De kwestie Joran van der Sloot: een online perspectief

De kwestie Joran van der Sloot: een online perspectief
, fok.nl

De kwestie Joran van der Sloot: een online perspectiefOp donderdag 31 januari 2008 bracht Peter R. de Vries heel Nederland in rep en roer met zijn aankondiging dat hij het dossier Natalee Holloway had opgelost en dat hij het drie dagen later uit de doeken zou doen op tv. Wat volgde was een korte gekte waarbij er volop gespeculeerd werd en waarbij heel Nederland uitkeek naar de uitzending. Ook op FOK! merkten we dit en daarop hebben we besloten om een speciaal forum (afkorting: JOR) aan de kwestie te wijden, zodat er voor, tijdens en na de uitzending volop gediscussieerd kon worden.

De kijkcijfers die op maandag 4 februari bekend gemaakt werden, logen er niet om en geven aan dat de uitzending meer dan zeven miljoen kijkers heeft getrokken. Dat veel mensen de uitzending hebben bekeken is dus wel duidelijk, maar de vraag is in hoeverre de Nederlander de kwestie ervoor en erna beleefd heeft. Traditioneel is daar niet zo veel data van beschikbaar, maar gelukkig brengt het internet nu uitkomst. Het FOK!forum, dat volgens interne metingen in januari 2008 bijna 1,9 miljoen unieke bezoekers had, is volgens Big-boards binnen het Nederlandse taalgebied het grootste ‘algemene discussieforum en geeft derhalve een aardige indicatie hoe ‘de Nederlander’ deze kwestie beleefd heeft. Tijd dus om eens de statistieken in te duiken.

Het JOR-forum is op zaterdag 2 februari rond 20 uur gelanceerd en zoals onderstaande afbeelding laat zien behoorde het vanaf het begin tot de populairste fora. Bovenaan staat de active topics-pagina (de pagina met een lijst van topics waar het laatst in gereageerd is) plus de voorpagina van het FOK!forum en daaronder staat, heel Nederlands, het klaagforum met daarachter het JOR-forum:

Overzicht van forumpagina’s met de hoogste pageviews, zaterdag 2 februari

Overzicht van forumpagina’s met de hoogste pageviews, zaterdag 2 februari

De statistieken van zondag 3 februari, de dag van de uitzending, laten definitief zien dat er een gigantinsche interesse is. De forumindex van JOR blijkt zelfs vaker bezocht te zijn dan de active topics-pagina en de voorpagina van het hele FOK!forum:

Overzicht van forumpagina’s met de hoogste pageviews, zondag 3 februari

Overzicht van forumpagina’s met de hoogste pageviews, zondag 3 februari

Wanneer we verder kijken naar hoeveel topics er in het klaagforum bekeken zijn op zondag en hoeveel in het JOR-forum, dan zien we een nog groter verschil: 25.940 views in het klaagforum tegenover 122.826 in JOR.

Dat er flink gelezen en gepost werd in JOR was ook tijdens de uitzending goed zichtbaar. Het was opvallend om te zien veel mensen kennelijk met een laptop op schoot tv zaten te kijken en ondertussen online zaten te discussiëren. Toen er bijvoorbeeld een technische storing optrad in het programma, stonden er binnen no time 75 vrijwel identieke reacties:

Storing!

Ook op Hyves werd meegeleefd met de uitzending volgens Yme Bosma, want vanaf het moment dat de naam Daury viel, werd zijn profiel op hyves massaal bezocht.

