Nieuw bij The Next Web: ‘PRE’
Natuurlijk gaan velen van ons donderdag 3 en vrijdag 4 april naar The Next Web vanwege de presentaties van de entrepreneurs en de grote bedrijven die het al gemaakt hebben. Bij wie je denkt: had ik dat maar bedacht, want dan was ik nu rijk. Iedereen is op zoek naar ‘the next big thing’, waardoor veel ondernemers soms liever bewezen concepten kopiëren of remixen dan het risico nemen met iets nieuws te komen. Natuurlijk geven we het niet graag toe, maar onze blik wordt vaak vernauwd door de druk van de markt. Het wordt steeds moeilijker onszelf te vernieuwen. Dus: komt de echte vernieuwing bij de sprekers van The Next Web vandaan? Misschien wel niet. Misschien is die vernieuwing wel eerder te vinden bij de studenten en jonge kunstenaars van ‘PRE’!
Er wordt dit jaar weer veel ruimte gegeven aan Startups tijdens The Next Web. Rondom The Next Web worden startups ook gesteund met de mogelijkheid om een toegansbewijs te winnen: ‘Support your local startups’. Maar het beste is eerst te kijken naar plekken waar creatieve mensen de ruimte krijgen om hun ideeën te ontwikkelen zonder druk van de markt. Plekken als universiteiten, academies, kleinschalige labs en kleine bedrijven die bewust kiezen voor creatief experiment. PRE toont een selectie van projecten van Nederlands studenten, jonge kunstenaars en creatieven die gedreven zijn door de nieuwe mogelijkheden van het web en het digitale domein.
Er komen heel uiteenlopende presentaties voorbij: een Augmented Reality presentatie van AR+RFID waarbij 3D beelden worden getoond, getriggerd door een 2D marker; The NewsWell (al eerder te zien bij ‘In de ban van het ding’): een multitouch tafel waar je samen nieuws kunt lezen, foto’s kunt vergroten en filmpjes kunt opstarten en een ITV applicatie (Tune In TV), waarbij gebruikers sociaal en intuïtief, met een afstandbediening met bewegingssensor, tv kunnen kijken.
PRE is samengesteld door Dagan Cohen (Creatief Directeur van Draftfcb):
‘PRE viert de fase voordat een idee een businessconcept wordt. In deze ‘groene fase’ zijn ideeën ruw en kwetsbaar. Makkelijk om zeep te helpen wanneer beoordeeld vanuit strikte marketingoptiek. Sommige ideeën verraden in een vroeg stadium een sterk markpotentieel, het enige wat ze nodig hebben is een klein zetje. Andere ideeën zijn ambivalenter en geven pas hun geheim prijs nadat ze zorgvuldig bekeken zijn – het liefst door verschillende mensen vanuit verschillende invalshoeken. Dat geheim hoeft niet perse “marketable” te zijn. Misschien is de kracht van een idee juist zijn autonomie, het vermogen om ons aan het denken te zetten of een spiegel voor te houden. De kracht van een idee kan ook liggen in zijn conversatiewaarde, of dat het een opstap is naar een ander idee.’
Het is goed om naast de echte ‘marktideeën’ (de ideeën die het grote geld moeten opbrengen), te kijken naar de presentaties van de studenten van PRE. Hier kunnen deelnemers zich laten inspireren door de vooruitziende blik van studenten en kunstenaars en kunnen creatieven profiteren van de kennis en ervaring van de internetprofessionals. Want, laten we eerlijk wezen: zonder ‘Pre’ is er geen ‘Next’. Toch?