Webwinkels voor bijna 40 miljoen euro gedupeerd
In 2007 zijn webwinkels voor bijna 40 miljoen euro gedupeerd door consumenten. Dit is een stijging van bijna 40 procent ten opzichte van 2006. Naar schatting bedraagt internetgerelateerde fraude door consumenten ruim 1 procent van de online aankopen van consumenten bij Nederlandse webwinkels. Thuiswinkel.org, de branchevereniging van webwinkels in Nederland, pleit in een vorige week verstuurd persbericht voor centrale aangifte van fraude en opsporing.
In Nederland is aangifte van internetoplichting door consumenten decentraal geregeld. Webwinkeliers die worden gedupeerd door oplichting van consumenten kunnen enkel lokaal aangifte doen. De kennis over internetgerelateerde fraude ontbreekt lokaal en oplichting van webwinkels door consumenten beperkt zich uiteraard niet tot een stad of regio aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Thuiswinkel.org bepleit daarom een centrale aangiftemogelijkheid voor webwinkeliers, waarbij garanties worden gegeven om opsporing op centraal niveau te initiëren.
Ik merk inderdaad dat het frauderen door consumenten met credit-cards en eenmalige machtigingen steeds normaler begint te worden. Als webwinkelier is het moeilijk dit echt aan te pakken. De credit-card maatschappijen en PSP’s leggen de schuld van een fraudegeval bovendien altijd bij de winkelier.
Daarentegen zou ik verwachten dat een betaalmethode als iDeal het aantal gevallen van dit soort fraude verminderd, omdat er dan sprake is van een betaling die niet ongedaan kan worden gemaakt.
De politie doet er dan ook echt geen zak mee. We hebben wel eens na een diefstal alle gegevens van de bestellende klant ingeleverd bij de politie. Zelf hadden we al met de provider van de besteller gebeld, die zou de persoongegevens van het ipadres vrijgegeven zodra ze daar van de politie de opdracht voor kregen. Gewoon een misdrijf ter waarde van enkele duizenden euro’s die opgelost had kunnen worden met 1 faxje. Uiteraard nooit mee iets van gehoord en je kunt nabellen wat je wilt..
Frustrerend.
Aardig, een organisatie die welvaart bij de angst voor internetkopen zet zich nu ook in voor de angst van internetverkopen, terwijl beide voor een groot deel te wijten is aan naïviteit. Ik stuur in mijn webwinkels niets af voor ik mijn geld heb dus alleen iDeal en vooraf betalen. Ik koop niets zonder de internetaanbieder de eerste keer te verifiëren door ze even te bellen. Scheelt teleurstellingen en maakt die angst overbodig.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!