Marketing 3: Sander Dullaart (Favela Fabric) vs Andrew Keen (The Cult Of The Amateur)

Marketing 3: Sander Dullaart (Favela Fabric) vs Andrew Keen (The Cult Of The Amateur)

{title}

Het eerste programma-onderdeel op Marketing 3 (vandaag in MediaPlaza, Jaarbeurs Utrecht): een clash tussen Andrew Keen en Sander Dullaart. De een heeft het niet zo op de amateur op internet. De ander heeft er met Favela Fabric zijn werk van gemaakt om te luisteren naar klanten en daarmee productinnovaties te ontwikkelen.

Andrew Keen is een lomperik, die zich weinig gelegen laat aan heilige huisjes en al helemaal niet bang is om zichzelf impopulair te maken. Dat betekent dus: sensatie. Hieronder een quik & dirty verslag van de clash.

‘Ik heb moeite met het onderscheid maken tussen experts en amateurs.’ Uiteraard gaat Sander Dulaart in het eerste kwartier dat hem gegeven is, verdedigen, dat ‘gewone mensen’ op internet in grote getallen een krachtige stem kunnen hebben en wel degelijk zinnige dingen kunnen zeggen. ‘Who’s the amateur?’ vraagt Dullaart zich af. De productmanager van Philips, die niet weet hoe zijn apparaten werken, of zijn klanten, die zijn producten niet snappen? Interessante overwegingen.

Faciliteren van dialoog
Dullaart heeft met Favela Fabric (en in het verleden bij Endemol en Talpa) gemerkt, dat de creativiteit die bij bedrijven vandaan komt, niet bijster interessant is. Als je gewone mensen bij elkaar stopt, en combineert met mensen uit de industrie en experts, dan komt daar meestal iets moois uit. Dus: het faciliteren van dialoog tussen klanten en productontwikkelaars (KLM Bluelab is de meest succesvolle case bij Favela Fabric, MvdB). Bedrijven hebben de afgelopen decennia lopen liegen tegen consumenten. Dus is wat Dullaart doet, vindt hij zelf, best ingewikkeld. Want als je nu als bedrijf vrienden wilt zijn met consumenten, dan is er een grote afstand.

Genoeg is genoeg
Dan is Andrew Keen het zat: de antichrist van Sillicon Valley springt het podium op en wacht niet tot Dullaart is uitgesproken. Keen: ‘Jullie moeten blij zijn dat “this guy” jullie geen businesscards heeft lopen geven.’ Ik, zegt Keen, ben de antichrist van Sillicon Valley. Wie zijn jullie? Wie is hier. Wat willen jullie horen? Keen maakt het interactief, en maakt het daarmee voor zichzelf gemakkelijk. En Keen beledigt graag. ‘I thought you Dutch guys would be more forthcoming.’ Wie zit er hier in marketing, wil Keen weten. En wie gelooft deze ‘crap’ van “this guy”, doelend op Sander Dullaart.

Luisteren naar klanten
Keen begint met fulmineren. ‘Jullie zijn de losers? Jullie zijn niet de experts? Met twintig jaar ervaring in het pitchen van producten en ontwikkeling? En dan komt er iemand, die zegt dat júllie de losers zijn en de consumenten de losers. Dat jullie aan het overpromoten zijn. Jullie moeten eerlijk zijn, zegt hij, terwijl hij zelf oneerlijk is en zijn bedrijf wil promoten.’

Internet is zeker niet de oorzaak van de cult van democratization, zegt Keen, maar de consequentie. Keen herhaalt zijn boek. ‘In marketing is een fundamentele desillusie. Het idee van egalitarisme. Dat is een fout. Je kunt niet buigen voor je klanten. Je moet geen cultus van je klant creëren. Je klant heeft je hulp nodig. Je klant weet niets. Je klant is de stumper, die moet verleid worden. Stop niet met advertising en met seksuitingen in je reclames. Want dat verkoopt, en dat is het principe van marketing. Veel geld uitgeven aan branding en in advertising. Dat verkoopt namelijk producten, Jullie weten hoe je dat moet doen. Jullie kunnen dat.’

Maar wat is nu het gevaar hiervan? Keen: ‘De radicalen hebben de middle man eruit gehaald. Jullie zijn die middle man, die tussen de consument en het product staat. Jullie moeten arrogant zijn, en niet nederig. Als jullie ’s ochtends wakker worden, pak dan deze les om een betere marketeer te worden. De consument is ignorant. Jullie moeten je dominantie over de consument blijven hanteren. Dat is geen moral issue. Dit is geen filosofie. Dat is geen abstract gegeven. Jullie moeten je baan behouden. Iedereen wordt “toast”. De media, de muziekindustrie. Het idee dat een gewoon iemand iets beter kan dan de professional, is idioot.’

De iPhone
‘Wat denkt Keen van de iPhone?’ wil Dullaart van Keen weten. ‘Ik denk dat Apple het perfecte voorbeeld is van mijn punt,’ zegt Keen. In Sillicon Valley zijn Google en Apple de meest machtige bedrijven. ‘Apple is het meest fascistoïde bedrijf ter wereld,’ meent Keen.

Want, denkt Andrew Keen, Steve Jobs zit niet in een of andere kamer aan allemaal losers te vragen wat ze willen. Steve Jobs heeft gewoon bedacht wat mensen willen. Een witte muziekspeler. ‘That’s what a great marketer does.’ Dullaart gaat in de tegenaanval. ‘De iPods shuffle werd ontwikkeld door een community.’

Ben van den Burg (zat naast me, is van WebAds) vindt: ‘Je moet een verschil maken tussen technologie en producten. Want: over sommige ‘hoogtechnische’ producten kun je als consument niet meebeslissen. Dat is te ingewikkeld.’