Hoe druk het die avond was, laat ook de volgende grafiek zien van het dataverkeer over heel FOK! (frontpage, forum, gamessite, sportsite, weblog en fotoboek), waarbij de hogere activiteit tijdens de uitzending en de pieken tijdens de reclame duidelijk te zien zijn. Normaal gesproken zien we dat soort gigantische pieken alleen als er nieuwe afleveringen van FOK!tv beschikbaar gemaakt worden:

Dataverkeer FOK! in miljoen bits per seconde, zondag 3 februari


Dataverkeer FOK! in miljoen bits per seconde, zondag 3 februari

De rest van de week was de interesse nog steeds erg hoog. Op maandag 4 februari wilde blijkbaar iedereen weten wat ‘Nederland’ van de uitzending vond en daar is de interessepiek bereikt. De forumindex van JOR werd hier bijna 73.000 keer bekeken (en de topics in het forum 177.000 keer). Diezelfde dag werd de index van het klaagforum bijvoorbeeld ‘slechts’ 12.048 keer bekeken). Dinsdag was er een scherpe daling zichtbaar naar 27.178 pageviews op de forumindex van JOR. Een van de redenen van de scherpe daling was het feit dat FOK! op dinsdag 5 februari niet goed bereikbaar was, waardoor de daling waarschijnlijk iets scherper lijkt. Er stond een link op de voorpagina van MSN.nl naar een nieuwsartikel op de FOK!frontpage, wat die dag voor 180.000 extra bezoekers zorgde. Uiteindelijk duurde het tot 9 februari voordat het klaagforum het JOR-forum weer in populariteit voorbij streefde. Over langere periode ziet de populariteit er zo uit:

Pageviews op de indexpagina van het JOR-forum


Pageviews op de indexpagina van het JOR-forum

Op dit moment wordt de indexpagina van het JOR-forum nog ongeveer 3000 keer per dag bekeken (ter referentie: het klaagforum zit op 12.000) en daarmee is JOR nog steeds even populair als het nieuws en achtergrondenforum en populairder dan bijvoorbeeld het muziekforum.
Het blijft natuurlijk de vraag of een platform als het FOK!forum uiteindelijk representatief is voor hoe Nederland de kwestie heeft beleefd (hoewel de overeenkomst tussen de grafiek hierboven en bijvoorbeeld google trends wel opvallend is).

Zijn er anderen die hun data willen delen en dit beeld kunnen aanvullen of nuanceren?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Interessante analyse en sluit me aan bij het feit dat veel mensen die avond tv EN internet gebruikten. Vooral op Twitter leek wel of iedereen met zijn laptop op schoot voor de tv zat.

    Een paar aanvullende trend-analyses:



    geplaatst op
  • Zie hier ook het aantal unieke bezoekers die op blog binnenkwamen met zoekopdrachten met keywords waarin voorkwamen: natalee, hollway, natalee holloway, peter r de vries, de vries, joran, joran van der sloot, van der sloot, patrick van der eem, van der eem.
    Dit in de periode 3, 4 en 5 februari.

    geplaatst op
  • @Ayalon: plaatje zegt me zo niet zo heel veel; waarom niet complete plaatje laten zien? Hoe selecteer je uberhaupt een groep trefwoorden in Google Analytics?

    geplaatst op
  • Het complete plaatje is over een periode van 30 dagen standaard in analytics, ik kreeg hem niet om hem alleen in die periode te laten zien. De rest van de periode is eigenlijk waardeloos voor de analyse, aangezien de trend ging heel hard omhoog vanuit het niets en verdween ook weer in het niet na een aantal dagen...

    Onder keywords in analytics kan je specificeren per keywords... Traffic sources en dan keywords.

    geplaatst op
  • Vanwaar het 'storing' plaatje bij het bericht?

    geplaatst op
  • 'Het FOK!forum, dat volgens interne metingen in januari 2008 bijna 1,9 miljoen unieke bezoekers had'

    Hoe definiëren jullie unieke bezoekers? Als ik zie staan 1,9 miljoen bezoekers en ik zet dat af tegen 207183 leden (volgens http://www.big-boards.com) dan lijkt dat een rare verhouding.

    @ Robert de Boer:

    'Toen er bijvoorbeeld een technische storing optrad in het programma, stonden er binnen no time 75 vrijwel identieke reacties.'

