Social Strategy Talk 2008: Jeff Howe over Crowdsourcing

7 mei 2008, 06:04

{title}Marketingfacts is sinds vorige week mediapartner van de Social Strategy Talk 2008. Dit evenement, uit de koker van VinT Sogeti en CreativeCrowds, vindt op 22 mei plaats in de WesterUnie in Amsterdam. Het thema is crowdsourcing, en niemand minder dan de bedenker van dat woord, Wired-redacteur Jeff Howe is gestrikt als spreker.

Howe’s nieuwe boek ‘Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business’ komt pas eind juli uit (en staat al voor een heel groot gedeelte in draft gepubliceerd op Howe’s weblog). Tijdens de Social Strategy Talk vindt de Europese primeur plaats van zijn toespraak. Hieronder de korte uitleg van Carl Lens (CreativeCrowds) over het hoe en waarom van de Social Strategy Talk, het programma en het gekozen thema crowdsourcing.

Evangelisatie

Volgens de organisatie van het event staan bedrijven en overheden in deze tijd voor de uitdaging om zich open te stellen voor de buitenwereld: ze moeten socialer worden. Op het moment is er bij bedrijven te weinig gevoel van noodzaak daarvoor. SocialStrategyTalk gaat dus over deze uitdaging. Carl Lens: ‘Wij vinden dat er evangelisatie nodig is. We willen een “community of learners” worden rond dit onderwerp waar online en tijdens terugkerende bijeenkomsten over Social Strategy wordt gesproken. We hopen dat het mensen bij elkaar brengt, en dat mensen geïnspireerd raken door de onderwerpen die we behandelen.’

Programma

Tijdens de SST (bekijk hier het programma) zijn er twee sprekers: Menno Bouwes van het Ministerie van Justitie en de eerder genoemde Jeff Howe. Bouwes, waarnemend directeur wetgeving van het Ministerie van Justitie zal het overheidsinitiatief toelichten om wetgeving bij 13 ministeries te gaan crowdsourcen.

Jeff Howe gaat vervolgens dieper in op de term crowdsourcing. Carl Lens: ‘Hij is degene die het woord heeft verzonnen in 2006. Sindsdien heeft het woord aardig wat momentum gekregen. Het woord komt ook steeds vaker bovendrijven, maar het is wel een controversieel begrip: veel mensen zien het als “milking the masses”, het uitbuiten van een grote groep mensen om er zelf rijk mee te worden. Veel mensen hanteren andere definities, Howe gaat daar hopelijk duidelijkheid in scheppen.’

Inschrijven voor de Social Strategy Talk I 2008 kan hier via Meetup.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Rebecca Rijnders

    En laten we niet vergeten dat hij ook naar e.day komt 🙂


    7 mei 2008 om 13:16
    mgvandenbroek

    @Rebecca: Dank je, maar waar is je link? 😉


    7 mei 2008 om 14:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!