Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen.
Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.
@Robert
Verschillende personen, onder wie ik, hebben hiervoor een onlineenquete gekregen een maand of 2 geleden.
Wow, Entopic 2e en spill group 5e. Die had ik niet zo snel verwacht.
Wat moet ik nu met deze lijst Robert? Het is appels met peren vergelijken want wat moet Entopic en Spill Group nu in een lijst waar ook Google, Nokia en Adobe staan?
Een kritische analyse van de complete lijst zou zinvoller zijn geweest imho.
Of mis ik wellicht iets?
@Marco: Het leek me nieuwswaardig genoeg dat de lijst überhaupt gepubliceerd is. Sommige mensen vinden het niets, anderen vinden het prachtig. Ik ben juist benieuwd naar de reacties die dit losmaakt. Ik weet de precieze onderzoeksmethode niet, dus vind het lastig om er verder iets van te zeggen. Tuurlijk hadden ze het misschien handiger onder kunnen verdelen in categorieën ofzo, anderzijds vind ik zo’n complete lijst ook wel weer wat hebben. Of een bedrijf nu groot of klein is, het imago kun je best meten en met elkaar vergelijken denk ik.
Tsja, op de Blog50 wordt vol enthousiasme gereageerd terwijl het ongeveer dezelfde nieuwswaarde heeft als deze Emerce top 100. Want de appels/peren discussie en de vraag of de methodiek wel klopt is eender. Dus ik snap eerlijk gezegd je verbaasde reactie niet Marco.
Over de totstandkoming, Emerce meldt i.i.g. zelf dat ze samen met TNS/ NIPO en enquête onder de lezers van Emerce, Computable, Management Team en Intermediair hebben gehouden waarin wordt gevraagd hoe er wordt gedacht over meer dan 300 bedrijven op het gebied van kennis, service, prijsstelling etc (copy/paste).
Ik ben wel benieuwd hoe die lijst van 300 tot stand komt. Maar laten we voorop stellen dat ‘e-business’ een wel erg breed begrip is. En gelukkig ziet Emerce zelf ook wel de extremen.
Omdat de Emerce 100 een imago onderzoek is, stuitten we op het probleem dat de marketingbudgetten van de verschillende bedrijven nogal verschillen en dat heeft natuurlijk uitwerking op de uitslag van de Emerce 100. Nokia heeft immers een heel ander budget voor marketing en PR dan bijvoorbeeld een webbureau als Info.nl.
@Floris: de overall lijst van Blog50 is inderdaad ook appels met peren vergelijken. Maar voor zover ik weet is daar vanaf het begin ook een kritische kanttekening bij geplaatst. Beide lijsten zeggen dus eigenlijk weinig tot niets!
@Floris: ook even de reacties daar lezen: “Even voor de duidelijkheid, niet wij maar blog50 heeft het over de populairste webogs van Nederland en Belgie. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat je appels met peren kunt vergelijken. Vandaar dat wij destijds heel bewust hebben gekozen voor een overzicht van marketing & communicatie blogs omdat je binnen deze groep wel de blogs met elkaar kunt vergelijken. Maar hoe zinvol is het om een marketingblog te vergelijken met een sensatieblog?”
Volgens mij zijn wij het met elkaar eens dat dit soort lijstjes leuk zijn om de lijstjes maar dat je er verder weinig tot niets mee kunt.
Ben inderdaad ook wel benieuwd naar die methodiek. Heeft iemand een naam bij TNS Nipo? Wil ze daar wel een paar vragen over stellen!
Emerce artikel: “… dit ligt anders bij de bedrijven binnen een categorie, die zijn door de bank genomen wel goed te vergelijken …”
Een veelgehoord commentaar bij ranglijsten is dat vergelijkingen mank gaan. Ook in een Emerce top 100, Blog50 of zelfs de Marcom100 is dit onontkoombaar. Zijn in de Marcom100 SEO’ers, webdesigners, marketeers, uitgevers, … met elkaar te vergelijken? Het blijft als je zo bekijkt altijd appels met peren …
Wat mij opvalt in de categorie webbureau’s is dat er voornamelijk bureau’s in de lijst staan die zich richten op actiemarketing. Zo werd vorig jaar de lijst aangevoerd door GX, die in markt bekend staat als cms-leverancier. Ook grote fullservice bureau’s als Mirabeau en eFocus komen dit jaar niet voor in de lijst.
Kunnen we hieruit concluderen dat de markt zich dit jaar voornamelijk concentreerde op actiesites en -campagnes en dat om die reden dergelijke bureau’s als Achtung de top 10 aanvoeren? Of is het te verklaren door de methodiek van Emerce?
Tja, mij zei het lijstje ook niet veel. Maar ja zoals hierboven al vermeld wordt hoort dat misschien ook wel bij dit soort overzichten. Leuk voor de partijen die vernoemd worden maar héél veel extra inzichten levert het mij als lezer in de huidige vorm niet op.
Even een uitleg over het onderzoek wat ten grondslag ligt aan de Emerce 100, al staat die ook redelijk duidelijk op de site en in het blad. De insteek van de Emerce 100 is om een lijst met bedrijven in de e-business met het beste imago te maken. Onder e-business verstaan we bedrijven die je als online ondernemer nodig hebt. Onder imago verstaan we het idee dat leeft onder de (potentiële) klanten over de bedrijven.
De eerste stap in het onderzoek was een longlist van meer dan 1300 bedrijven die zich bezig houden met e-business. Deze bedrijven hebben we ingedeeld in tien verschillende categorieën. Helaas is het niet te doen om 1300 bedrijven te onderzoeken en is het aantal teruggebracht tot iets meer dan 300. De ongeveer 300 bedrijven hebben we vervolgens benaderd met de vraag in welke categorie zij zichzelf zouden indelen. Met deze lijst zijn we het onderzoek ingegaan.
De lezers van Emerce vormen de basis van de respondenten. Om goede resultaten te krijgen is, waar de response te laag lag, dit aangevuld met lezers van Management Team, Intermediair en Computable. Hieruit rolde voor ieder bedrijf een cijfer; voor iedere categorie een lijst. Zoals ook in andere reacties te lezen is, is het een uitdaging om de bedrijven goed met elkaar te vergelijken. Omdat de Emerce 100 een imago onderzoek is, speelt de grote van het bedrijf, en het budget van de PR en marketing een grote rol. We hebben er voor gekozen om de dit op te lossen door een relatieve score per bedrijf aan de hand van de gemiddelde score in de top 10 van de betreffende categorie te berekenen. De relatieve score neemt het bedrijf mee naar de top 100.
Of een lijst je nu wel of niet iets zegt, ik denk dat de opzet nu wel duidelijk is.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!