Interactieve website, loyale klanten
Uit onderzoek van Ernst & Young is eind vorige maand naar voren gekomen dat een kwart van de Nederlandse bedrijven een gebrekkige website heeft en niet profiteert van de eigen online bestedingen (persbericht, hier op Nu.nl). In een tijd waarin de concurrentie hevig is en de technische mogelijkheden legio zijn, dien je je als bedrijf met je website juist te onderscheiden. Niet alleen om de aandacht te trekken, maar met name om de binding met je (potentiële) klanten te versterken. Een hoge mate van interactie en een aantrekkelijke gebruikerservaring worden steeds belangrijker. Bezoekers naar je site trekken is één, maar nog wezenlijker is de aandacht voor je bedrijf en merk vast te houden. Hoe?
Enerzijds door de site actueel te houden uiteraard, maar wellicht nog belangrijker: zorg ervoor dat een website een zo aantrekkelijk mogelijke ervaring biedt voor de gebruiker. Win de loyaliteit van je klanten door ze via internet onderdeel te maken van je bedrijf.
Bied ze de kans feedback te geven op je producten, voorzie hen van leuke interactieve tools en geef hen altijd en overal de gewenste informatie, waardoor de continue aandacht voor je merk behouden blijft. Waneer je eenmaal tot de attentiewereld van je klant hebt weten door te dringen, is het zaak hier gebruik van te maken. Door de trouwe bezoeker te voorzien van tools en uitingen die je bedrijf promoten en versterken, kun je – onder meer via sociale netwerken – als bedrijf je naamsbekendheid op relatief eenvoudige wijze verder verbreiden.
Het dient dan ook niet de IT-afdeling, maar juist de marketeer te zijn die zich over de webstrategie van het bedrijf buigt. Hij moet over de juiste kennis beschikken om via de website een zo rijk mogelijke gebruikerservaring voor de klanten te creëren. In praktijk zijn veel marketeers ook al wel op de hoogte van de mogelijkheden van nieuwe toepassingen, maar ervaren zij nog de nodige koudwatervrees. Tegenwerpingen als de moeilijke meetbaarheid van het effect van interactieve tools en het uit handen geven van de regie zijn nog steeds veel gehoord. Door dit gebrek aan vertrouwen in online technologieën en nieuwe marketingtools laten marketeers nog de nodige kansen liggen. Het onderhouden van een goede inhoudelijke en aantrekkelijke website is overigens niet een doel op zich, maar moet wel onderdeel zijn van de totale marketingstrategie. De ervaring die een bedrijf op internet zou moeten bieden, moet overeen komen met het ‘beeld’ dat een bedrijf presenteert in de andere, misschien meer traditionele, kanalen.
Zie nu dat link naar rapport ook onderaan persbericht staat. Enfin, ik miste een directe link.
Verder is het allemaal een beetje een open deur…
Tsja, de kwaliteit van websites bespreken, typisch gevalletje van de vraag beantwoorden door hem te stellen.
Het is inderdaad allemaal beetje vanzelfsprekend. Desalniettemin goed artikel voor de geen die hier niet mee bekend zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!