    Mensen reageerde dus de met de mededeling dat er een storing te zien was.

    geplaatst op
  • @Alex: Ahhh oke, dan snap ik hm weer! Toen die melding trouwens in beeld kwam was het 1e wat ik dacht: ze moeten vanwege een of andere gerechtelijke reden de uitzending stoppen. Dat was het dus niet ;)

    geplaatst op
  • Beste Alex,

    Dat zijn de absolute unique visitors zoals gemeten via google analytics. Die discrepantie heeft met verschillende zaken te maken. Het forum krijgt gigantisch veel eenmalige bezoekers via google, omdat het heel goed geindexeerd is. Verder zie je dat bij dit soort communities verschillende graden zijn van betrokkenheid: er zijn heel veel bezoekers die er weinig behoefte aan hebben om mee te praten, maar die het wel leuk vinden om te lezen wat andere mensen vinden. Die registreren zich nooit, maar die zijn wel regelmatig terugkerende bezoekers. Je ziet hetzelfde op vergelijkbare communities als tweakers.net (kan helaas geen recentere data vinden) en GeenStijl, met respectievelijk 253000 en 78000 geregistreerde gebruikers.

    geplaatst op
  • @Dirk: heb je ook een grafiekje met het aantal visits (in plaats van het aantal pageviews) op deze pagina's? Ik ben benieuwd wat de verhouding "page views / visit" is, aangezien er waarschijnlijk vaak wordt gerefreshed in één bezoek om de meest actuele berichten te lezen.

    Gezien het aantal unieke bezoekers dat Google Analytics rapporteert voor FOK, zou het interessant zijn om te onderzoeken of dit nog wat nauwkeuriger inzichtelijk is te maken, zodat je een betrouwbaar beeld van je bereik hebt.

    geplaatst op
  • @Matthijs:
    Data voor 2, 3, 4 en 5 feb (snel ovegetikt uit GA)

    unique pageviews forumindex JOR:
    zat 2 feb: 2,840 (10,341 totaal)
    zo 3 feb : 14,714 (51,979 totaal)
    ma 4 feb: 19,554 (72,768 totaal)
    di 5 feb: 9,251 (27,178 totaal)

    unique pageviews alle topics in JOR:
    zat 2 feb: 16,748 ( 20,871 totaal)
    zo 3 feb : 89,894 ( 122,826 totaal)
    ma 4 feb: 144,737 (177,465 totaal)
    di 5 feb: 58,748 (68,804 totaal)

    geplaatst op
  • @Dirk: bedankt! De verhouding "page views / visits" valt me nog mee, maar je ziet duidelijk het verschil tussen de forumindex en alle topics. Interessant om dit te vergelijken met een ander forum op een gemiddelde dag. Op die manier zou je ook commercieel kunnen inspringen op dit soort trends met specifieke advertentieposities in het relevante forum.

    geplaatst op
  • Interessante analyse. Leuk ook om te zien hoe de mensen tegelijk met verschillende media in de weer waren die avond.

    Meer van dit!

    geplaatst op
  • Hidde, misschien een aardige toevoeging:
    Daury op Hyves

    Een analyse van de Hyves van (ene) Daury.

    geplaatst op
  • Het schijnt dat die Daury helemaal niets met de verdwijning te maken heeft gehad. Hoewel ik het een commerciële stunt van Peter R de Vries vind, vind ik toch dat hij heel goed werk heeft geleverd.

    geplaatst op
  • Prachtige analyse. ben benieuwd hoeveel marktonderzoeksbureaus naar deze vorm van analyse kijken

    geplaatst op
  • @Matthijs
    "Op die manier zou je ook commercieel kunnen inspringen op dit soort trends met specifieke advertentieposities in het relevante forum."

    Absoluut, daar willen we zeker naartoe (en op zo'n manier dat bezoekers direct hun eigen campagnes op forumniveau kunnen inplannen). Op dit moment hebben we google adwords op het forum draaien en daarnaast hebben bezoekers de mogelijkheid om zelf banners in te plannen via een admanager. Helaas kan er nog niet getarget worden op subforum.

    Op dit moment zijn we bezig met een nieuwe frontpage en een abonnementensysteem, maar daarna gaan we het adsysteem op het forum uitbouwen zodat er ook op forumniveau banners getarget kunnen worden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.