Nederlanders besteden een vijfde deel vrije tijd online

23 december 2008, 15:05

Nederlanders besteden een vijfde deel vrije tijd onlineNederlanders hebben met 6,3 uur vrije tijd op een doordeweekse dag meer tijd voor zichzelf dan de gemiddelde internettende wereldburger die 5,8 uur vtije tijd heeft. Een vijfde deel (19%) van deze tijd brengen ze door op internet. Dat is een aanzienlijk deel, maar vergeleken met de rest van de wereld valt dat nog mee. Het minste vrije tijd hebben de inwoners van Zuid-Korea (4,6 uur), maar zij brengen wel een veel hoger percentage van die tijd door op internet (40%). Chinezen spannen qua gespendeerde tijd op internet de kroon met 45 procent van hun vrije tijd. Alleen de Scandinavische landen hebben meer vrije tijd en minder internettijd dan de inwoners van ons land. Dit blijkt uit het wereldwijde onderzoek Digital World, Digital Life (pdf), door TNS uitgevoerd in zestien landen wereldwijd onder de online populatie (via: AD.nl).

Nederlanders blijven nog steeds die nuchtere mensen die meer dan mensen in andere landen vooral functioneel internetten. Socializen, daar hebben we andere – nu nog vaak betere – alternatieven voor; we bellen of gaan bij onze vrienden langs. Ook voor entertainment is de Nederlander minder op internet te vinden dan anderen. Opvallend is bijvoorbeeld dat Nederlanders in verhouding heel weinig online videoclips bekijken (32%). Terwijl 66 procent van de Zweden en 63 procent van de Noren dit af en toe doen. Gemiddeld genomen bekijkt 51 procent van de inwoners van onderzochte landen videoclips online. Voor audioclips geldt min of meer hetzelfde: 26 procent van de Nederlanders luistert af en toe naar muziek of andere online audiofragmenten. Daarmee luisteren Nederlanders het minst naar audioclips. Het gemiddelde is 44 procent. Zuid-Koreanen luisteren het meest naar audioclips (65%), gevolgd door Spanjaarden (56%) en Zweden (54%).

De helft van de Nederlanders heeft recent het internet afgestruind om zich te verdiepen in een bepaald product of dienst. Gemiddeld is dit 64 procent. Duitsers en Zuid-Koreanen doen het meeste research voordat ze over gaan tot aanschaf (79% en 75%).

Een interessant detail is dat Nederlanders het minst vaak een kijkje nemen op adult only sites (9%). Gemiddeld is dat achttien procent. Duitsers bezoeken dit type site het vaakst: 26 procent van hen heeft de laatste maand een bezoekje gebracht aan een site die niet voor de kleintjes is. Echt doorgewinterde online daters zijn we even min. Met vier procent daten we in Nederland het minst, een gedeelde laatste plaats met de Amerikanen en de Japanners. Gemiddeld wordt er door negen procent gebruik gemaakt van datingsites. Zuid-Koreanen daten het meest online, 14 procent.

Acht op de tien online Nederlanders (81%) hebben de afgelopen maanden hun rekeningen online betaald. Gemiddeld is dit 58 procent. Een kwart van de Nederlanders (26%) heeft online goederen of diensten verkocht via het internet. Dat is meer dan het gemiddelde van 21 procent. Tot slot adverteren we meer dan anderen online: twintig procent tegenover de totale elf procent.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    JaapBloem

    Deze percentage-geilheid bevestigt alleen maar de onnadenkendheid in onze contreien. Absolute minuten zijn natuurlijk veel belangrijker. Maar ja, procenten hebben kennelijk iets verhevens ofzo. Marco, kan hier via de HAN iets aan worden gedaan? Verplichte naschoolse bijles bijvoorbeeld . . .


    26 december 2008 om 14:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!