68% tegen 32%, dat is de stand morgenochtend van de Amerikaanse verkiezingen. Nou ja, volgens een eigen gemaakte peiling dan, gemaakt op basis van allerlei resultaten binnen sociale netwerken, buzz en het aantal views van video’s in YouTube. Vanaf vanavond 12 uur is bij onder andere Amerika Kiest te volgen wie de volgende Amerikaanse president wordt. Wat denk jij dat de uitslag wordt? Geef jouw peiling en win een Meisjesdoos van het Meisje van de Slijterij vol met wereldwijnen. Insturen kan tot 0.00 vanavond, daarna kun je helaas niet meer meedoen met de actie.

Op basis van een groot aantal bronnen is een inschatting gemaakt van het verschil tussen Obama en McCain. Er is uitgegaan van een totale ‘populatie’ binnen de diverse bronnen en daarvan is het verschil gemeten tussen beide kandidaten.
Overduidelijk komt Obama als winnaar uit de bus, met 68% tegen 32%. Nemen we Flickr niet mee, een medium dat McCain nog niet kent, dan wordt het 65 tegen 35. Na een analyse van de interactieve campagnemiddelen tijdens deze verkiezingen, is het de vraag of deze een voorspelling kunnen geven van de uitslag. Dat lijkt het niet. In platforms als Twitter komt duidelijk een grote voorkeur voor Obama naar voren, en ook het aantal vrienden op Facebook is bij Obama vele malen groter. Als we een aantal van deze meetbare variabelen bij elkaar nemen, komt er een behoorlijk verschil naar boven tussen beide kandidaten. Zo heftig zal zich dit echter niet gaan vertalen in de uitslag. Aangezien veel van deze middelen met name een jongere, progessieve groep bereikt, is het niet zo gek dat Obama hier beter uitkomt. Daarbij is het verschil in het geld dat beide kandidaten hebben voor hun campagne behoorlijk groot. Obama heeft dus gewoonweg een groter budget en een zeer groot team achter zich. Daardoor heeft Obama dus wél een geüpdate blog op MySpace in tegenstelling tot McCain en het grootste aantal vriendjes op Twitter.
Peilingtools en sites
De bovenstaande peiling mogen we meteen weer vergeten; die is allerminst representatief. Er is echter wel een groot aantal platforms en onderzoeksbureaus dat een goed inzicht geeft in de peilingen van de verkiezingen. Het valt met name op dat dat tegenwoordig met de prachtigste tools en gadgets wordt gedaan. Data wordt enorm ‘gebeautificeerd’. Niks geen lange lijsten met percentages, maar een overzichtelijke widget met een kaartje met veel schuifjes, buttons en kleurtjes.
Op The Huffington Post is een overzicht van een aantal elections widgets.
Op dit moment zet 94% bij Betfair (zie visual hieronder) zijn geld op Obama. Zie hier de live statistieken. Ook kun je bij CNN je schatting maken door op alle staten te klikken op Obama of McCain.


De infographic bij de Volkskrant vind ik ook erg mooi. Vooral leuk om te zien hoe Amerika eruit ziet als je het bekijkt naar het aantal kiesmannen. Waar Amerika in gewone stand nog best behoorlijk McCain rood kleurt, geeft het op basis van kiesmannen een heel ander beeld.

Ook de NOS heeft een fijn overzicht met alle resultaten. Leuk ook om te zien hoe het eerdere jaren uitpakte. Subtiel is de inzoom op de verschillende staten wat het net iets interactiever maakt.
Op Pollster kun je een widget maken met de resultaten per staat.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met een mooi overzicht van diverse peilingen, er is gewoonweg te veel. In elk geval worden de 153 miljoen Amerikanen die zich hebben geregistreerd (73,5% van de kiesgerechtigden, een nieuw record) aan alle kanten aangespoord om te gaan stemmen. En heb je gestemd, dan moet je dat vooral laten weten, zoals bijvoorbeeld bij Tweet the Vote of via zoveel andere manieren die er zijn.
Win een Meisjesdoos!
Geef jouw peiling en win een Meisjesdoos van het Meisje van de Slijterij vol met wereldwijnen. Insturen kan tot 0.00 vanavond door te reageren op deze post. Na 0.00 kun je helaas niet meer meedoen met de actie. Je schatting moet op 1 cijfer achter de komma worden ingestuurd. Kortom: de schatting die ik hier gaf was 68,0 tegen 32,0. Stuur nu en win! De winnaar wordt via de site bekend gemaakt. Als je gegevens dan niet bekend zijn, vragen we je via die weg in te sturen. Handiger is natuurlijk om je even te registeren!
Voor wie vannacht de hele tijd gaat kijken, is dit bingospel misschien wel een leuke aanvulling. Oh, en wil je niet wakker blijven, meld je dan aan voor de gratis SMS dienst van de NOS Je krijgt dan een sms-je met de uitslag. Stuur daarvoor SMS-bericht met de tekst ‘vs’ naar 9090.