ADV: Onderzoek naar online klantervaringen

22 februari 2008, 07:28

Klantervaringen zijn beoordelingen, scores of opmerkingen van andere klanten op de website waar u wat kan kopen. Het gebruik van online klantervaringen (customer reviews) kom je nu al veel tegen op reissites zoals www.booking.com of www.vakantiereiswijzer.nl. Ook een website als www.kieskeurig.nl is er uitgebreid mee bezig. Tegenwoordig weet bijna elke huisvrouw, jong en oud, wat online klantervaringen zijn. Online klantervaringen worden steeds belangrijker op het internet. Diverse studies hebben uitgewezen dat online klantervaringen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de bezoekerservaring en de website conversie. Ze worden ook wel gezien als de digitale vorm van mond-tot-mond reclame. Online klantervaringen zijn goed voor:

  1. huidige klanten: er wordt naar ze geluisterd waardoor ze loyaler worden;
  2. nieuwe klanten: maken de koopbeslissing naar aanleiding van de online klantervaringen van peers (elkaars gelijken, bijvoorbeeld jonge gezinnen kopen luiers);
  3. bedrijfsprocessen: worden verbeterd nadat er geluisterd wordt naar de huidige klanten.

De vraag is niet of je klantervaringen moet plaatsen op de website, de vraag is HOE je klantervaringen op websites moet plaatsen. WUA is momenteel bezig met een onderzoek om deze HOE vraag te beantwoorden. Op dit moment loopt er een enquête naar online klantervaringen die je anoniem kunt invullen. Deelnemers maken kans op een TomTom of Ipod.

Geïnteresseerd in de resultaten van dit onderzoek? Stuur dan een email naar {encode=”klaas@wua.nl” title=”klaas@wua.nl”} of neem telefonisch contact met op met Klaas Kroezen via tel 06-180 989 06.

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    @klaas: Heb inmiddels ook de vragenlijst ingevuld; succes met het onderzoek!

    @Tim: dank voor de toevoeging! Heb je ook een rapport dat beschikbaar is?


    22 februari 2008 om 10:30
    Tim Besselink

    @Marco: geen rapport oid. Het zijn varianten die ik in praktijk tegenkwam en dacht: daar schrijf ik een artikel over 🙂

    Overigens zijn er genoeg rapporten/onderzoeken over het effect van klantbeoordelingen; zie verwijzingen in het FW-artikel naar o.a. E-consultancy. Voor zover ik kon nagaan is echter nog nooit de effectiviteit van de verschillende varianten onderzocht…


    22 februari 2008 om 10:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!