteed door de Publieke Omroep
@ paul,
jawel, ik was zelf ooit zulk jong PO-talent, dus heb me wel ingelezen/werkt op de materie. Het is moeilijk vast te stellen wat wijs is, bovendien willen wij – Nederland – kennelijk een Publieke Omroep. Tis immers een democatisch af te schaffen instituut. Neemt niet weg dat ik vind (n=1) dat 80, 90 procent van hetgeen de PO produceert geen enkele toegevoegde waarde heeft om ons burgers aan goede en aanvullende informatie te helpen. Vermaak kan me bij de PO sowieso gestolen worden. Mijn punt is dat de balans anders kan en PO zonder commercials ook goedkoper kan dan er nu naartoe wordt gesluisd.
On topic: wat kost de PO nu echt. Kan online nergens een goede bron vinden.
Mij ontgaat de functie van de publieke omroep volledig. Terecht dat Van Gessel dat ze ruim 200 miljoen wegzuigen uit de markt en vervolgens bijna een miljard krijgen om feest te vieren bij de Olympische Spelen. De NOS rukt daar ongegeneerd uit en smijt met miljoenen waar zelfs de Britten en de Amerikaanse omroepen bijna bij verbleken. En de BBC weet tenminste wat kwaliteit is. Wat is nu de toegevoegde waarde van een talkshow aan de andere kant van de wereld live uit te zenden. Of die kermis rondom de Tour waar de BNers een vorkje prikken bij de heer Smeets. Lekker wijntje Mart. Vooral die locaties zijn waar hij zit is walgelijk, terwijl de heren journalisten niet konden ontdekken dat het peleton zichzelf dood slikt aan doping. “Het kost wat, maar je hebt wel wat….”. JA DAG!
Uiteindelijk blijft de publieke omroep een soort staatsherhaut, wie betaalt bepaalt. Is dat geen betaalde content, ofwel non-spot advertentie waar BNR mee moet experimenteren? Het is een democratische goed, maar van mij mag de stekker eruit, liever vandaag dan morgen.
Wat verschrikkelijk makkelijk om een ander de schuld te geven van je eigen falen zeg. BNR maakt blijkbaar zulke waardeloze radio dat niemand ernaar wil luisteren en de adverteerders weglopen. En dan is dat dus de schuld van de NPO? Volgens mij bestond de NPO al toen BNR begon en is er in die tijd niet veel positiefs gebeurt waardoor de NPO nu ineens een stevigere positie heeft. Er is zelfs in gesneden en geschoven, dus dit is echt een broodje aap verhaal.
We hebben in Nederland qua inwoners aantal het meeste aantal gratis TV stations ter beschikking van europa, misschien wel van de wereld. Vind de verdeling zo prima, een commerciele zender meer of minder zal ik geen traantje om laten.
Bijna helemaal mee eens. De ‘waarheid’ ligt nu wel erg ver uit het midden.
Van Gessel heeft gelijk. Dat het geld niet direct naar de PO gaat neemt niet weg dat ze wel 200 miljoen van de taart afsnoepen. Waarom moet je de rest pesten als je al 700 miljoen (of meer) hebt. Stel de andere ook instaat om kwaliteit te maken en te concurreren. En waarom moeten er magazines zoals Kassa en Maria komen van de PO?
De PO maakt een boel mooie programma’s die bij de commerciëlen niet gemaakt zouden worden. Vooral zo houden. Maar de helft kan zo over. Winst voor de belastingbetaler en uitgevers.
Zijn er ergens gegevens over de impact op het electoraat als een partij het publieke bestel wil aanpakken? Ik kan me niet voorstellen dat dit zo’n heikel punt is als bijvoorbeeld de hypotheekrente-aftrek voor veel kiezers.
RTL, BNR en een paar dagbladen die hebben een slecht jaar achter de rug qua content en advertising…
daarintegen o.a. SBS, Q-music hebben een goed jaar achter de rug (zelfde markt) en dus hoor je die niet?
@Lisa
Powned zou een mooie aanvulling voor het Ster netwerk zijn voor Adverteerders in doelgroep mannen 20+…moeten in de laatste maand nog wel even gas geven om de laatste leden binnen te halen…maar gaat wel lukken.
Het maakt mij allemaal niets uit, zoalg Mart Smeets maar van de buis wordt gehaald. Dat is pas zonde van onze belasting centen!
je moet niet zo zeuren als bnr nieuws radio jullie willen zo nodig commercieel en als de reklamen inkomsten tegenvallen dan gaan we lopen mierenneuken over de publieke omroep en jullie zeggen wij willen een reklamen vrije publieke omroep dan wil ik reklamen vrije radio gewoon niet zeuren had je lekker in het publieke omroep bestel motten gaan zitten en dat willen jullie niet en als ik zo nodig dat nieuws van bedrijven wil horen ga ik wel radio 1 luisteren heb je namelijk niet irrietante radio reklamen om het half uur maar alleen voor het nieuws reklamen en na het nieuws reklamen en als je dat nou gewoon invoert dan gaat het weer goed met jullie maar dat wil je niet dus gaat snel de stekker eruit want nederland is reklamenmoe
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!