Vision 2009: Online Marketing (Universiteit van Tilburg)
Op donderdag 5 februari 2009 zal het marketingevenement ‘Vision 2009: Online Marketing’ plaatsvinden op de Universiteit van Tilburg. Een mooie dag vol lezingen, workshops (o.a. Joost de Valk, Jeroen van Glabbeek, Menno van Doorn en Egbert Jan van Bel) en netwerkmogelijkheden rondom het thema online marketing. Één van de hoofdlezingen zal worden verzorgd door Wilfried Gradus, de manager Marketing en Sales van Alice.
Het ochtendprogramma van Vision 2009 zal verder bestaan uit een lezing van Pim van der Feltz (Country Manager Google Nederland) over de trends en ontwikkelingen voor de toekomst en een theoretische lezing door een online marketing docent van de Universiteit van Tilburg. Tijdens het middagprogramma zullen sprekers van vooraanstaande bedrijven, zoals Transavia, TNT en SNS Bank, parallellezingen en workshops verzorgen. Als knallende afsluiter zal Jeroen Mol een presentatie geven over de nieuwste trend op het gebied van online marketing; augmented reality.
E-marketing met Alice
Alice heeft voor 2009 een sterke focus op de online marketing & communicatie activiteiten gelegd. De online activiteiten van Alice bestaan onder andere uit de website, Search Engine Marketing, Affiliate Marketing en de inzet van sociale media. Een van de onderwerpen die Alice zal belichten gaat over de inzet van e-marketing tools. Denk hierbij aan e-mailing programma’s, webstatistieken en terugbelfunctionaliteiten. Dit wil men als bedrijf zoveel mogelijk in eigen beheer doen, want uitbesteden kan afhankelijkheid veroorzaken. Toch is uit ervaring gebleken dat met de juiste partners en juiste tools meer efficiëntie te behalen is.
Tevens kan e-marketing sneller en professioneler worden uitgevoerd en daarbij kan volledig de controle behouden worden. De realisatie van een nieuwe online strategie heeft voor Alice de volgende learnings opgeleverd:
Betrek alle afdelingen en alle stakeholders
Start de activiteiten altijd met een heldere (kwantitatieve- en kwalitatieve doelstellingen, planning & deadlines)en gezamenlijk gedragen roadmap; zo weet iedereen wat er verwacht wordt en waarom de activiteiten worden uitgevoerd.
E-commerce is geen poldermodel.
Een website raakt, afhankelijk van de doelstellingen en type bedrijf, veel mensen en afdelingen binnen en buiten het bedrijf. Succevolle e-commerce ontstaat door alle verschillende belangen logisch samen te voegen. Dit veroorzaakte, zeker in het begin, veel overleg. Bedenk van te voren goed wat de doelstellingen van de site zijn en handel daar consistent naar. Stem daar ook de besluitvorming op af. De projectleider kan dan gedurende het gehele traject beter in de lead zijn.
Minder clicks, meer rendement.
Door de order efficiency en order systematiek te optimaliseren is een order sneller afgerond. Van 10 clicks naar 4 clicks is een enorm verschil in een online bestelproces. Daarnaast halen we ook meer netto activaties uit de website door betere controle en minder vervuiling.