Digitale televisie in meer dan 3 miljoen huishoudens
Meer dan drie miljoen huishoudens beschikt inmiddels over digitale televisie. Daarmee is het aantal huishoudens met digitale televisie in 2007 gegroeid met 40 procent. Ook het aantal huishoudens met een HD-Ready of FullHD scherm groeit snel, tot bijna 30 procent van de huishoudens, een groei van 155 procent in één jaar. Dit blijkt uit de meest recente Monitor Digitale Televisie van de Expertgroep Digitale TV.
Het aandeel van de platte schermen in de verkopen van televisies is in het laatste kwartaal van 2007 uitgekomen op meer dan 90%, terwijl dit over het gehele jaar 75% van de verkochte TV-toestellen betrof. Naar verwachting zal vroeg in 2009 het punt gepasseerd worden dat meer dan 50% van de huishoudens het hoofdtoestel hebben vervangen door een plat scherm. Opvallend is de snelle opmars van FullHD schermen, die van bijna nul in 2006 groeide naar 7,5 % van alle verkopen in 2007. Daarnaast valt op dat er gemiddeld steeds meer schermen met een grote beelddiameter worden aangeschaft: ruim 20% van de verkochte schermen heeft een diameter van meer dan één meter (40inch of meer).
De ontwikkelingen bij de consumenten roepen om meer content in HD-kwaliteit. Nu de strijd om de standaarden voor de drager van HD-films in het voordeel van BluRay lijkt beslecht, staat de weg open om meer titels op de markt te brengen. Distributiepartijen werken aan hun HD-aanbod met speciale zenders en aanbod van HD in video-on-demand. Op 5 maart organiseert iMMovator een congres over de introductie van HD in de reguliere televisie-uitzendingen in Nederland.
De Monitor Digitale Televisie wordt ieder kwartaal uitgebracht door de Expertgroep Digitale TV, een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), Beeld en Geluid, AV Facilitaire industrie en distributiepartijen en is ontstaan n.a.v. een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Monitor Digitale Televisie is opgezet in samenwerking met GfK Benelux Marketing Services uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor zal de Expertgroep periodiek belangrijke ontwikkelingen in Nederland te publiceren rond de acceptatie van digitale televisie.
Bron:
Marco een digitale aansluiting is veelal nog geen digitaal gebruik, althans in de kabelmarkt.
@Albert: Mee eens, ik schakel ook nog regelmatig over van digitaal naar analoog (omdat kwaliteit niet altijd optimaal is). Zijn er volgens jou ook nog andere redenen om digitaal niet te gebruiken maar wel te hebben?
Het begint met een p. Dan volgen er ook nog een paar o’s. Twee, uit mijn hoofd. Fijn om te hebben, niet om te gebruiken.
Marco, sowieso het na-ijl effect van UPC’s big dump. Groot aantal nooit of verkeerd aangesloten boxen. Veel TV’s starten daardoor analoog op en CRT gebruikers (70% van alle huishoudens) zien het verschil niet echt….
@Marco & Albert: Vergeet de afstandbediening niet. Veel TV’s worden via de TV-AB, waarna de settop-AB niet meer wordt aangeraakt (eigen onderzoek, n=2).
Bij een aantal vrienden heb ik nu al eens digitaal zitten kijken, maar de kwaliteit valt me alles tegen. Die digitale ruis is behoorlijk irritant en tigmaal meer aanwezig dan analoge ruis. Voorlopig nog geen digitale televisie bij mij in huis in elk geval.. 🙂
Interessant nieuws dit.
Maar zoals Albert al opmerkt is dit getal inderdaad overdreven.
2008 moet wel het jaar worden voor digitale TV. Dat hoop ik dan maar 🙂
Een digitaal signaal geeft op flat (LCD) schermen een gestoken scherp beeld in vergelijk met het analoge signaal. Gezien de groei van de markt zal de opmars van digitale televisie alleen maar stijgen, en dat wordt versterkt door de opkomst van full HD en de definitieve doorbraak van Blu-ray. Enige punt waar het aan schort is opnames in HD. Hetzelfde geldt voor breedbeeld. Dat is wel direkt opgepakt door filmmakers maar niet door de TV industrie. Zelfde geldt op dit moment voor HD.
Vanuit de expertgroep digitale TV zou meer deelname moeten zijn vanuit de TV industrie zelf ipv alleen access providers en te zorgen dat er meer HD content beschikbaar komt voor de consument.
We krijgen in ieder geval een prachtige (full HD…) sportzomer !
En weer niet echt bekend hoeveel mensen er nou echt gebruik van maken, dan zoveel procent een onopengemaakte doos thuis hebben liggen zegt me niets. Maar zal wel komen, ik zie overeenkomsten met de (gratis dialup) ISP markt waar in eerste instantie alleen totale cijfers werden bekend gemaakt, later ging het echt om actieve gebruikers.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!