SlideshareReview (23): Hoek innovatiestraat, linksaf
Hoewel er uitermate goede technische presentaties bestaan waarmee iemand een grote hoeveelheid informatie uitdraagt aan een groep, vind ik presentaties vooral geschikt om anderen te overtuigen, te enthousiasmeren, te inspireren. (Feitelijke informatie kun je immers veel eenvoudiger en efficienter verspreiden door middel van – gedrukte – teksten.)
De presentatie Innovation Shift van Denise Caron is duidelijk bedoeld om te inspireren. Mooie beelden, weinig tekst en inspirerende quotes.
Een goede presentatie ondersteunt de overtuiging van de spreker of spreekster. Niet voor niets leert iedereen de 7-regel bij het maken van presentaties: maximaal 7 regels tekst, maximaal 7 woorden per regel. Sheets met veel tekst halen de aaandacht teveel af van de spreker. Zelf werk ik om dezelfde reden nooit met hand-outs. Dat geblader leidt alleen maar af.
De presentatie van Caron draait om een aantal mind-shifts die volgens Caron nodig zijn om te komen tot een innovation-shift:
- Freedom
- Creativity
- Curiosity
- Wonder
- Interest
Het eeuwenoude citaat van Machiavelli vormt eigenlijk de basis van de presentatie:
“He who innovates will have for his enemies all those who are well off under the existing order of things, and only lukewarm supporters in those who might be better off under the new.”
Om deze patstelling te doorbreken is een een andere manier van denken vereist. Niet alleen bij de echte innovator, maar vooral ook bij zijn/haar omgeving en bij het managment van een organisatie.
Je uiteindelijke gedrag is volgens Caron namelijk een resultante van de persoon en de omgeving:
Behavior is a function of the Person and his or her Environment
Caron vindt dat het tijd wordt om de toegankelijkheid van informatie beter te regelen. Als we doorgaan op de huidige weg zal in de toekomst er niet zozeer sprake zijn van machtsverschillen door geld of wapens, maar machtsverschillen door toegang tot informatie.
Voor een innovation-shift is tevens nodig dat we anders gaan managen (un-managing), dat we leren om echt flexibeler met wijzigende omstandigheden om te gaan (adhocracy), dat we meer mensen motiveren om eens anders tegen bestaande zaken aan te kijken en dat we leren los te laten. Dit alles als taak/opdracht voor “leiders”:
“A good innovation leader creates an environment where . . sacred traditions can be challenged and addressed”. (Elaine Dundon)
Dus de volgende keer dat je op een kruispunt staat: doe eens gek, ga naar links!
Een weinig inspirerende presentatie van Denise Caron als ik zo vrij mag zijn (althans de slides, het bijbehorende verhaal is wellicht grensverleggend en brilljant). Opleuken met van internet geplukte dierenfoto’s (met een hoge aaibaarheidsfactor) die net niet bij de tekst passen, helpt haar ook niet. Het meest storende – en dit geldt voor veel marketing en salespresentaties – is het uit zijn verband rukken van citaten en deze gebruiken ter ondersteuning van je eigen verhaal, terwijl de context beduidend anders is. Alsof de spreker de autoriteit van anderen nodig heeft om de eigen presentatie overtuigender te maken.
Als je een sterk verhaal hebt kun je zonder de woorden en foto’s van anderen. Vooral als je verhaal echt vernieuwend is. Dan focus je op onontgonnen gebied ipv herkauwen wat ander eerder (en vaak beter) deden.
@Justin: vind het eigenlijk een hele mooie presentatie (dat uiteraard valt of staat met de bijbehorende toelichting). Wat vind jij een voorbeeld van een goede presentatie?
@ Wichert
Het idee vind ik leuk, dus een korte (?) en duidelijke presentatie, met veel plaatjes. Ik denk dat je opmerking dat een presentatie vooral bedoelt is om te inspireren ook klopt.
Aan de andere kant, en dat ligt natuurlijk aan het erbij vertelde verhaal, mis ik persoonlijk enige structuur in de presentatie, en kan ik me ook vinden in de kritiek op de vaak herhaalde en bekende quote’s over innovatie. Waarom zou de presentatie zelf niet wat meer richting geven en een concrete aanzet om iets te doen. Dan zou hij overtuigend zijn.
In ieder geval een presentatie die tot commentaar leidt 😉
In sommige van de opmerkingen kan ik mij wel vinden.
Ja natuurlijk zou het mooi zijn als iemand echt onontgonnen gebied bloot legt met een vlijmscherpe, alles duidende presentatie. Maar wellicht is dat wat erg veel gevraagd. Ik vrees dat dan alleen nog maar een zeer klein aantal presentaties overblijft.
Weinig structuur vind ik persoonlijk niet zo’n heel groot probleem. Ik denk dat gewone ‘platte’ tekst al dan niet aangevuld met een enkel plaatje, veel geschikter is om een gestructureerd betoog af te steken. 99% van innovatie zit ‘m in gewoon eens ophouden te praten, vergaderen en marktonderzoek (laten) doen, en eens gewoon aan de slag gaan. Daarvoor zijn inspirerende presentaties belangrijk. En inspiratie breng je over door je spreekstijl, je houding voor de groep, bij voorkeur wat humor, en aansprekende plaatjes.
Zo zie ik ook het gebruik van quotes: niet om authoriteit van een ander te lenen, maar vooral als auditief plaatje (mmm, ik heb wel eens een sterkere metafoor gebruikt): sommige toehoorders zijn nu eenmaal ontvankelijker voor tekstuele boodschappen dan voor plaatjes.
@Justin: ik begrijp je kritiekpunten, maar ik vind je voorbeelden niet echt overtuigend. De water-presentatie is een fraai voorbeeld van het overbrengen van een heleboel informatie om een enkel punt duidelijk te maken. M.i. ernstige overkill (hoewel ik ‘m zeer strak en fraai vind vorm gegeven).
De social media presentatie vind ik vooral een droge opsomming van percentages. Erg afstandelijk.
Ik ga weer op zoek naar presentaties om te reviewen (over twee weken weer op deze plek).
En mocht je nog tips hebben: graag!
Wichert van Engelen
Het valt me op dat presentaties waarvan de vormgeving goed voor elkaar is en waarin wat generieke quotes in terugkomen die voor meerdere uitleg vatbaar zijn makkelijk de handen op elkaar krijgen. Ik ben het wel eens met Justin wat dat betreft.
In mijn ogen zijn slides altijd slechts een ondersteunende factor in het verhaal wat de spreker wil vertellen. In die zin zijn deze slideshare reviews lastig juist omdat de factor spreker hieruit is gehaald. Wat nou de echte boodschap is die de maker wilde overbrengen zie je niet terug in een aantal slides met mooie foto’s en wat woorden, waarvan de context niet altijd duidelijk is.
Ik zou het een stuk interessanter als eens in de twee weken een filmpje van een presentatie van een inspirerende spreker hier zou worden gereviewd. Wellicht iets voor de toekomst?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!