Muziekbusiness
Keen noemt het voorbeeld van In Rainbows van Radiohead. Zestig procent betaalde niets. Veertig procent betaalde ‘something’. En alle tussenstations, die normaal geld verdienen met een cd, werden overgeslagen. Keen gaat hier de mist in: de gemiddelde prijs van een cd was 8 dollar, en na het succes online werd de cd alsnog verkocht via de standaard verkoopkanalen.

Nou ja, iedereen kent de denkbeelden van Andrew Keen, en velen zullen ook wel weten wat Dullaart met Favela Fabric doet. Ik zag geen video-apparatuur, maar ik neem aan dat die nog wel ergens beschikbaar komt.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Foto is van Ben van der Burg van WebAds. Top-apparaat, zo'n iPhone! ;-)

    geplaatst op
  • Er moet mij toch even van het hart dat ik het super vindt dat er bijna nog tijdens deze 'clash' al een verslag staat op deze site. DAT is wat mij betreft nu het ultieme web2.0.
    Snel, interactief!

    Ik zat vorige week bij het VRM event en daar werd zelfs tijdens de presentatie met de mobiel video opgenomen, meteen online gestreamd, zodat anderen in de zaal op hun laptopje met wifi het ook nog eens online op hun scherm konden meekijken. En natuurlijk de mensen die niet in de zaal zaten, ook.
    Het was een van de weinige events waar ik dat zo wijdverspreid heb gezien. De meeste congressen hebben niet eens wifi... want stel je voor dat je op je laptopje zit te kijken en je aandacht daarmee afgeleid wordt van de spreker die voor je neus staat...! (waar is die bang voor ...?)
    Wellicht hier niet de plek voor deze discussie, maar toch...

    geplaatst op
  • @Gitta: Er ligt hier wel Wifi, maar dat staat niet open? Of mijn laptop doet niet leuk mee, dat zou ook goed kunnen. Verder dank voor je compliment!

    Marjolijn Kamphuis van DC is ook snel. Maar lekker niet sneller (11.33) dan ik. Check haar verhaal hier: 'M3: Andrew Keen wil verandering'

    geplaatst op
  • Tja omdat de evangelisten zo extreem optimistisch en amper kritisch zijn, creëer je automatisch ruimte voor zo'n type als Keen. Maar inhoudelijk is Keen echt flinterdun en stelt het eigenlijk niks voor. Nuance verkoopt niet genoeg, dus die moeten we zelf maar aanbrengen.

    geplaatst op
  • @matthijs: erg sterk en snel idd... misschien leuk om vaker spontaan mensen direct naast jou te vragen om input voor jouw post zoals met Ben nu. Leuk!

    @gitta: ik raad je aan om dan ook eens naar Mobile Monday Amsterdam te komen.... daar wordt LIVE streamen als sinds 2007 veelvuldig via Kyte.tv en QIK toegepast.

    De toekomst is delen, interactief, open en LIVE. Op naar de Metaverse en dan Multiverse.

    geplaatst op
  • Top verslag Matthijs, complimenten!

    geplaatst op
  • @Yuri; dat is ook zeker mijn plan, maar je moet zoveel keuzes maken... ik zal me bekeren ;-).

    En ik geloof ook best dat er met name bloggers zijn die dit al veelvuldig doen, maar ik zie zo verdraaid weinig marketeers en communicatoren! Terwijl het uit oogpunt van hun vak (en het mijne :-) ) wel zaak is dat ze zich hierin übersnel verdiepen en vooral meedoen, weten waar het over gaat.
    Ennieweej... misschien kan ik daar dan mijn toegevoegde waarde op bieden bij opdrachtgevers :-)))))))

    geplaatst op
  • Inderdaad een leuk verslag en megasnel Matthijs! Alleen waar blijft de rest nu? Wij hebben Philips en Neil Boorman inmiddels ook al weer een uurtje of wat online staan: http://www.dutchcowgirls.nl/

    Wel volhouden hè. ;)

    geplaatst op
  • Geen video-apparatuur? Zondezondezonde.

    geplaatst op
  • @Marjolijn: Ik was na de lunch al weg, helaas. Goed dat jij lekker door hebt geknald ;-).

    @Henk-Jan: Ja, schande. Waar was jij (hint naar de organisatie!!)?

    geplaatst op
  • @Matthijs: smoesjes! Ik was na de lunch ook weg maar niet voordat er nog twee posts live stonden. ;) En nu trouwens weer 2, @mrije is lekker bezig! http://www.dutchcowgirls.nl/

    geplaatst op
  • @Marjolijn: Tja, altijd lastige afweging. Kies je voor kwantiteit, of voor kwaliteit ;-) En nu stoppen met linkdumpen, anders krijg je een ip-ban van Marco... Muhahaha

    geplaatst op
  • Ik denk dat Keen z'n verhaal nu wel duidelijk is. Hij is al meermalen in ons land geweest en heeft dus steeds precies hetzelfde verhaal gehouden. Wanneer vertelt deze man eens iets nieuws?

    geplaatst op
  • Mooi onderwerp. Incrementele verbeteringen aan diensten en producten zijn zeer goed (en beter) te bedenken door eindgebruikers. Wat dat betreft zit Dullaart goed.

    Radicale(re) veranderingen vereisen vaak meer kennis van achterliggende technologieën en bedrijfsprocessen. Hier komt de expert vaak met betere resultaten.

    Hier kan nog een heel verhaal onder maar de rol van de marketeer blijft om te luisteren naar de consument en het creeëren van meerwaarde voor die consument op het product of de dienst door de beleving daarvan te verbeteren; of het nu gaat om een manifeste of een nooit eerder gevoelde latente behoefte.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.