Brands & Games Summit 2009 presenteert: David Edery (VS)

28 januari 2009, 10:56

{title}Minder dan een jaar na de eerste editie kondigen het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland en stichting NLGD een nieuwe Brands and Games Summit aan op dinsdag 10 maart 2009 te Utrecht. Newzoo.com assisteert weer met de opzet en inhoud. Ook dit jaar worden adverteerders aan het woord gelaten en vindt er speed dating plaats tussen merken en gamebedrijven. Dit jaar is het gelukt de eerste keus keynote van vorig jaar uit de VS naar Nederland te halen: David Edery van Xbox/Microsoft en auteur van het recent verschenen boek “Changing the Game: How Video Games Are Transforming the Future of Business”.

David Edery is wereldwijd verantwoordelijk voor het portfolio aan games aangeboden via Xbox Live Arcade, een kanaal dat ook openstaat voor distributie van advergames. Op persoonlijke titel heeft hij zijn boek recentelijk uitgebracht dat niet alleen ingaat op de kansen voor merken binnen de wijde wereld van games maar ook de impact die games nu en in de toekomst hebben op commerciële organisaties en de samenleving als geheel.

Al eerder publiceerde IBM een boeiende whitepaper getiteld “Virtual Worlds, Real Leaders” (pdf) met als conclusie dat de competenties nu door de jeugd ontwikkeld in game-omgevingen erg goed aansluiten bij de competenties door het bedrijfsleven gevraagd. Projectmatig werken, teams samenstellen, taken verdelen, communiceren over meerdere kanalen, doelgericht werken zijn allemaal aspecten van het spelen van multiplayer games zoals World of Warcraft. Niet gek dus dat games nu ook al wervings- en educatief instrument worden ingezet. Een financiële instelling in Nederland gebruikt op dit moment zelfs een game omgeving om een efficiënte interne verhuizing te faciliteren.

Naast de keynote spekers kent het event drie parallelle tracks met cases gepresenteerd door gamebedrijven samen met hun adverteerder. Dit jaar zijn de tracks opgesplitst in de drie niveaus waarop games ingezet kunnen worden die het meest relevant zijn voor adverteerders:

  • De marketingstrategie, bv wat betreft terugkerend thema of keuze van gamers als belangrijke doelgroep;
  • Het creatieve campagneconcept, bv de inzet van een custom branded game of het gebruiken van een bekend gamemerk;
  • De mediamix, bv door campagnematig aanwezig te zijn in een populaire game of te adverteren rondom games.

Vanuit het IAB zal de Taskforce Game Advertising op het event een richtlijn presenteren om de inzet van game advertising en advergames te evalueren en te waarderen in harde euro’s. Deze methodiek wordt de komende week getoetst aan de markt. Definitieve programma van de Brands and Games Summit wordt op 10 februari verwacht.

Categorie
Tags

3 Reacties

    stephenfarrelly

    In-Game advertising wordt ook steeds meer en meer toegepast in de gaming industrie. EA is hier al een tijdje mee bezig. Vooral in SKATE, een spel dat op de PS3 en Xbox360 is verschenen komen vele reclame uitingen naar voren toe.

    Ook in een racespel genaamd Burnout wordt er goed geadverteerd. Er komt zelfs een billboard voor die goed aansloot op de presidentsverkiezingen. Je zag namelijk een foto van Obama met “Vote for me”.

    Het begin is er dus al, alleen nu is de vraag wat voor impact het heeft op gamers en wat de meet mogelijkheden zijn (i.v.m. R.O.I.).

    Wel kunnen de advertenties goed aansluiten op hun doelgroep mits ze adverteren in de juiste spellen.

    Tevens zullen ook inderdaad meer bedrijven zich gaan bezig houden met soort van Viral Marketing spellen (Advergames). Google houdt zich hier ook al mee bezig via Adsense.

    Combinatie van adverteren en games is zeker iets wat ik in de toekomst wil blijven volgen, maar wat de uitkomst zal zijn? Ik ben heel benieuwd naar hoe de technologie zich in de toekomst gaat vorderen.


    28 januari 2009 om 12:52
    Peter Warman

    Hi Stephen,

    Eens met jouw opsomming. Een van de grootste drempels op dit moment is dat iedereen die aan games en adverteerders denkt meteen de hoek van in-game advertising induikt. Dit is 1 van de opties. Adverteerders kunnen ook met acties op hun verpakking aanhaken bij grote game releases en marketingbudgetten samen laten smelten. Zie de samenwerking van GoFast! Energy drink met Gears of War 2 of Vodafone met zn Gaming pack in samenwerking met EA. Daarnaast is het sponsoren van game events ook onderbelicht. Nog eentje: games zijn duur, zowel de DS titels voor kids en vrouwen als de grote Xbox 360 en Playstaytion titels gericht op jongens. Biedt eenvoudigweg voordeel in combinatie met jouw product en het product vliegt de winkel uit. Evt. een (online) retailpartner erbij en klaar is klara. Postbank biedt games voor rentepunten. Ik weet de cijfers maar mag niks zeggen. Het is indrukwekkend. Allemaal bekende formules voor films en muziekartiesten. Wie grijpt deze kansen met games? Ik help graag.


    28 januari 2009 om 13:02
    stephenfarrelly

    Hoi Peter,

    Daar heb je helemaal gelijk in. Zo zijn er nog meer mogelijkheden en hopelijk zullen dan steeds meer en meer bedrijven daarvoor openstaan. Sommige bedrijven zullen de koppeling lastig kunnen maken tussen hun en een bedrijf of ontwikkelaar in de gaming industrie, maar met een beetje creatief denken komen ze een eind op weg.

    Een goed punt is zeker de grote game events, zoals E3 (alhoewel deze niet meer is zoals het was) en de Tokyo Game Show. Hier kunnen ook leuke dingen gedaan worden.

    De gaming industrie gaat sowieso de goede kant op de laatste tijd en er zit zeker een groei in, vooral met de dashboards die ze tegenwoordig gebruiken en het integreren van internet en zelf IP-TV.


    28 januari 2009 om 13:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!